سهیل عربی؛ گزارشی از وضعیت زندان تهران بزرگ(فشافویه)

Soheyl.Arabi.ampain.info

«سهیل عربی»، زندانی سیاسی که دوران محکومیت خود را در تیپ ۵ زندان تهران بزرگ می گذراند، با انتشار پیامی صوتی از وضعیت این زندان می گوید.

این زندانی سیاسی محبوس در تیپ ۵ زندان تهران بزرگ، که در آبان ماه ۱۳۹۲، به‌خاطر نوشتن مطالبی انتقادی در رسانه های اجتماعی ابتدا به حکم مراجع قضایی به «سب النبی» متهم و به اعدام محکوم شده و سپس حکم وی به ۷ سال حبس تعزیری کاهش پیدا کرد، طی انتشار پیامی صوتی به تشریح وضعیت نامناسب زندان تهران بزرگ (فشافویه) پرداخته است.

در این فایل صوتی که به دست کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی رسیده، سهیل عربی از وضعیت ناگوار بهداشتی زندان فشافویه در شرایط بحران کرونا گفته است.

این زندانی سیاسی در این فایل به عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در شرایط شیوع کرونا در زندان تهران بزرگ اشاره کرده و از وفور مواد مخدر و قرص های روانگردان در زندان و استعمال آن توسط زندانیان و  عدم وجود مواد و وسایل بهداشتی، نبود فضای مناسب هواخوری، کتابخانه و محوطه ورزشی می گوید.

سهیل عربی در سخنانش از زندان تهران بزرگ (فشافویه) به نام «بزرگترین شکنجه گاه خاورمیانه» یاد کرده و خواستار بازدید خبرنگاران مستقل از این زندان شده است.

پیشتر کمپین دفاع از زندانیبان سیاسی و مدنی به اطلاعاتی دست یافته بود که حاکی از وضعیت بغرنج و طاقت فرسای زندان تهران بزرگ در دوران کرونا برای زندانیان است. گزارشاتی که از عدم کنترل مقامات این زندان در مهار کرونا حکایت دارد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، پیشتر معاونت سلامت زندان تهران بزرگ، شمار زیادی از زندانیان که پیشتر برخی از آنها به کرونا⁩ مبتلا شده بودند را به تیپ پنج زندان منتقل کرده بود. پس از این اقدام، سالن‌های تیپ ۵ شاهد افزایش تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ بوده بطوریکه آمار تخمینی مبتلایان به ۱۶۰ نفر رسید.

عدم کنترل بحران کرونا، نگرانی فعالان مدنی در خصوص کسب اطلاع از وضعیت زندانیان سیاسی که در سالن‌های تیپ پنج زندان تهران بزرگ نگهداری می‌شود را دو چندان کرده بود.

مصطفی عبدی، عباس دهقان، کیانوش عباسزاده، محمد حبیبی، سهیل عربی، زرتشت احمدی‌راغب، شاپور احسانی‌راد، امیر حسین مرادی، سعید تمجیدی، محمد رجبی و محمد شریفی‌مقدم از جمله زندانیان سیاسی و عقیدتی هستند که در تیپ پنج زندان تهران بزرگ نگهداری می‌شوند.

فایل صوتی منتشر شده توسط سهیل عربی در خصوص وضعیت زندان تهران بزرگ (فشافویه) را در اینجا می توانید بشنوید:

سهیل عربی از مشکلات جسمی متعددی  از جمله سرفه‌های شدید، افت شدید قندخون ، درد شدید ناشی از «ترومای بلانت» و عفونت در بدن رنج می برد.

پیشتر مسئولان بهداری این زندان ادعا کرده بودند که پرونده پزشکی این زندانی سیاسی که از بیماری هیدروسل    « جمع شدن آب در بیضه» رنج می برد مفقود شده و از وی خواستند مجدداً مدارک پزشکی خود را به آنها ارائه کند.

سهیل عربی از روز دوشنبه ۲۶ اسفندماه ۱۳۹۸ در اعتراض به شرایط نامساعد نگهداری زندانیان در زندان تهران بزرگ و تداوم حبس خود از خوردن و آشامیدن امتناع کرده بود.

سهیل عربی روز چهارشنبه ۲۸ اسفندماه گذشته به بیمارستان امام خمینی تهران اعزام شده بود اما به دلیل عدم پذیرش وی توسط بیمارستان بدون رسیدگی پزشکی به زندان بازگردانده شد. گفته می‌شود این اقدام به دلیل بدهکاری سازمان زندان‌ها به بیمارستان و عدم تقبل هزینه‌ها از سوی زندان تهران بزرگ عنوان شده بود.

«سهیل عربی» از ۱۶ آبان ماه ۱۳۹۲ در بازداشت و زندان به سر می‌برد و تمام این مدت از مرخصی نیز محروم بوده است. وی در تاریخ ۱ بهمن ماه ۱۳۹۸، از زندان اوین به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

وی همزمان با اینکه پس از تغییرات بسیار در روند دادرسی و احکام صادره در حال تحمل دوران محکومیت ۷ سال و شش ماهه خود در زندان تهران بزرگ بود، از بابت پرونده ای جدید که در زندان علیه وی مفتوح شده بود در تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۷، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهامات “فعالیت تبلیغی علیه نظام” و “تشویش اذهان عمومی” به ۳ سال حبس، ۳ سال تبعید و جزای نقدی محکوم شد.

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید