گزارش کانون نویسندگان ایران از آزادی بیان در هفته ای که گذشت

«کانون نویسندگان ایران»، طی یک سلسله گزارشات به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می پردازد. این کانون گزارشی از وضعیت آزادی بیان در ایران طی هفته اخیر از روز پنجشنبه ۱۷ مهرماه ۱۳۹۹ تا روز پنجشنبه ۲۴ مهرماه ۱۳۹۹، ارائه داده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز یکشنبه ۲۷ مهرماه ۱۳۹۹، «کانون نویسندگان ایران» گزارشی هفتگی از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز پنجشنبه ۱۷ مهرماه ۱۳۹۹ تا روز پنجشنبه ۲۴ مهرماه ۱۳۹۹، ارائه داد که در این گزارش به وقایع مختلفی ازقبیل؛ ازادی رشید ناصرزاده خبرنگار و فعال محیط زیست با پابند الکترونیکی، بازداشت عالیه مطلب‌زاده، عکاس و فعال حقوق زنان جهت اجرای حکم حبس، انتقال شهناز ثابت به زندان عادل آباد شیراز، محکومیت اکبر مهاجری به حبس تعزیری،  احضار آرشام رضایی، فعال مدنی به دادسرای اوین، احضار شهلا جهانبین و شهلا انتصاری، دو کنشگر مدنی به دادسرای اوین جهت اجرای حکم حبس و … پرداخت.

متن کامل گزارش «کانون نویسندگان ایران» از روز پنجشنبه ۱۷ مهرماه ۱۳۹۹ تا روز پنجشنبه ۲۴ مهرماه ۱۳۹۹، به این شرح است:

پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۹

– در این روز خبر رسید رشید ناصرزاده خبرنگار و فعال محیط زیست با پابند الکترونیکی از زندان اشنویه آزاد شده و باقی مانده دوران محکومیت خود را در خارج زندان سپری خواهد کرد. ناصرزاده به اتهامات «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به ۵ سال و «تبلیغ علیه نظام» به ١ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۱۸ ماه حبس تعزیری کاهش پیدا کرد.

– رها احمدی، از مخالفان حجاب اجباری، با تودیع قرار وثیقه در این روز به مرخصی یک ماهه اعزام شد. احمدی از آذرماه ۹۸ به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»، «تبلیغ علیه نظام»، «همکاری با دول متخاصم» و «اشاعه فساد و فحشا» دوران محکومیت ۲ ساله‌ی خود را زندان قرچک ورامین سپری می‌کند.

– سازمان مدافع آزادی بیان «آرتیکل ۱۹» در این روز گزارشی درباره‌ی قطعی اینترنت در ایران در پی اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸ منتشر کرد و از مقامات جمهوری اسلامی خواست به بهانه‌ی امنیت ملی، اینترنت را قطع نکنند و دسترسی به شبکه‌ی جهانی را به عنوان یک حق انسانی به رسمیت بشناسند.

– در این روز محمدرضا شجریان، استاد سرشناس موسیقی ایرانی، درگذشت. کانون نویسندگان ایران در خبری که به این مناسبت منتشر کرد شجریان را هنرمندی مردمی توصیف کرد که «در دو دهه‌ی اخیر در جریان اعتراضات مردمی و در برابر سیاست خفقان و سرکوب روزافزون حاکم بر کشور سمت مردم ایستاد و از این رو به خار چشم سرکوبگران تبدیل شد».

– در این روز، نیروی انتظامی تهران از بازداشت حدود ۵۰ نفر از افرادی خبر داد که در پی درگذشت محمدرضا شجریان به خیابان آمده بودند. تجمع‌کنندگان شعارهایی علیه صدا و سیما و رهبر جمهوری اسلامی داده بودند.

– در این روز شعبه ۱ دادگاه تجدیدنظر آذربایجان شرقی داوود شیری، فعال ترک ساکن تبریز و یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ را به اتهام «عضویت در گروه ضد نظام» به ۶ ماه حبس تعزیری و معدوم شدن خط تلفن همراه و ضبط تلفن همراه محکوم کرد.

– فرید زیرکی مقدم، شهروند بهایی در این روز جهت تحمل دوران محکومیت ۵ ساله‌ی خود از بابت اتهامات «عضویت در تشکیلات غیر قانونی بهایی» و «تبلیغ علیه نظام» به واحد اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب بیرجند احضار شد.

ـ در این روز خبر رسید سمانه نوروز مرادی، زندانی سیاسی محبوس در بند زنان اوین به دلیل عفونت در ناحیه‌ی ران پا به بهداری زندان اوین منتقل شده و پزشک بهداری زندان نیز با مشاهده پیشرفت کیست نظر به عمل جراحی خارج از زندان داده است. او مبتلا به بیماری لوپوس مفصلی و عفونت در سینه است و پزشکان پیشتر دستور تخلیه سینه او را داده بودند اما این امر تاکنون عملی نشده است.

شنبه ۱۹ مهر

– کانون مدافعان حقوق بشر در ایران و سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ی مشترکی که به مناسبت روز دهم اکتبر، روز جهانی مبارزه برای لغو مجازات اعدام، منتشر شد، از مقامات جمهوری اسلامی خواستند به اعدام زندانیان عقیدتی و از جمله روزنامه‌نگاران در این کشور پایان دهد.

سازمان حقوق بشر ایران به مناسبت روز جهانی مبارزه برای لغو اعدام، گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی در ۹ ماهه‌ی نخست سال ۲۰۲۰، دستکم ۲۰۹ نفر را اعدام کرده است که از این تعداد، پنج نفر زندانی سیاسی، دو نفر زندانی امنیتی و دو تن کودک بوده‌اند.

ـ در این روز خبر رسید علی محمدی مقدم زندانی محبوس در زندان ارومیه که با خواست آزادی از زندان و دوختن لب‌هایش دست به اعتصاب غذا زده بود؛ به سلول انفرادی منتقل شده است. وی مبتلا به بیماری اسکیزوفرنی است و پزشکی قانونی استان‌های تهران، کرمانشاه و آذربایجان غربی تشخیص به عدم تحمل کیفرش را داده‌اند.

یکشنبه ۲۰ مهر

– در این روز رقیه(اشرف) نفریه، دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر برای اجرای حکم سه ماهه‌ی زندان خود به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به زندان اوین رفت. این فعال دانشجویی در توییتر خود از سیاست‌های مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله در زمینه‌ی مدیریت بحران کرونا انتقاد کرده بود.

– عالیه مطلب‌زاده، عکاس و فعال حقوق زنان پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین در این روز بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد. مطلب‌زاده که عضو کمپین یک میلیون امضا و کمپین حمایت از قربانیان اسید پاشی است، به اتهامات «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

– در این روز شادمان بنی‌بشر، که به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است، پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای سنندج، به زندان منتقل شد.

– جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات پریسا رفیعی، فعال صنفی دانشگاه تهران که زندانی است، در این روز در دادگاه انقلاب این شهر برگزار شد. این پرونده به دلیل نامه‌ای که خانم رفیعی در اردیبهشت گذشته در خصوص شرایط بازداشتگاه انفرادی و فشار مضاعف بر فعالین مدنی زن با اهرم‌هایی چون تست بکارت نوشته بود؛ برای وی ایجاد شده است.

– لیزا تبیانیان، که به دلیل تبلیغ آئین بهایی با اتهام «تبلیغ علیه نظام» از مرداد امسال دوران محکومیت خود را در زندان کچویی کرج سپری می‌کرد، با احتساب ایام بازداشت قبلی و به صورت زودهنگام در این روز آزاد شد.

– در این روز مدیرمسئول روزنامه‌ی شهروند به اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» توسط دادگاه مطبوعات مجرم شناخته شد.

دوشنبه ۲۱ مهر

– در این روز خبر رسید رضا نهضت، معلم، به دلیل انتشار مطالب انتقادی و یک کاریکاتور در کانال تلگرامی‌اش با شکایت وزیر آموزش و پرورش و معاونش توسط دادگاه کیفری مجتمع قضایی کارکنان دولت تهران، به ۴۵ ضربه شلاق محکوم شده است.

– شهناز ثابت، در این روز بازداشت و جهت تحمل حبس به زندان عادل‌آباد شیراز منتقل شد. ثابت پیشتر توسط دادگاه انقلاب شیراز به اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» به ۶ سال حبس محکوم شده بود که این حکم در مرحله‌ی تجدیدنظر به ۲ سال کاهش یافت.

– در این روز نعمت احمدی وکیل دادگستری با دریافت ابلاغیه‌ای با شکایت سازمان بازرسی کل کشور و به دلیل اظهار نظر وی در خصوص وضعیت فساد اقتصادی در کشور، به دادگاه جرائم سیاسی احضار شد.

– در این روز خبر رسید که «آرزو محمدی» و «بنفشه مختاری» که به اتهامات «عضویت در تشکیلات غیرقانونی و مخل امنیت بهایی» و «تبلیغ علیه نظام» به ترتیب به هجده و پانزده ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند، خود را به دایره‌ی اجرای احکام دادسرای انقلاب بیرجند، معرفی کرده و جهت اجرای حکم به بند زنان زندان بیرجند منتقل شدند.

ـ در این روز علی محمدی مقدم پس از وعده دادستان دادسرای نظامی ارومیه مبنی بر رسیدگی به وضعیت و حل مشکلاتش، به اعتصاب غذای خود پایان داد و از انفرادی به بند سیاسی منتقل شد.

سه شنبه ۲۲ مهر

– در این روز خبر رسید دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی، اکبر مهاجری، فعال ترک ساکن شهر تبریز را به شش ماه حبس تعزیری و یک سال حبس تعلیقی محکوم کرد. آقای مهاجری پیشتر به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در گروه مخالف نظام» به سه سال حبس تعزیری و یک سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

– انجمن دفاع از آزادی مطبوعات طی بیانیه‌ای که در این روز منتشر شد، نسبت به اجرای حکم زندان عالیه مطلب‌‌زاده، عکاس، روزنامه ‌نگار و فعال مدنی واکنش نشان داد و این حکم را «غیر منصفانه و فاقد توجیه منطقی» خوانده و محکوم کرد.

چهارشنبه ۲۳ مهر

– در این روز خبر رسید که خانه‎‌های سه شهروند بهایی، کتایون شهریاری، پیمان روحی و ایمان رشیدی، در یزد مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفته و مأموران پس از تفتیش منزل تعدادی از لوازم شخصی تمامی اعضای این خانواده‌ها ازجمله تلفن همراه، لپ‌تاپ، کامپیوتر شخصی، کارت‌های بانکی، عکس و کتب مرتبط با آیین بهایی را نیز با خود بردند.

– میلاد گودرزی، خبرنگار در این روز در صفحه‌ی شخصی‌اش در توئیتر خبر محکومت خود به ۶ ماه زندان به دلیل فیلمبرداری از دیوار منزل علی‌اکبر ولایتی را منتشر کرد.

– آرشام رضایی، فعال مدنی با تماسی تلفنی در این روز به دادسرای اوین احضار شد. این فعال مدنی پیشتر به اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» و «توهین به رهبری» در دادگاه انقلاب تهران به ۸ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

– نشریه‌ی آگاهنامه در این روز اعلام کرد با وجود پیگیری‌های مکرر خانواده‌ی شبنم آشوری، مدیر مسئول و صاحب امتیاز این نشریه از دادسرای اوین، هیچ پاسخی نگرفته‌اند. به آشوری امکان برقراری تماس با خانواده‌اش داده نشده است.

پنجشنبه ۲۴ مهر

– رئیس پلیس فتا استان اردبیل در این روز از بازداشت دو مدیر کانال تلگرامی به دلیل توهین به مقامات قضایی با اتهام «تشویش اذهان عمومی از طریق نشر اکاذیب» در این استان خبر داد.

– در این روز شهلا جهانبین و شهلا انتصاری، دو کنشگر مدنی و از امضاکنندگان نامه درخواست استعفای رهبر، جهت تحمل دوران محکومیت ۲۷ ماهه‌ی خود به واحد اجرای احکام دادسرای اوین احضار شدند.

– سازمان گزارشگران بدون مرز، طی بیانیه‌ای در این روز آزار قضایی سهیل عربی را محکوم کرد. سهیل عربی از ۲۸ شهریور به صورت تنبیهی از زندان تهران بزرگ به زندان رجایی شهر کرج تبعید شده و در سلول انفرادی نگهداری می‌شود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید