فرهاد میثمی به کرونا مبتلا شد

گزارش ها از زندان حاکی از ابتلای فرهاد میثمی، پزشک و فعال مدنی به ویروس کرونا است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، فرهاد میثمى، پزشک و فعال مدنی که زندان رجایی‌شهر دوران محکومیت خود را می‌گذراند، به ویروس کرونا مبتلا شده است.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی ۲ بهمن‌ماه ۱۳۹۷، فرهاد میثمی را از بابت اتهام «اجتماع و تبانی به‌قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به ۵ سال حبس و از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۱ سال حبس محکوم کرده‌بود؛ در ادامه رأی دادگاه آمده بود که آقای میثمی به مدت ۲ سال از عضویت در احزاب و گروه‌ها سیاسی و اجتماعی، فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها، مطبوعات و خروج از کشور محروم شد.

این حکم در دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شد و روز شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸، به فرهاد میثمی در زندان اوین ابلاغ شد.

دادگاه تجدیدنظر آقای میثمی روز سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، بدون حضور او برگزار شده‌بود. در رای صادره دادگاه تجدیدنظر ۲ سال محرومیت از حقوق اجتماعی به یکسال کاهش یافته است و باقی موارد عینا تایید شده‌است. این فعال مدنی و از مخالفان حجاب اجباری پیش‌تر در نامه‌ای از دلایل عدم حضورش در دادگاه تجدیدنظر نوشته‌بود.

پیشتر آقای میثمی و محمد حبیبی، معلم و فعال صنفی فرهنگیان که در زندان اوین محبوس بودند، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به مقامات قضایی و سازمان زندان‌ها نوشته‌بودند که “دیگر در صف‌های آمارگیری‌ زندان نمی‌نشینند و با کتابی در دست، گوشه‌ای بیرون از صف‌ها مطالعه می‌کنند” تا به این وسیله اعتراض خود را به مسئولان زندان نشان دهند.

میثمی به دنبال این موضوع روز شنبه ۱۸ آبان‌ماه از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر منتقل و به مدت بیش از دوماه دست به اعتصاب غذا زد.

فرهاد میثمى، پزشک و فعال مدنی، نهم مردادماه ۹۷ در منزل مسکونی‌اش بازداشت شد و یک روز پس از بازداشت از دهم مردادماه در اعتراض به بازداشت و اتهاماتی که به او تفهیم شده‌بود، دست به اعتصاب غذا زد. او ۲۰ روز در سلول انفرادی در بند ۲۰۹ سپری کرده و پس از آن به بند چهار (عمومی) زندان اوین منتقل شد.

سه اتهام به این فعال مدنی در شعبه هفتم دادسرای اوین تفهیم شده بود. وی متهم به “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور با تحریک زنان به حضور خیابانی با سر لخت”، “تبلیغ بر علیه نظام” و “توهین به حجاب به عنوان یکی از مقدسات ضرروی اسلام” شد. اما مصادیق این سه اتهام مشخص نیست.

گفتنی است، پیش از این وزارت امور خارجه آمریکا، بازداشت فرهاد میثمی را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری‌اش شده‌بود.

این وزارتخانه روز جمعه ۱۶ آذرماه ۹۷ در پیامی توییتری در خصوص فرهاد میثمی، فعال مدنی نوشته‌بود: «ایالات متحده بازداشت خودسرانه دکتر فرهاد میثمی را محکوم می‌کند. ما عمیقا نگران وضعیت سلامت رو به وخامت وی هستیم و از رژیم ایران می‌خواهیم او را فورا آزاد کند.»

فرهاد میثمی، ۴۹ ساله در دهه ۷۰ و ۸۰ کتاب‌های درسی و آموزشی کنکور را در انتشارات آینده‌سازان منتشر کرد و در سال‌های اخیر به عنوان فعال مدنی در بسیاری از تحصن‌ها و تجمعات اعتراضی در حمایت از حقوق زندانیان و علیه حجاب اجباری شرکت داشته است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید