گزارشی از وضعیت تظاهرکنندگان بازداشت شده در اردبیل

به‌ دنبال بالا گرفتن مناقشه و درگیری میان دو کشور جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ، برخی شهروندان تُرک در چندین شهر در اعتراض به آنچه «اشغالگری دولت ارمنستان» خوانده‌اند، طی روزهای گذشته اقدام به برپایی تجمع اعتراضی کردند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، به دنبال انتشار فرخوان تجمع اعتراضی نسبت به اقدام نیروهای ارمنستان در منطقه قره باغ شماری از شهروندان ترک در تجمعات صورت گرفته بازداشت شدند.

منابع محلی از بازداشت دست‌کم ۲۰ نفر از شرکت کنندگان در شهر اردبیل خبر می‌دهند.

به دنبال تجمع شهروندان اردبیلی که پس از انتشار فراخوانی از سوی فعالان مدنی تُرک برگزار شد، دست‌کم ۲۰ فعال مدنی در اردبیل بازداشت شدند. معترضان در اعتراض به آن‌چه «صدور مجوز استفاده روسیه از حریم هوایی و زمینی ایران برای انتقال سلاح به ارمنستان» و «حمایت از جمهوری آذربایجان برای آزادسازی قره‌باغ» عنوان‌ شده است، دست به تجمع زدند.

شهروندان اردبیلی با حضور در پارک جیرال محله شهریار اردبیل در کنار اعتراض به سیاست خارجی جمهوری اسلامی در قبال مناقشه قره‌باغ، حمایت خود را از جمهوری آذربایجان اعلام کردند.

گزارش شده، جمعی از تظاهرکنندگانی که در پارک جیرال اردبیل بازداشت شده بودند پس از تفهیم اتهام در شعبه ۱۰ بازپرسی به ریاست قاضی نونهال به زندان اردبیل منتقل شدند.

این خبر در تماس تلفنی برخی فعالین بازداشت شده با خانواده‌‌هایشان داده شده است.

عسگر اکبر زاده، مهدی هوشمند، سجاد جولانی، حسین بالاخانی، مجتبی پروین، مصطفی پروین، محمد جولانی، حامد حیدری باریس، بهمن خیرجو، پرویز سیابی و مرتضی پروین و سبحان بخشی ۱۲ فعال مدنی بازداشت‌شده‌ای هستند که تاکنون هویت آنها تایید و برای هر یک از آنها قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی صادر شده است.

اتهام تظاهر کنندگان «توهین به رهبری»، «اخلال در نظم و سلب آسایش عمومی»، «تمرد از مامورین دولت»، «اقدام علیه امنیت ملی از طریق مشارکت در ایجاد تجمع» عنوان شده است.

از میان این افراد عسگر اکبرزاده، مجتبی پروین، مهدی هوشمند، مرتضی پروین، محمد جولانی و سجاد جولانی پیش‌ از این نیز به دلیل فعالیت‌های مدنی و سیاسی خود سابقه احضار، بازداشت یا محکومیت دارند.

دو کشور آذربایجان و ارمنستان چندین دهه است که بر سر منطقه قره‌باغ مناقشه ارضی دارند؛ این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد طی قطعنامه های ۸۲۲، ۸۵۳، ۸۷۴ و ۸۸۴ که به ترتیب در۱۰ اردیبهشت ۱۳۷۲ هجری شمسی (مصادفبا ۳۰ آوریل ۱۹۹۳ میلادی)، ۷ مرداد ۱۳۷۲ هجری شمسی (مصادف با ۲۹ جولای ۱۹۹۳میلادی)، ۲۲ مهر ۱۳۷۲ هجری شمسی (مصادف با ۱۴ اکتبر ۱۹۹۳ میلادی) و ۲۱ آبان ۱۳۷۲هجری شمسی (مصادف با ۱۲ نوامبر ۱۹۹۳ میلادی) صادر شده است، خواستار خروج ارتش ارمنستان از منطقه قره‌باغ و هفت شهر دیگر تحت تصرف این کشور شده است. در عین حال پارلمان اروپا نیز در قطنامه ای مشابه در سال ۲۰۰۵ حاکمیت آذربایجان را بر منطقه قره‌باغ به رسمیت شناخته است.

نویسنده: دانیال بابایانی

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید