نسرین ستوده به زندان قرچک ورامین منتقل شد

نسرین ستوده، وکیل سرشناس حقوق بشر که در زندان اوین دوران محکومیت خود را می‌گذراند، امروز به بهانه انتقال به مراکز درمانی خارج از زندان و بدون اطلاع قبلی به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، صبح امروز ۲۹ مهرماه ۹۹ نسرین ستوده به بهانه اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان بدون اطلاع قبلی به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

رضا خندان، همسر خانم ستوده در صفحه توییتر خود با تایید این خبر نوشت: « امروز ماموران بند اوین نسرین را صدا زدند که آماده شود تا او را به بیمارستان اعزام کنند. اما او را مستقیما به زندان قرچک منتقل کردند.او طبق نظر متخصصان باید برای معاینات فوری قلب و عمل آنژیوگرافی به بیمارستان منتقل می‌شد.»

نسرین ستوده، سابقه‌ای طولانی در دفاع از حقوق زندانیان سیاسی، فعالان اپوزیسیون، زنان و کودکان را در کارنامه خود دارد. او در حال حاضر به‌دلیل ایستادگی دربرابر نظام حقوقی سخت و بی‌رحمانهٔ این کشور، درحال گذراندن مجازات طولانی زندان است. او روز سه‌شنبه ۲۱ مردادماه ۱۳۹۹، در اعتراض به برخوردهای فراقانونی و بی‌اعتنایی متولیان امر به حق آزادی مشروط زندانیان، اعتصاب غذا کرده بود، روز جمعه ۴ مهرماه ۱۳۹۹، پس از ۴۵ روز به دلیل وخامت حال جسمانی و مشکل قلبی عروقی، پایان اعتصاب غذای خود را اعلام کرد.

خانم ستوده روز ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ در منزلش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. او با اتهاماتی از جمله «تبانی علیه امنیت کشور»، «نشر اکاذیب»، «تشویش اذهان عمومی» و «اهانت به مقام‌های حکومت» به ۳۳ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده که ۱۲ سال از آن اجرا می‌شود.

بعدتر به او گفته شد دلیل بازداشتش گذراندن حکم پنج سال حبس برای پرونده‌‌ای است که سال ۹۵ به صورت غیابی برایش صادر شده است. حکمی که به اتهام اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور و به استناد تحصن در مقابل کانون وکلای دادگستری صادر شده بود.

در پرونده جدید نسرین ستوده ۷ اتهام، قید شده‌، او به اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور” به هفت‌سال و نیم، “عضویت در کمپین لگام” به هفت سال‌و نیم، “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به یک‌سال و نیم، “تشویق به فساد و فحشاء” به ۱۲ سال، “ظاهر شدن بدون حجاب شرعی” به ۷۴ ضربه شلاق، “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” به ۳ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و با اتهام “اخلال در نظم و آسایش عمومی” به ۲ سال زندان محکوم شده است.

با احتساب حکم ۵ سال حبس غیابی که سال ۱۳۹۵ برای وی صادر شده بود، در مجموع احکام صادره علیه خانم ستوده به ۳۸ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق می رسد.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، پیش‌ از این در سیزدهم شهریور ۱۳۸۹ بازداشت و به اتهامات اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر به ۱۱ سال حبس تعزیری،۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود.

این حکم در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ۶ سال حبس تعزیری و ۱۰ سال محرومیت از حرفه وکالت تقلیل یافت. این وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، پس از تقریبا ۳ سال حبس در روز ۲۷ شهریور ماه ۱۳۹۲ از زندان اوین آزاد شد.

تا کنون شمار زیادی از شهروندان ایرانی و غیرایرانی از سراسر جهان؛ نهادهای

حقوق بشری و سازمان‌های بین المللی به محکومیت سنگین خانم ستوده اعتراض کرده‌اند.

روز جمعه ۳ خرداد ۱۳۹۸ برابر با ۲۴ ماه مه ۲۰۱۹، کانون وکلای بروکسل، در حضور اعضای کانون وکلای این شهر، چند تن از مقامات بلژیکی و شماری از ایرانیان حاضر در سالن کاخ دادگستری بلژیک، بزرگ‌ترین جایزه حقوق بشر کانون وکلای بروکسل را در حالی به نسرین ستوده اعطا کرده‌بود.

همچنین،  «بنیاد زیست صحیح سوئد»(Swedish Right Livelihood Foundation)، پیشتر با انتشار بیانیه ای جایزهٔ حقوق بشری سالانه خود را که تحت عنوان «جایزهٔ جایگزین نوبل» شناخته می شود، به دلیل فعالیت های حقوق بشری نسرین ستوده و تلاش های وی جهت ارتقاء آزادی‌های سیاسی و اصل حاکمیت قانون در ایران به این وکیل زندانی اهدا کرد.

ا

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید