گزارش کانون نویسندگان ایران از آزادی بیان در هفته ای که گذشت

«کانون نویسندگان ایران»، طی یک سلسله گزارشات به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می پردازد. این کانون گزارشی از وضعیت آزادی بیان در ایران طی هفته اخیر از روز پنجشنبه ۱۳ شهریورماه ۱۳۹۹ تا چهارشنبه ۱۹ شهریورماه ۱۳۹۹، ارائه داده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز شنبه ۲۲ شهریورماه ۱۳۹۹، «کانون نویسندگان ایران» گزارشی هفتگی از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز پنجشنبه ۱۳ شهریورماه ۱۳۹۹ تا روز چهارشنبه ۱۹ شهریورماه ۱۳۹۹، ارائه داد که در این گزارش به وقایع مختلفی ازقبیل؛ محکومیت هادی مهرانی مدیر کانال تلگرامی جانبازان اصلاح طلب، بیانیه‌ بیش از ۵۰۰ فعال صنفی، مدنی، خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات در اعتراض به انتقال ناگهانی جعفر عظیم‌زاده، اجرای حکم حبس پریسا رفیعی، فعال صنفی دانشگاه تهران، اجرای حکم حبس گیتی پورفاضل، وکیل بازنشسته دادگستری، آزادی علیرضا حبیبی‌فر، مداح ساکن بهبهان، محاکمه علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری، محکومیت اعظم شیرافکن، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان ماه ۹۸ و … پرداخت.

متن کامل گزارش «کانون نویسندگان ایران» از روز پنجشنبه ۱۳ شهریورماه ۱۳۹۹ تا روز چهارشنبه ۱۹ شهریورماه ۱۳۹۹، به این شرح است:

پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۹

– در این روز خبر رسید که هادی مهرانی، مدیر کانال تلگرامی جانبازان اصلاح طلب، توسط دادگاه کارکنان دولت به اتهامات «توهین به مقدسات» و «نشر اکاذیب» به سه سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده است؛ درحالی‌که وی ۵ شهریورماه، با پایان دوران محکومیت ۳ ماهه‌ی خود در پرونده‌ای دیگر از زندان اوین آزاد شده بود.

جمعه ۱۴ شهریور

– بیش از ۵۰۰ فعال صنفی، مدنی، خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات و خانواده‌ی زندانیان سیاسی با انتشار بیانیه‌ای مشترک ضمن اشاره به انتقال ناگهانی جعفر عظیم‌زاده به زندان رجایی شهر کرج به بهانه‌ی اعزام به بیمارستان و وضعیت جسمی رو به وخامت وی در اعتصاب غذا، خواستار انتقال هر چه سریع‌تر این فعال کارگری به بیمارستان برای درمان و آزادی بی قید و شرط او شدند.

– اسماعیل کهرم، کارشناس و فعال محیط زیستی، در ویدئویی که در این روز بر اینترنت منتشر کرد، از ۷ سال ممنوع‌التصویری خود در صدا و سیما گلایه کرد.

شنبه ۱۵ شهریور

– در این روز پریسا رفیعی، فعال صنفی دانشگاه تهران محبوس در زندان اوین، جهت ارائه‌ی آخرین دفاع در خصوص اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادسرای اوین حاضر شد. این جلسه بدون حضور وکیل مدافع برگزار، و قرار وثیقه‌ی ۱۰۰ میلیون تومانی برای وی صادر شده است. این دانشجوی هنر، در حال گذراندن یک سال حبس در زندان است.

– زینب همرنگ سیدبگلو، معلم بازنشسته، برای تحمل دوران محکومیت خود در این روز به بند زنان زندان اوین منتقل شد. خانم همرنگ هفته‌ی گذشته در زمان سفر به استان آذربایجان غربی بازداشت شده بود. وی پیشتر در دادگاه انقلاب بابت اتهامات «اجتماع و تبانی» به پنج سال و «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شده بود.

– در این روز ابوالحسن فیروزآبادی، رییس مرکز ملی فضای مجازی، در یک برنامه‌ی تلویزیونی در صداوسیما اعلام کرد فیلترینگ تلگرام به دلیل عمل نکردن این شبکه به قول‌های همکاری خود بود. او با متهم کردن توییتر به مداخله‌ی آشکار مبتنی بر کاخ سفید در اعتراضات سال ۱۳۸۸، در مورد تلگرام گفت که این شبکه قول‌هایی داده بود که همکاری‌هایی داشته باشد، اما این همکاری از جانب تلگرام صورت نگرفت و طبیعی بود که با آن برخورد شود.

یکشنبه ۱۶ شهریور

– گیتی پورفاضل، وکیل بازنشسته دادگستری، عضو کانون نویسندگان ایران و از امضاکنندگان نامه‌ی درخواست استعفای خامنه‌ای، پس از حضور در دادسرای اوین بازداشت و برای تحمل دوران محکومیت ۲۷ ماهه‌ی خود به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

– سازمان حقوق بشر ایران در این روز خبر داد: دو دانشجوی نخبه، علی یونسی و امیرحسین مرادی با وجود گذشت ۱۵۰ روز از بازداشت، از حق دسترسی به وکیل مدافع محروم بوده و برای انجام اعتراف تلویزیونی تحت فشار قرار دارند.

دوشنبه ۱۷ شهریور

– در خبری اغلام شد که از هفته‌نامه‌ی شکوفه‌های زیتون رودبار که به دلیل انتشار تیتری درباره‌ی عاشورا در هفته‌ی گذشته، توقیف شده بود، رفع توقیف شد.

– مسعود حکم‌آبادی، تهیه‌کننده و هنرمند تئاتر ساکن مشهد، در این روز خبر داد پس از تأیید حکم صادره از دادگاه انقلاب توسط دادگاه تجدیدنظر استان خراسان، در روزهای آینده برای تحمل دو سال حبس به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «توهین به آیت‌الله خمینی»، به زندان وکیل‌آباد مشهد اعزام می‌شود.

– در این روز خبر رسید الهام خمسه پیشتر، زندانی سیاسی که در حین شعارنویسی در یکی از خیابان‌های تهران بازداشت و نهایتاً از سوی دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام «توهین به رهبری» به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد، از حدود ۳ هفته پیش دوران محکومیت خود را در بند زنان زندان اوین سپری می‌کند.

– در این روز برخی رسانه‌ها خبر از فشار نهادهای امنیتی به دلیل انتشار اخبار افزایش قیمت‌ها داده و نوشتند که از آن‌ها خواسته شده خبر افزایش قیمت محصولات را منتشر نکنند.

– علیرضا حبیبی‌فر، مداح ساکن بهبهان، در این روز با تودیع قرار از زندان این شهر آزاد شد. آقای حبیبی‌فر در جریان مراسم شب عاشورای امسال در بهبهان، همراه با تعداد دیگری از جوانان ساکن این شهر یاد فرزاد انصاری‌فر، مهرداد و محمود دشتی‌نیا، دوستان هم‌محله‌ای خود و سه تن از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸ را گرامی داشتند.

– در این روز فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، نسبت به حکم حبس صادره در دادگاه انقلاب برای محمد مساعد، و دیگر روزنامه‌نگاران، واکنش نشان داد و از مقامات ایران خواست که به سرکوب سازماندهی‌شده‌ی روزنامه‌نگاران پایان دهند.

جمهوری اسلامی ایران پس از انتشار گزارش گزارش‌گر ویژه‌ی سازمان ملل درباره‌ی نقض آشکار حقوق بشر و آزادی اطلاع‌رسانی، دست کم پنج روزنامه‌نگار را به زندان محکوم کرده است.

سه شنبه ۱۸ شهریور

– علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری، در شعبه‌ی ۲۹ دادگاه انقلاب تهران با اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» محاکمه شد.

چهارشنبه ۱۹ شهریور

– بیست و دو سازمان فعال در زمینه حقوق بشر در نامه‌ای مشترک خطاب به سران کشورها از آن‌ها خواستند درباره سرکوب معترضان در ایران تحقیق کنند و در نشست آتی شورای حقوق بشر سازمان ملل از ایجاد کمیته تحقیق درباره «نقض جدی حقوق بشر» در ایران طی اعتراضات آبان ۹۸ حمایت کنند. این سازمان‌های در نامه خود که روز چهارشنبه، ۱۹ شهریور، منتشر شد، از دولت‌ها خواسته‌اند به موضوع «بحران مصونیت از مجازات» مقامات جمهوری اسلامی که با نقض حقوق بشر در روند اعتراضات در ایران ارتباط دارند، رسیدگی کنند.

– در این روز محمد ابراهیم (حامد) جودت نوجه‌ده، فعال مدنی آذربایجانی طی ابلاغیه‌ای الکترونیکی به شعبه‌ی ۳ دادگاه عمومی بخش خسروشاه احضار شد؛ بر اساس این احضاریه، اتهام آقای جودت «اجتماع و اغتشاش» و «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است.

– اعظم شیرافکن، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان ماه ۹۸، در دادگاه انقلاب به اتهام «تحریک مردم جهت برهم زدن امنیت کشور» به پنج سال حبس و به اتهام «اقدام تبلیغی علیه نظام» به یک سال و نیم حبس و در مجموع به شش سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد.

– شعبه چهارم دادگاه تجدیدنظر استان خراسان جنوبی ۸ تن از شهروندان بهایی به نام‌های عطیه صالحی، نسرین قدیری، بنفشه مختاری، فرزانه دیمی، آرزو محمدی، عطاالله ملاکی، رویا ملاکی و سعید ملاکی را مجموعا به ۱۱ سال و ۳ ماه حبس تعزیری محکوم کرد. رحمت الله دیمی نیز از اتهامات مطروحه تبرئه شد. این شهروندان پیشتر در دادگاه بدوی بیرجند مجموعاً به ۵۱ سال و ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

– مهدی حاجتی، عضو شورای شهر شیراز، از محکومیت خود به یک سال حبس و دو سال تبعید به بیرجند به اتهام «تبلیغ علیه نظام» خبر داد. او که در دو پرونده‌ی اتهامی محاکمه می‌شود، گفت دادگاه دوم او به اتهام «نشر اکاذیب» هفته‌ی آینده برگزار خواهد شد.

– در این روز خبر از رسیدگی ۴ پرونده در دادگاه مطبوعات منتشر شد. مدیران مسئول روزنامه‌های جوان، شرق، دنیای اقتصاد و مدیرمسئول اسبق روزنامه‌ی ایران محاکمه و در نتیجه مدیرمسئول روزنامه‌ی شرق و مدیرمسئول اسبق روزنامه‌ی ایران از بابت اتهاماتی از جمله «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» مجرم شناخته شدند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید