مریوان: بی اطلاعی از سرنوشت یک دانشجوی بازداشت شده پس از گذشت نزدیک به دوسال

از سرنوشت فرید پژوهی دانشجوی اهل مریوان که در آبان‌ماه سال ۹۷ بازداشت شده تاکنون هیچ اطلاعی در دست نیست.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، از وضعیت یک شهروند کرد دانشجو که در آبان ماه سال ۹۷ بازداشت شده پس از نزدیک به دو سال هیچ اطلاعی در دست نیست.

فرید پژوهی دانشجوی اهل مریوان است؛ او از تاریخ ۸ آبان ۹۷ ناپدید شده است.

گفته می‌شود علیرغم اذعان امام جمعه‌ و رئیس پلیس آگاهی مریوان به نقل از مسئولان اداره‌ی اطلاعات مریوان که به آنها گفته‌اند فرید در بازداشت اداره‌ی اطلاعات به سر می‌برد و حتی یکی از بازداشتی‌های آزاد شده هم او را در بازداشت‌گاه اطلاعات سنندج دیده، تاکنون اداره‌ی اطلاعات از بازداشت وی اظهار بی اطلاعی کرده است.

“فرید پژوهی” متولد ۱۳۷۳ و اهل مریوان، دانشجوی ترم آخر دوره کارشناسی مهندسی عمران دانشگاه آزاد مریوان است که بامداد سه‌شنبه ۸ آبان ۹۷ ناپدید شد.

یک منبع نزدیک به خانواده‌ی پژوهی در این باره به ماف نیوز گفته است: “دوستانش ادعا می‌کنند که دقایقی قبل از بامداد، فرید از اتومبیل یکی از دوستان خود پیاده شده اما از آن زمان نه به خانه بازگشته و نه اطلاعی از وی به دست آمده است. پیاده‌شدن وی از خودروی دوستش در دوربین‌های مداربسته ثبت نشده است و به همین علت آنها در اداره‌ی آگاهی شکایت ثبت کرده‌اند. اما اداره‌ی آگاهی به طور جدی سراغ موضوع را نگرفته است.”
روز ١۵ آبان فرزند مصطفی شیرزادی امام جمعه مریوان از طرف پدرش به آنها می‌گوید: “فرید زنده است، خیرخواه رئیس اطلاعات مریوان در راهپیمایی ۱۳ آبان به پدرم گفته است که او را بازداشت و جهت به اطلاعات سنندج منتقل کرده‌اند.”

روز بعد، خانواده‌ی پژوهی به اداره‌ی اطلاعات مریوان و سنندج مراجعه کردند اما این نهاد امنیتی از بازداشت وی اظهار بی اطلاعی می‌کند. روز ١٨ آبان، سروان عطا نادری که آن زمان رئیس پلیس آگاهی مریوان بود و اکنون به دهگلان منتقل شده است، آنها را به دفترش فراخوانده و گفت: “نگران نباشید، خبر خوب این است که فرید زنده است ولی ما نمی‌توانیم کاری بکنیم چون از استان به ما گفته‌اند موضوع امنیتی است و به شما ربطی ندارد.”

با این جود، دادگستری مریوان هم به آنها اعلام کرده است که تنها در صورت دریافت نامه‌س رسمی از اداره‌ی آگاهی، می‌توانند موضوع را بررسی کنند.

منبع نزدیک به خانواده‌ی پژوهی ادامه داد: “در اواسط آذرماه ٩٧ با شخصی تماس گرفتیم که اهل سریش‌آباد قروه است و روابطی با نهادهای امنیتی دارد. او پس از دریافت نام و نام فامیل و کد ملی فرید، ۵ دقیقه بعد زنگ زد و گفت اگر همان کسی است که مغازه موبایل فروشی هم داشته، به دلایل امنیتی بازداشت شده و در اختیار نهادهای امنیتی است.”

یکی از بازداشتیهای آبان‌ماه ٩٧ به نام “اریوان شعبانی” که از اهالی مریوان است، دی‌ماه ٩٧ پس از آزادی با تودیع وثیقه، به خانواده‌ی فرید پژوهی می‌گوید: “در بازداشت‌گاه اداره‌ی ‌کل اطلاعات در سنندج، فرید در سلول کناری من نگهداری می‌شد و وقتی فرصت شده با هم صحبت کردیم، به من گفت کە نامش چیست و کجایی است و خواسته به شما خبر بدهم.”

به نقل از خانواده‌ی فرید “هربار که پیگیری می‌کنیم، اگر برای نخستین بار به کسی، نهادی یا واسطه‌ای رجوع می‌کنیم، جواب این است که اطلاعات فرید را بازداشت کرده است و زنده است اما وقتی بیشتر پیگیر می‌شویم، همه چیز را انکار می‌کنند.”

مکاتبات خانواده پژوهی با رئیس قوه‌‌ی قضائیه، بیت رهبری، دفتر ریاست جمهوری، دفتر ستاد حقوق‌بشر دادگستری و سایر ارگانها هنوز هیچ نتیجه‌ای در پی نداشته است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید