در دومین سالگرد اعدام رامین حسین پناهی، زانیار و لقمان مرادی هیچ آثاری از پیکر و مزارشان وجود ندارد

امروز دوشنبه ۱۷ شهریورماه ۱۳۹۹، در دومین سالگرد اعدام زندانیان کُرد رامین حسین پناهی ، زانیار و لقمان مرادی، همچنان خانواده هایشان از سرنوشت پیکر و محل دفن فرزندانشان بی اطلاع هستند.

در حالی که روز جمعه ۱۶ شهریورماه ۱۳۹۷، سرنوشت رامین حسین پناهی زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدامِ محبوس در زندان رجایی شهر کرج در هاله ای از ابهام بود و بی خبری ازسرنوشت دو زندانی دیگر محکوم به اعدام، زانیار و لقمان مرادی که ساعاتی پس از ملاقات با خانواده‌شان از سوی نیروهای امنیتی به مکان نامعلومی منتقل شده بودند ، کماکان ادامه داشت، سپیده دم روز شنبه ۱۷ شهریورماه ۱۳۹۷، سه زندانی سیاسی کُرد، رامین حسین پناهی۲۴ ساله، زانیار مرادی ۳۰ ساله و لقمان مرادی ۳۲ ساله در زندان گوهردشت کرج اعدام شدند. علی رغم پیگیریهای خانواده این سه زندانی اعدام شده، همچنان خانواده هایشان از سرنوشت پیکر و محل دفن فرزندانشان هیچ اطلاعی ندارند.

علی رغم فراخوان ها و درخواست های مکرر نهادهای بین‌المللی و تلاش های گسترده مدافعان حقوق بشر در خصوص لغو حکم اعدام این سه زندانی سیاسی کُرد، رامین حسین پناهی، زانیار و لقمان مرادی، در سپیده دم روز شنبه ۱۷ شهریورماه ۱۳۹۷، در زندان گوهردشت کرج اعدام شدند و هنوز خانواده آنها از سرنوشت پیکر و مزار فرزندانشان بی خبر هستند.

رامین حسین‌پناهى، فعال سیاسی کُرد در تاریخ ٢ تیرماه ۱۳۹۶، توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و  پس از  تحمل ۲۰۰ روز انفرادى به زندان مرکزى سنندج منتقل شد.

این زندانی سیاسی در ٢۵ دی‌ماه ۱۳۹۶، از سوی شعبە اول دادگاه انقلاب شهرستان سنندج بە اعدام محکوم شد.

حکم صادره در تاریخ ٢٢ فروردین ۱۳۹۷، از سوی شعبه ٣٩ دیوان عالى کشور در شهر قم مجددا به تایید رسید و جهت اجرای حکم به شعبه ۴ اجرای احکام دادسرای اجرای احکام سنندج ارجاع شد.

زانیار و لقمان مرادی، به ترتیب در روزهای ۱۳ و ۱۴ مردادماه ۱۳۸۸، از سوی نیروهای امنیتی در شهر مریوانِ استان کردستان بازداشت شدند.

آنها حدود ۹ ماه در «اداره اطلاعات شهر سنندج» مورد بازجویی و انواع شکنجه‌های فیزیکی و روحی قرار گرفتند.

این دو زندانی سیاسی کُرد، سرانجام به «بند ۲۰۹ زندان اوین» منتقل شده و پس از حدود یک ماه و نیم بدون حق ملاقات و تماس با خانواده، در اول دی‌ماە ۱۳۸۹،  بە حکم «قاضی صلواتی» در شعبە ۱۵ «دادگاە انقلاب تهران» تحت اعترافات ساختگی زیر شکنجە، به اتهام «محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب کُردی» و «دست‌داشتن در قتل پسر امام جمعه‌ی مریوان» به اعدام محکوم شدند.

بعد از اعتراض این دو به احکام صادره، در ۱٨ تیرماه ۱٣۹۰، از سوی «دیوان عالی کشور» این حکم تایید و یک روز بعد به دایره اجرای احکام زندان «رجایی شهر کرج» ابلاغ شد.

علی رغم تلاشهای گسترده نهادهای بین المللی و مدافعان حقوق بشر، این سه زندانی سیاسی کُرد، رامین حسین پناهی، زانیار و لقمان مرادی، در سپیده دم روز شنبه ۱۷ شهریورماه ۱۳۹۷، در زندان گوهردشت کرج اعدام شدند.

بیشتر بخوانید:

رامین حسین پناهی توسط مسئولان زندان مرکزی سنندج تهدید به قتل شد
بیانیه بیش از هشت هزار شهروند ایرانی: اجازه ندهیم رامین حسین پناهی اعدام شود
نامه سرگشاده مادر رامین حسین پناهی به خانم فدریکا موگرینی/ قلب مرا هم روی میز مذاکره بگذارید
بیانیه مشترک ۱۲ نهاد حقوق بشری در محکومیت حکم اعدام زندانی سیاسی، رامین حسین پناهی
پیام قدردانی دایه آمنه مادر زانیار مرادی زندانی سیاسی محکوم به اعدام
به بهانه سه‌تار نوازی زانیار مرادی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام در زندان رجایی‌شهر
نامه سرگشاده زانیار مرادی از زندان به مناسبت دهمین سال بازداشت

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید