بیانیه جمعی از وکالای دادگستری ایران در محکومیت اجرای حکم اعدام نوید افکاری

جمعی از وکلای سرشناس ایرانی ضمن محکومیت اجرای حکم قریب الوقوع نوید افکاری، این اقدام قوه قضائیه ایران را مقایر موازین حقوقی کشور دانستند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، جمعی از وکلای سرشناس ایران با انتشار بیانیه ای اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام نوید افکاری را محکوم کردند.

وکلای ایرانی در این بیانیه تاکید کردند که “رسیدگی به پرونده نوید افکاری خلاف موازین حقوقی، شرعی و عدالت قضایی بوده است.”

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

مردم شریف ایران

نوید افکاری یکی از شهروندان ایرانی معترض آبان ٩٨ بود که به علت شرکت در اعتراضات بازداشت و بر اساس پرونده سازی نهادهای امنیتی حسب ادعای نوید افکاری و وکلای محترم ایشان و مطابق شواهد و قراین موجود بدون رعایت اصول دادرسی عادلانه، موازین قانونی و سلب حق دفاع محاکمه و با توجه به سوابق موارد مشابه این احتمال تقویت می‌شود که تحت شکنجه های روحی و جسمی مجبور به اقاریری شد که هرگز مرتکب آن نشده بود. حسب روال و عرف قضایی او محاکمه نشد، زیرا دلایل اثبات اتهام غیرواقعی و منطبق با قانون دادرسی کیفری نبوده و به درخواست‌های مکرر وی، خانواده و وکلای ایشان برای ارجاع اثبات شکنجه و آثار ناشی از آن به پزشکی قانونی توجهی نشد و این درخواست هرگز مورد توجه و رسیدگی قرار نگرفت.

از دیگر سو فرایند دادرسی در تضاد با خود قوانین جاری ایران صورت گرفت و برخی قراین از جمله فایل صوتی آخرین تماس وی از زندان شائبه شکنجه، ضرب و جرح او پیش از اعدام را تقویت می‌کند.

قوه قضاییه ایران برخلاف وظایف قانونی خود از جمله استقلال قضایی و برقراری عدالت و احقاق حقوق عامه به دستگاه سرکوب حکومت تبدیل شده به صدور احکام سنگین و غیرانسانی مبادرت می‌کند و در بسیار از موارد از جمله پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای از شکنجه برای اخذ اعتراف اجباری استفاده کرده است. این امر نشان از نبود اصل استقلال قضایی و خروج آن از مسیر ذاتی خود دارد که برخلاف قوانین داخلی و تعهدات بین‌المللی ایران است. شایسته است دولت‌ها، مجامع و سازمانهای بین‌المللی نسبت به این اعدامها، احکام سنگین و غیرانسانی واکنش مناسب نشان دهند، در غیر این صورت همچنان شاهد این موارد در آینده خواهیم بود.

اینجانبان به عنوان جمعی از وکلای دادگستری ضمن محکومیت این شیوه دادرسی ناعادلانه و غیرمنصفانه خواستار توقف فوری اعدام‌های شهروندان دیگر که در صف اعدام قرار دارند هستیم.
١-مهرانگیز کار
٢-محمد مصطفایی
٣-حسین احمدی نیاز
۴-محمد مقیمی
۵-حسین رئیسی
۶- مهناز پراکند
٧-موسی برزین
٨-نقی محمودی
٩-شیلان بیگ زاد
١٠-احسن حسن پور
١١-نگار مصری
١٢- مهدی هوشمند رحیمی
١٣- مسعود اخترانی تهرانی
١۴- مزدک اعتمادزاده
١۵-حسین مهراندیس

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید