عفو بین الملل؛ مقامات ایرانی باید حکم اعدام محی الدین ابراهیمی را لغو کنند

سازمان عفو بین الملل، خواهان لغو حکم اعدام محی الدین ابراهیمی زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سازمان عفو بین الملل روند محاکمه‌های محی الدین ابراهیمی زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام را به شدت ناعادلانه خوانده و خواستار لغو حکم اعدام این زندانی سیاسی و دادرسی عادلانه بدون توسل به مجازات اعدام برای وی شد.

اواخر مرداد ماه ۱۳۹۹، حکم اعدام محی‌الدین ملاابراهیمی آلکابادی (محی الدین ابراهیمی)، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه، در شعبه ١٩ دیوان عالی کشور تأیید شد.

پیشتر بر اساس حکم ابلاغ‌شده به این شهروند کُرد محبوس در زندان ارومیه، در روز شنبه ۲۸ دی ماه ۱۳۹۸، وی برای بار دوم به اتهام «بغی» از سوی قاضی علی شیخ لو، رییس شعبه دوم دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شده بود.

او در تاریخ ۱ مهرماه ۱۳۹۷، توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی علی شیخ لو به اتهام «همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام» به اعدام محکوم شد و این حکم پس از اعتراض به رای صادره توسط دیوان عالی کشور نقض و پرونده جهت بررسی دوباره، به شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه ارجاع داده شده بود.

این حکم پس از اعتراض این زندانی سیاسی به شعبه ۱۹ دیوان عالی کشور ارجاع و به دلیل «نقص تحقیقات» حکم اعدام صادره نقض و مجددا به شعبه دو دادگاه انقلاب ارومیه ارجاع داده شده و این شعبه برای بار دوم وی را به اتهام «بغی» به اعدام محکوم کرده بود.

محی‌الدین ملاابراهیمی در ۱۲ آبان‌ماه ۱۳۹۶، پس از شلیک مستقیم نیروهای سپاه مستقر در پاسگاه مرزی «بیمضرتە» اشنویه در مرز ایران و عراق، در حالی که در اثر تیراندازی به شدت مجروح شده بود، به خاطر همراه داشتن مشروبات الکلی بازداشت و یک عدد بی‌سیم نیز همراه وی کشف شده بود.

محی الدین ابراهیمی به دلیل اینکه در زمان بازداشت به ضرب سه گلوله زخمی شده بود مدت زمان زیادی را در بهداری زندان سپری کرده و از شهریورماه ۱۳۹۷، به زندان ارومیه منتقل شد.

به گزارش برخی وب سایت های حقوق بشری، این زندانی سیاسی پس از زخمی شدن به بیمارستانی در ارومیه منتقل و بدون تکمیل دوره درمان به بازداشتگاه اطلاعات سپاه سیدالشهدا ارومیه منتقل و به اتهام «همکاری و عضویت در یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت ایران» مورد بازجویی و ضرب و شتم قرار گرفته بود.

همچنین این زندانی در سال ۱۳۹۳،  نیز دوباره به همین اتهام بازداشت و پس از یک ماه به دلیل فقدان مدارک مستدل، پرونده مختومه اعلام و آزاد شد.

آقای ابراهیمی پیشتر در سال ١٣٨٩ نیز به اتهام «همکاری با یکی از احزاب مخالف حکومت» توسط نیروهای امنیتی بازداشت و بعد از ۱۱ ماه بازداشت موقت در زندان ارومیه از اتهامات مطروحه تبرئه و آزاد شده بود.

محی‌الدین ملاابراهیمی آلکابادی، ۴۴ ساله، فرزند محمد و از اهالی روستای آلکاو از توابع شهر اشنویه است، این زندانی هم اکنون در بند سیاسی زندان ارومیه به‌سر می‌برد.

گفتنی است، نورالدین ابراهیمی، برادر این زندانی محکوم به اعدام، اردیبهشت ماه سال ۹۶، در حین کولبری در اثر شلیک ازسوی نیروهای انتظامی در منطقه مرزی شابتان کشته شد.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید