رشید ناصرزاده، کنشگر محیط زیست آزاد شد

رشید ناصرزادە، کنشگر محیط زیست که دوران محکومیت خود را به اتهام های سیاسی در زندان سپری می‌کرد با پای‌بند الکترونیکی از زندان مرکزی اشنویه آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، رشید ناصرزادە کنشگر محیط زیست روز چهارشنبە ١۶ مهرماه ١٣٩٩، با پای‌بند الکترونیکی از زندان مرکزی اشنویه آزاد شد.

رشید ناصرزادە از اعضای گروه کوهنوردی ساکن شهرستان اشنویە است.

ناصرزادە در روز یکشنبە ۵ مردادماه امسال برای سپری کردن دوران محکومیت ١٨ ماهە خود بازداشت و بە زندان مرکزی این شهر منتقل شده بود.

این کنشگر حوزه محیط زیست روز سەشنبە ١٢ آذرماه ٩٨ در حین بازگشت از اقلیم کُردستان و در جادە پیرانشهر بە اشنویە توسط نیروهای ادارە اطلاعات اشنویە بازداشت و پس از ۴٠ روز در تاریخ ٢۶ دی ماه با وثیقە ٢٠٠ میلیون تومانی و موقتا تا زمان برگزای نشست دادگاه آزاد شدە بود.

شعبە ١٠١ دادگاه کیفری ٢ اشنویە، این کنشگر کرد را در اوایل فروردین ماه امسال  بە تحمل ۶ سال زندان تعزیری محکوم کرد. بر اساس رای صادرە، رشید ناصر زادە بە اتهام “اجماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیە امنیت کشور” بە تحمل ۵ سال حبس و بە اتهام “تبلیغ علیە نظام” بە تحمل ١ سال حبس تعزیری محکوم شدە بود کە این حکم در دادگاه تجدید نظر بە ١٨ ماه حبس کاهش یافت.

در خصوص طرح پای‌بندالکترونیکی باید گفت که این روش برای متهمانی است که در قانون مجازات زندان تا ۵ سال برای آن حبس تعیین شده باشد و مطابق ماده ۶۲ قانون مجازات اسلامی و ماده ۵۵۳ قانون آیین دادرسی کیفری ناظر بر این موضوع است. در ماده ۴۰ قانون مجازات اسلامی شرایط تعویق مراقبت تصریح شده و وجود این شرایط را ضروری دانسته است و در مواردی شامل می‌شود که متهم اظهار ندامت کند، یا در کشف جرم و شرکای جرم همکاری لازم داشته باشد و یا سابقه کیفری نداشته باشد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید