سازمان عفو بین الملل خواهان آزادی علی یونسی و صبا کُرد افشاری شد

سازمان عفو بین الملل، خواهان آزادی علی یونسی، دانشجوی بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف و صبا کردافشاری فعال مدنی محبوس در زندان اوین شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سازمان عفو بین الملل از مقامات حکومت ایران خواسته است، بی‌درنگ و بدون قید و شرط، علی یونسی، دانشجوی بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف و صبا کردافشاری، فعال مدنی معترض به حجاب اسلامی محبوس در زندان اوین را آزاد کنند.

این سازمان بین المللی در رابطه با علی یونسی، دانشجوی بازداشتی اعلام کرد:«مقامات ایران باید علی یونسی و همه افرادی را که صرفا به دلیل یا به اتهام نسبت خانوادگی داشتن با اعضای گروه‌های مخالف نظام بازداشت شده‌اند، بی‌درنگ آزاد کنند».

عفو بین الملل همچنین با اشاره به وضعیت جسمانی صبا کرد افشاری و تشدید مشکل گوارشی وی در زمان حبس، تاکید کرد: « او را بی‌درنگ و بدون قید و شرط آزاد کنند و تا زمان آزادی، دسترسی وی به خدمات درمانی مناسب را تضمین کنند».

«علی یونسی» و «امیر حسین مرادی» دو دانشجوی نخبه دانشگاه صنعتی شریف، روز جمعه۲۲ فروردین ماه ۱۳۹۹، توسط مأموران لباس شخصی، بدون ارائه حکم و با ضرب و شتم بازداشت شده‌اند.

«علی یونسی»، برنده مدال نقره المپیاد نجوم سال ۹۵ و مدال طلای المپیاد نجوم سال ۹۶ و «امیرحسین مرادی»، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۶ است. همچنین، «علی یونسی» دارای مدال طلا در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک که در چین برگزار شد می باشد.

پیشتر دیده بان حقوق بشر، از مقامات ایران خواست، دو دانشجوی دانشگاه شریف تهران، «علی یونسی» و «امیرحسین مرادی» را که به مدت حدود دو ماه در سلول انفرادی نگه داشته شده اند، فوراً آزاد کنند مگر این که بتوانند آنها را متهم به جرمی مشخص، یا با شفاف‌سازی اتهام آنها، تمام حقوق دادرسی عادلانه‌‌شان را تضمین کنند.

همچنین سازمان عفو بین‌الملل مستقر در لندن با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی بی‌قید و شرط علی یونسی، دانشجوی زندانی شد.

عفو بین‌الملل گفته بود: آقای یونسی به همراه یک دانشجوی دیگر که همان در یک روز بازداشت شده‌اند، به صورت علنی به داشتن ارتباط با گروه‌های «ضدانقلاب» و در اختیار داشتن «مواد منفجره» در منازل‌شان متهم شده‌اند که این اقدام ناقض حق این دو زندانی برای بی‌گناه شمرده شدن تا پیش از اثبات جرم‌شان بوده و موجب نگرانی‌های جدی در مورد تأمین سلامت‌شان می‌شود. این دو زندانی در معرض خطر شکنجه یا سایر بدرفتاری‌ها قرار دارند.

«صباکردافشاری» فعال مدنی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، با ریاست قاضی «ایمان افشاری» به اتهام «تشویق به فساد و فحشا» به ۱۵ سال حبس، با اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به ۷ سال و نیم حبس و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۱ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده بود.

«صبا کردافشاری» روز شنبه ۱۱ خرداد ماه سال گذشته، در منزل پدری خود بازداشت و به بازداشتگاه وزرا منتقل شد. وی پس از ۱۱ روز بازجویی و فشار برای اعتراف تلویزیونی روز سه شنبه ۲۱ خردادماه به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود.

گفتنی است، در تفهیم اتهام اولیه به «صبا کردافشاری»،  اتهام «تبلیغ علیه نظام از طریق گروهک معاند و طرح براندازی نرم، اشاعه فساد و فحشا و پیاده روی بدون حجاب، اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی از طریق ارتباط با مسیح علی‌نژاد و خبرگزاری هرانا» را ابلاغ کرده‌اند.

«صبا کردافشاری» پیش از بازداشت در خصوص مسایل حقوق بشری همچون زندانیان سیاسی گمنام، اقلیت‌های مذهبی و زنان فعالیت می‌کرد.

وی پیشتر در تاریخ ۱۱ مرداد ماه سال ۱۳۹۷ در جریان اعتراضات مردمی به موج گرانی‌ها نیز بازداشت شده بود. وی که در این بازداشت به یک سال زندان محکوم شد، در تاریخ ۲۵ بهمن ماه سال ۱۳۹۷ و در جریان موج آزادی زودهنگام زندانیان سیاسی، بدون اینکه درخواست عفو داده باشد از زندان آزاد شد.

پیشتر نیز سازمان عفو بین الملل روز دوشنبه ۱۷ تیرماه ۱۳۹۹ با انتشار یک فراخوان، در سالروز تولد ۲۲ سالگی «صبا کردافشاری»،‌ فعال مدنی زندانی معترض به حجاب اسلامی، خواستار اقدام فوری نسبت به وضعیت وی در ایران شد و از مقامات جمهوری اسلامی خواست او را فوراً و بدون قید و شرط آزاد کنند.

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید