گزارشی از آخرین وضعیت صبا کُرد افشاری، فعال مدنی محبوس در زندان اوین

صبا کُردافشاری،‌ فعال مدنی زندانی معترض به حجاب اسلامی که دوران محکومیت ۱۵ سال حبس تعزیری را در بند زنان زندان اوین پشت سر می گذارد، در حال حاضر از  آسیب‌دیدگی پا از ناحیه مچ رنج می برد و از دسترسی به خدمات درمانی و رسیدگی پزشکی محروم است.

این فعال مدنی در اوایل مهرماه ۱۳۹۹، جهت انجام امور درمانی به بیمارستان طالقانی تهران اعزام شده بود اما بدون رسیدگی پزشکی به زندان اوین بازگردانده شد و علی رغم اینکه صبا کُردافشاری از مشکلات گوارشی شدید نیز رنج می برد اما همچنان مقام‌های قوه قضاییه و مسئولان زندان اوین از اعطای مرخصی و دسترسی  وی به خدمات درمانی خودداری می کنند.

صبا کُرد افشاری در حالی از خدمات درمانی محروم است که در اثر آسیب جدی که به مچ پایش وارد شده، پس از گذشت چند هفته هنوز آثار ورم و کبودی در پای وی مشهود بوده و از عصا برای راه رفتن استفاده می کند.

اوایل مهر ماه امسال، بهداری زندان اوین با تشخیص ترک استخوان مچ پا وی را به بیمارستان طالقانی اعزام کرد، اما کادر پزشکی درمانگاه اورژانس بدون توجه به وضعیت این زندانی اقدام به گچ گرفتن پای وی کرده و گفته بودند که او باید چند هفته دیگر جهت باز کردن گچ و انجام آزمایشات لازم به بیمارستان مراجعه کند. که به دلیل بی توجهی مسئولان زندان این امر هنوز محقق نشده است.

«صباکردافشاری» فعال مدنی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، با ریاست قاضی «ایمان افشاری» به اتهام «تشویق به فساد و فحشا» به ۱۵ سال حبس، با اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به ۷ سال و نیم حبس و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۱ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده است.

این فعال مدنی زندانی، روز شنبه ۱۱ خرداد ماه ۱۳۹۸، در منزل پدری خود بازداشت و به بازداشتگاه وزرا منتقل شده بود.

وی پس از ۱۱ روز بازجویی و فشار برای اعتراف تلویزیونی روز سه شنبه ۲۱ خردادماه ۱۳۹۸، به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

در تفهیم اتهام اولیه به «صبا کردافشاری»، اتهام «تبلیغ علیه نظام از طریق گروهک معاند و طرح براندازی نرم، اشاعه فساد و فحشا و پیاده روی بدون حجاب، اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی از طریق ارتباط با مسیح علی‌نژاد و خبرگزاری هرانا را ابلاغ کرده‌ بودند.

«صبا کردافشاری» پیش از بازداشت در خصوص مسایل حقوق بشری همچون زندانیان سیاسی گمنام، اقلیت‌های مذهبی و زنان فعالیت می‌کرد.

وی پیشتر در تاریخ ۱۱ مرداد ماه سال ۱۳۹۷ در جریان اعتراضات مردمی به موج گرانی‌ها نیز بازداشت شده بود.

این فعال مدنی مخالف حجاب اجباری، که در جریان این پرونده به یک سال زندان محکوم شده بود، در تاریخ ۲۵ بهمن ماه سال ۱۳۹۷ و در پی موج آزادی زودهنگام زندانیان سیاسی، بدون اینکه درخواست عفو داده باشد از زندان آزاد شد.

«راحله اصل احمدی» که از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۲ سال ۷ ماه  زندان محکوم شده بود، ۲۶ بهمن ۱۳۹۸، پس از معرفی خود به شعبه سوم اجرای احکام کیفری  دادسرای امنیت تهران بازداشت و به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

روز شنبه ۱۹ تیرماه۱۳۹۸، خانم احمدی، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شد.

وی در روز  یکشنبه ۲۳ تیرماه ۱۳۹۸، با تأمین وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت و تا اتمام مراحل دادرسی از زندان قرچک ورامین آزاد شد.

خانم احمدی، مادر صبا کرد افشاری نیز بابت اتهامات« اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور از طریق همکاری با شبکه مسیح علی نژاد» و «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی»، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به ۴ سال و دو ماه حبس تعزیری محکوم‌شده بود.

این حکم پس از عدم اعتراض ایشان و همچنین بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد به ۳۱ ماه زندان تبدیل و کاهش یافت.

بر اساس احضاریه ای که در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۹۸، از طریق سامانه الکترونیکی قوه قضاییه به راحله احمدی ابلاغ‌شده‌بود، وی به شعبه سوم اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۸  تهران جهت تحمل محکومیت فراخوانده شده‌بود.

در این احضاریه آمده‌بود که خانم احمدی پس از گذشت ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ حکم می‌بایست خود را جهت اجرای حکم به دادسرای ناحیه ۳۸ تهران معرفی کند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید