شهروندان بهایی: شهناز ثابت به زندان منتقل شد

شهناز ثابت شهروند ساکن شیراز برای تحمل محکومیت ۲ سال زندان خود پس از بازداشت به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شهناز ثابت شهروند بهایی ساکن شیراز امروز ۲۱ مهر ۹۹ بعد از بازداشت برای تحمل دوران محکومیت به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد.

خانم ثابت در ۱۰ شهریورماه امسال نیز توسط ماموران امنیتی بازداشت و پس از چند روز بازجویی آزاد شده بود.

کمپین پیشتر گزارش داده بود ۱۲ شهروند بهایی که در مرحله بدوی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی «سید محمود ساداتی»، از بابت اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» به احکام زندان محکوم شده بودند، در دادگاه تجدید نظر استان فارس در مجموع به ۳۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

این شهروندان بهایی طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ در شیراز توسط ماموران امنیتی بازداشت و پس از مدتیبه صورت موقت با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی «سید محمود ساداتی» در مرحله بدوی از بابت اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «عضویت در گروه‌های مخالف نظام»، «نیلوفر حکیمی» را به ۸ سال حبس، «شهناز ثابت»، «فرهام ثابت»، «سهیلا حقیقت» و «فرزان معصومی» هر کدام را به ۶ سال حبس و «سودابه حقیقت»، «نورا پورمرادیان»،«بهاره قادری»، «نوید بازماندگان» و «الهه سمیع زاده» هر یک را به ۶ سال حبس تعزیری محکوم کرده بود.

دادگاه تجدید نظر؛ محکومیت ۱۲ شهروند بهایی در شیراز به ۳۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری

در دادگاه تجدید نظر استان فارس، هر یک از چهار شهروند بهایی؛ «شهناز ثابت»، «فرهام ثابت»، «سهیلا حقیقت» و «فرزان معصومی» به۲ سال حبس، «نیلوفر حکیمی» به ۵ سال و ۹ ماه حبس و «سودابه حقیقت»، «نورا پورمرادیان»،«بهاره قادری»، «نوید بازماندگان» و «الهه سمیع زاده» هر یک به۲ سال و ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

حکم ۶ سال حبس تعزیری «شهریار عطریان» شهروند بهایی دیگر ساکن شیراز که توسط شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر از بابت اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» صادر شده بود، در دادگاه تجدیدنظر استان فارس بدون تشکیل جلسه دادگاه عینا تایید شده است.

یک شهروند بهایی دیگر به نام «احسان الله محبوب راه وفا» که در شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی «سید محمود ساداتی»، در مرحله بدوی به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود، در دادگاه تجدیدنظر استان فارس  به پرداخت یک میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.

از میان این شهروندان بهایی، «نیلوفر حکیمی» در دادگاه کیفری نیز به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است. «سهیلا حقیقت» در انتظار برگزاری دادگاه پرونده دیگرش در دادگاه کیفری است و «الهه سمیع زاده» توسط شعبه ۱۰۵ دادگاه کیفری شیراز در بخش دوم پرونده خود در مرحله بدوی به ۱ سال حبس تعزیری دیگر و ۲ سال انفصال از خدمات دولتی و عمومی محکوم شده است.

 

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل، بارها به بهایی ستیزی توسط حکومت جمهوری اسلامی ایران اعتراض کرده‌اند و این سرکوب سیستماتیک را مصداق بارزی از بی‌توجهی این حکومت به معاهدات حقوق بشری دانسته‌اند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی، بهاییت را به عنوان دین یا مذهب به رسمیت نمی‌شناسد، از این رو بازداشت و زندانی کردن بهاییان نیز در طول چهار دهه کماکان ادامه داشته است.

در سال‌های اخیر، بدرفتاری با بهاییان تشدید شده است و شامل تخریب قبرستان‌های آنان، دستگیری‌های خودسرانه، حمله به منازل، ضبط اموال، اخراج از کار، و سلب حقوق مدنی اساسی از آنها شده است. جوانان بهایی ایرانی همچنان از حق تحصیلات دانشگاهی محرومند و هر دانشگاهی که دانشجویان بهایی در آن مشغول به تحصیل باشند وادار به اخراج آنها می‌شود. متخصصین بهایی از انتصاب در شغل‌های دولتی محروم هستند و به دلیل اعتقاداتشان از جانب شرکت‌های خصوصی مورد تبعیض قرار می‌گیرند. حتی کسانی که از آنها دفاع می‌کنند نیز مورد حمله قرار می‌گیرند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید