صدور حکم قطع چهار انگشت دست راست برای یک زندانی در ارومیه

گزارش ها حاکی است، شعبه دوم دادگاه کیفری یک ارومیه طی حکمی یک شهروند زندانی را به قطع چهار انگشت دست راست محکوم کرده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، یک زندانی که دوران محکومیت خود را در زندان ارومیه می‌گذراند طی حکمی به قطع چهار انگشت دست راست محکوم شد.

این حکم توسط شعبه دوم دادگاه کیفری یک دادگاه ارومیه به اتهام «سرقت» صادر شده است.

هویت این زندانی «آرش علی‌اکبری» عنوان شده است.

میثاق‌های بین‌المللی منع شکنجه و حقوق مدنی و سیاسی توسل به مجازات‌های غیرانسانی مثل قطع عضو را ممنوع کرده است. ایران هرچند پیمان‌نامه جهانی حقوق مدنی و سیاسی را امضا کرده، اما از معدود کشورهایی است که به «کنوانسیون بین‌المللی منع شکنجه» ملحق نشده و برای بسیاری از جرائم همچنان از مجازات‌های قطع عضو استفاده می‌کند.

شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داده آرش علی‌اکبری فرزند اسلام، متولد ۲۵ فرودین ۱۳۶۷، متأهل و پدر یک فرزند در شهریور ۱۳۹۸ به اتهام سرقت در ارومیه بازداشت شده؛ وی در تاریخ ۱۹ تیر امسال به اتهام ۱۶ فقره سرقت در شعبه دوم دادگاه کیفری یک ارومیه محاکمه و در تاریخ ۷ مرداد به قطع چهار انگشت دست راست محکوم شده است.

این زندانی که دارای مدرک تحصیلی دیپلم و جوشکار است از حق داشتن وکیل تعینی محروم بوده و پس از صدور حکم و اعتراض وی به حکم صادره پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شده است.

پیشتر نیز چهار زندانی دیگر به نام‌های هادی رستمی، مهدی شرفیان و مهدی شاهیوند و کسری کرمی در زندان ارومیه به اتهام «سرقت» به قطع انگشتان دست محکوم شده بودند و پرونده آنها پس از تایید در دیوان عالی کشور جهت اجرای به اجرای احکام ارسال شده است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل