آذربایجان شرقی: کاهش محکومیت داوود شیری، کنشگر ترک در دادگاه تجدیدنظر /سند

داوود شیری

حکم سه سال زندان داوود شیری در دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان‌شرقی به ۶ ماه زندان تعزیری کاهش پیدا کرد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، داوود شیری فعال مدنی ساکن تبریز و یکی از بازداشت شدگان پس از اعتراضات سراسری آبان ۹۸ از سوی شعبه ۱ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان‌شرقی به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

بر اساس این حکم که از سوی شعبه ۱ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان‌شرقی با مستشاری «صمد حضرتی» و «محمد حسن دانشمندملکی» صادر شده، آقای شیری از بابت اتهام عضویت در گروه گاماج (طیف مستقل آذربایجان) به ۶ ماه حبس تعزیری و معدوم شدن خط تلفن همراه و ضبط گوشی همراه محکوم شده است.

نکته قابل تامل در این پرونده اشاره همزمان به عضویت در «گروه غیر قانونی گاماج» و «طیف مستقل آذربایجان» و معادل هم قرار دادن این دو است. گاماج تشکیلاتی است که در خارج از ایران فعالیت میکند. در اساسنامه این تشکیلات آمده است «به دلیل مسائل امنیتی هیچ عضوی در داخل ایران پذیرفته نمی‌شود». در عین حال  بسیاری از فعالین آذربایجانی که پیشتر با این اتهام روبرو بوده اند از جمله محمد محمودی و شاهین برزگر از اتهام فوق تبرئه شده اند. طیف مستقل آذربایجان نیز یک کانال تلگرامی با خط مشی‌ای کاملا متفاوت از گاماج است.

با این وجود قاضی پرونده این دو را معادل هم و مبنای صدور حکم ۶ ماه حبس تعزیری قرار داده است.

آقای شیری پیش‌تر از سوی دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

این فعال مدنی تُرک، در تاریخ ۲۶ آبان سال ۹۸ در محل خود در تبریز همراه با برادرش ایوب شیری از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد بود. وی پس از حدود ۱۰۰ روز بازداشت موقت با تودیع قرار وثیقه ۶۰۰میلیون تومانی بطور موقت و تا پایان مراحل دادرسی در تاریخ ۷ اسفند ۹۸ آزاد شده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید