گزارش کانون نویسندگان ایران از آزادی بیان در هفته ای که گذشت

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارشات به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می پردازد. این کانون گزارشی از وضعیت آزادی بیان در ایران طی هفته اخیر از روز پنجشنبه ۳ مهرماه ۱۳۹۹ تا چهارشنبه ۹ مهرماه ۱۳۹۹، ارائه داده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز شنبه ۱۲ مهرماه ۱۳۹۹، کانون نویسندگان ایران گزارشی هفتگی از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز پنجشنبه ۳ مهرماه ۱۳۹۹ تا چهارشنبه ۹ مهرماه ۱۳۹۹، ارائه داد که در این گزارش به وقایع مختلفی از قبیل؛ پاین اعتصاب غذای مژگان کاووسی، پایان اعتصاب غذای نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر زندانی، اجرای حکم حبس بکتاش آبتین، رضا خندان (مهابادی) و کیوان باژن، سه تن از اعضای کانون نویسندگان ایران، آزادی مهربان کشاورزی، فعال مدنی و دانشجوی کارشناسی ارشد بازیگری، انتقال زینب جلالیان، زندانی سیاسی به زندان دیزل آباد کرمانشاه، محکومیت ساعد بنفشی فعال مدنی اهل سنندج و … پرداخت.

متن کامل گزارش کانون نویسندگان ایران از روز پنجشنبه ۳ مهرماه ۱۳۹۹ تا چهارشنبه ۹ مهرماه ۱۳۹۹، به این شرح است:

پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۹

– در این روز خبر رسید که مژگان کاوسی، نویسنده‌ی زندانی که پیشتر در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی اقدام به اعتصاب غذا کرده بود، پس از اعزام به بیمارستان طالقانی تهران جهت معاینه‌ی پزشکی، بنا به توصیه‌ی پزشکان به اعتصاب غذایش پایان داده است.

– گزارشگران بدون مرز، در این روز با «آزادی ستیز» خواندن طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی، خواهان لغو بررسی این طرح از حکومت جمهوری اسلامی شدند.

– بریتانیا، آلمان و فرانسه، در این روز سفرای جمهوری اسلامی را برای اعتراض به بازداشت شهروندان کشورهایشان و سرکوب معترضان احضار کردند. این سه کشور در نامه‌ای واکنش حکومت به اعتراضات مردمی را نامتناسب و مرگبار خوانده و از مقامات جمهوری اسلامی خواستند که به حق آزادی مردم برای بیان اعتراض و نظرشان احترام بگذارد. در این نامه همچنین به بازداشت ادامه‌دار مدافعان حقوق بشر اشاره شده و فشار بر نهادهای فرهنگی و رسانه‌ای و کارکنان آن‌ها به شدت محکوم شده است.

– در این روز حیدر ستایش، کارشناس صنعت آب، به دنبال گفت‌وگو با وب‌سایت انصاف نیوز، با شکایت شرکت آب و فاضلاب استان تهران به دادسرای فرهنگ و رسانه‌ی تهران اخضار شد. ستایش در آن مصاحبه، از وزارت نیرو و سازمان‌های وابسته آن انتقاد کرده بود.

جمعه ۴ مهر

– کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای در این روز، ضمن محکوم کردن اعدام نوید افکاری، خواهان آزادی فوری زندانیان عقیدتی و سیاسی از جمله نسرین ستوده و نرگس محمدی شدند. در این بیانیه که به امضای ۴۷ عضو شورای حقوق بشر رسیده است، نسبت به «نقض مداوم حقوق بشر در ایران، به ویژه در ارتباط با آزادی بیان، آزادی اجتماعات و گردهمایی‌ها» ابراز نگرانی شده است.

– کارشناسان مستقل سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای در این روز از بازگرداندن نسرین ستوده از بیمارستان به زندان اوین ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی فوری او شدند.

– در این روز نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر زندانی به اعتصاب غذای خود پایان داد. او از ۲۱ مرداد سال جاری اعتصاب غذای خود را با درخواست آزادی زندانیان سیاسی در میانه‌ی بحران کرونا آغاز کرده بود.

– جمعی از تشکل‌های مستقل کارگری در این روز با صدور بیانیه‌ای اعدام نوید افکاری، را محکوم و آن را در جهت «ارعاب و فرونشاندن خشم کارگران و معترضان» برشمردند. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، کمیته‌ هماهنگی کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، کانون صنفی معلمان اسلامشهر، شورای بازنشستگان ایران، کمیته‌ی پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری و اتحاد بازنشستگان این بیانیه را امضا کرده‌اند.

شنبه ۵ مهر

– بکتاش آبتین، رضا خندان (مهابادی) و کیوان باژن، سه تن از اعضای کانون نویسندگان ایران پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین، جهت تحمل دوران محکومیت خود در این روز، به زندان اوین منتقل شدند. دادگاه تجدیدنظر استان تهران در دی ۹۸ بکتاش آبتین و رضا خندان (مهابادی) را هر یک به ۶ سال حبس و کیوان باژن را به ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم کرده بود.

– پریسا رفیعی، دانشجوی هنر و فعال صنفی دانشگاه تهران، محبوس در زندان اوین از بابت پرونده‌ی جدیدی که اخیراً برای او گشوده شده، در این روز به صورت شفاهی به شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب تهران احضار شد. رفیعی به دلیل عدم دریافت ابلاغیه از حضور در جلسه دادگاه خودداری کرد.

– معاون توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در این روز خبر داد بیش از ۴۰درصد دانش‌آموزان با نیازهای ویژه (دانش آموزان استثنایی) به دلیل عدم دسترسی به اینترنت یا گوشی‌های هوشمند به اپلیکیشن شاد دسترسی ندارند.

یکشنبه ۶ مهر

– سازمان عفو بین‌‌الملل در فراخوانی در این روز از رئیس قوه‌ی قضائیه خواست حکم اعدام حیدر قربانی، زندانی کرد را لغو کند. دادگاه سنندج آقای قربانی را به اعدام محکوم کرده و دیوان عالی کشور درخواست اعاده‌ی دادرسی او را رد کرده است.

– مهربان کشاورزی، فعال مدنی و دانشجوی کارشناسی ارشد بازیگری که از تاریخ ۲۹ مرداد امسال دوران محکومیت خود را در بند زنان زندان اوین سپری می‌کرد، در این روز از زندان اوین آزاد شد.

– محمد دالوند، فعال دانشجویی در این روز خبر از یک ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات خود به دلیل شرکت در تجمع اعتراضی به انهدام هواپیمای اوکراینی داد.

– منیره منتظری، عکاس اهل یزد در این روز توسط پلیس فتا احضار شد. به گفته‌ی منتظری مأموران با وارد شدن به حساب شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام او اقدام به تغییر کلمه‌ی عبور، ایمیل و پاک کردن عکس‌هایی از زنان که موی آنان پیدا بوده، کردند.

– در این روز بهنام محجوبی، درویش گنابادی زندانی از زندان اوین به بیمارستان روانپزشکی امین آباد (رازی) منتقل شد. انتقال آقای محجوبی به صورت اجباری و به بهانه‌ی اعزام به بیمارستان جهت درمان از کار افتادگی دست چپ و تشنج‌های متوالی وی صورت گرفته است. آقای محجوبی در اعتراض به انتقال خود، دست به اعتصاب غذا زده است.

– سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص آمار ابتلای دانش آموزان به کرونا، گفت: «دستور داده شده راجع به این موضوع صحبت نشود». اعلام آمار دانش‌آموزان مبتلا به کرونا ممنوع است.

– سخنگوی هیأت منصفه‌ی دادگاه مطبوعات در این روز از رسیدگی به ۳ پرونده در دادگاه کیفری یک تهران خبر داد. بر این اساس در دو پرونده‌، مدیران مسئول سایت بولتن نیوز و سایت خبر آنلاین از بابت اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و افترا» مجرم شناخته شده و پرونده‌ی مدیر مسئول نشریه‌ی نبض بازار به اتهام «نشرمطالب خلاف واقع و افترا» جهت مصالحه به وقت دیگری موکول شد.

– در این روز حکم محکومیت صابر قادری در دادگاه تجدید نظر استان کردستان به ۳ سال حبس کاهش یافت. آقای قادری در خرداد امسال در شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب سنندج از بابت اتهام «عضویت در یکی احزاب مخالف نظام» به پنج سال و از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان محکوم شده بود.

دوشنبه ۷ مهر

– در این روز ابراهیم فیروزی، نوکیش مسیحی تبعیدی در شهرستان راسک استان سیستان و بلوچستان طی ابلاغیه‌ای جهت دفاع از اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به دادسرای این شهرستان احضار شد.

– کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای در این روز اجرای حکم حبس بکتاش آبتین، رضا خندان (مهابادی) و کیوان باژن، سه تن از اعضای خود را محکوم کرد و خواهان آزادی آن‌ها شد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «در شرایطی که موج تازه‌ی کرونا در کشور روزانه صدها قربانی می‌گیرد و کمبود امکانات بهداشتی و درمانی در زندان‌ها می‌تواند پی‌آمدهایی فاجعه‌بار داشته باشد، زندانی کردن این سه نویسنده و سایر متهمان عقیدتی و سیاسی معنایی جز این ندارد که مسئولان امنیتی و قضایی می‌خواهند معترضان و مخالفان را به قربانگاه بفرستند».

– زینب جلالیان، زندانی سیاسی، در این روز از زندان کرمان به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل شد. وی در تاریخ ۵ تیرماه سال جاری از زندان قرچک ورامین خارج و به زندان کرمان تبعید شده بود.

– یاسمین حنیفه طباطبایی، فعال سیاسی در پی احضار به شعبه‌ی ۱ اجرای احکام دادسرای اوین در این روز بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت ۶ ماهه‌ی خود به قرنطینه‌ی بند زنان زندان اوین منتقل شد.

– در این روز مینا راد منتقد و نویسنده برای گذراندن دوران محکومیت‌اش به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

– با افزایش فشارها بر خانواده امیرحسین مرادی، از بازداشت‌شدگان‌ آبان ۹۸ که به اعدام محکوم شده، پدر او در این روز اقدام به خودکشی کرد و جان باخت.

– سازمان غیرانتفاعی «پن آمریکا» که در زمینه‌ی دفاع از آزادی بیان و حقوق بشر فعالیت دارد، در نامه‌ای به حسن روحانی در این روز، خواستار آزادی نسرین ستوده از زندان شد.

– در این روز کامران ساختمانگر فعال کارگری، جهت تحمل حبس به شعبه‌ی‌ اجرای احکام دادسرای سنندج احضار شد. آقای ساختمانگر پیش از این به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده و این حکم در دادگاه تجدیدنظر عیناً تأیید شده بود.

– باشکایت شرکت نیشکر هفت تپه، در این روز هفت نفر از کارگران به نام‌های محمد امین حجازی، احمد شلاگه، رحیم حمدانی، میلاد لطیفی، محمد عبدلخانی، عظیم الکثیر و قاسم کثیر به اتهام تحریک کارگران در اول مهر برای اعتصاب، به پاسگاه مستقر در هفت تپه احضار شدند.

– در این روز قرار بازداشت فرانک جمشیدی از فعالین زیست‌محیطی کُرد که از ۸ تیر سال جاری به اتهام «اقدام علیە امنیت ملی» و «تبلیغ علیە نظام» در بازداشت به سر می‌برد، برای بار سوم از سوی شعبە‌ی ٢ بازپرسی دادگاه عمومی و انقلاب سنندج تمدید شد.

– عطیه صالحی، نسرین قدیری، بنفشه مختاری، آرزو محمدی، فرزانه دیمی، عطااله ملاکی، رویا ملاکی و سعید ملاکی شهروندان بهایی در این روز برای تحمل حکم زندان خود به دادسرای بیرجند، احضار شدند.

سه‌شنبه ۸ مهر

– در این روز “انجمن دفاع از زندانیان سیاسی- عقیدتی در ایران، پاریس” طی بیانیه‌ای اجرای حکم زندان رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن را به شدت محکوم کرد و خواستار آزادی فوری این سه نویسنده شد.

چهارشنبه ۹ مهر

– در این روزخبر رسید که طی روزهای گذشته دست‌کم ۶ شهروند در استان گلستان به اداره‌ی اطلاعات احضار شده‌اند. ناصر توسلی، خبرنگار وبسایت ترکمن نیوز و مهربان سلاق ساکن شهرستان آق قلا به اداره‌ی اطلاعات شهرستان گرگان و حامد پورمند خبرنگار ورزشی، حامد قزل، مهدی بیات و عزیز مهری به اداره‌ی اطلاعات شهرستان گنبدکاووس احضار شدند.

– در این روز خبر رسید علی انساندوست، شهروند ساکن قم با گذشت ۵ ماه از زمان دستگیری کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشت بسر می‌برد. آقای انساندوست به دلیل فعالیت در فضای مجازی و مصاحبه با یکی از رسانه‌های خارج از کشور توسط نیروهای امنیتی در رشت بازداشت و به بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات قم منتقل شده است.

– بیش از ۲۲۰ نفر از پژوهشگران، استادان دانشگاه، سیاستمداران، هنرمندان، روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق زنان در جهان با انتشار بیانیه‌ای در این روز درباره‌ی وضعیت نسرین ستوده، وکیل و زندانی سیاسی هشدار داده و خواسته‌های او را که برای برآوردنشان چهل و شش روز اعتصاب غذا را از سر گذراند، کاملاً به حق و قابل اجرا دانستند.

– ساعد بنفشی از فعالین اجتماعی شهر سنندج در این روز به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد. او در جریان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ بازداشت شده بود.

– سازمان گزارشگران بدون مرز در این روز و در پی صدور احکام زندان برای اعضای خانواده‌ی دو روزنامه‌نگار، علیرضا علی‌نژاد برادر مسیح علی‌نژاد و فرنگیس مظلوم، مادر سهیل عربی، باج‌خواهی مقامات جمهوری اسلامی علیه خانواده‌های روزنامه‌نگاران را محکوم کرد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید