منیره عربشاهی و یاسمن آریانی به زندان کچویی کرج منتقل شدند

منیره عربشاهی و یاسمن آریانی، فعالان مدنی و از مخالفین حجاب اجباری که  در حای سپری کردن دوران محکومیت حبس در بند زنان زندان اوین بودند به زندان کچویی کرج منتقل شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، منیره عربشاهی و یاسمن آریانی، فعالان مدنی که از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران از بابت اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» و «تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا» هر یک به ۹ سال و ۷ ماه حبس تعزیری محکوم شده و دوران محکومیت را در زندان اوین سپری می کردند، امروز چهارشنبه ۳۰ مهرماه ۱۳۹۹، به زندان کچویی کرج منتقل شدند.

پیشتر یاسمن آریانی، منیره عربشاهی به همراه مژگان کشاورز، فعالان مدنی و از مخالفین حجاب اجباری در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، مجموعا به ۳۱ سال زندان محکوم شده بودند.

بر اساس این حکم، یاسمن ‌آریانی، به ۹ سال و ۷ ماه حبس، منیره عربشاهی به ۹ سال و ۷ ماه حبس و مژگان کشاورز به ۱۲ سال و ۷ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

طی این حکم که امیر رئیسیان وکیل مدافع این سه فعال مدنی در صفحه توئیتر خود منتشر کرده، یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز با اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی»به ۳ سال و شش ماه حبس تعزیری، با اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۷ ماه حبس تعزیری و با اتهام «تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا» به ۵ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شدند و از سوی دیگر مژگان کشاورز علاوه بر اتهامات ذکر شده با اتهام «توهین به مقدسات» به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

قابل ذکر است اجازه ورود وکلای مدافع در هیچ یک از مراحل بازپرسی، دادگاه بدوی و دادگاه تجدیدنظر داده نشد و دادگاه نیز از دریافت لایحه دفاعیه وکلای مدافع متهمان خودداری کرد.

این زنان معترض به حجاب اجباری در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه مجموعا به ۵۵ سال و شش ماه زندان محکوم شده بودند.

یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز هرکدام بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا» به ۱۶ سال زندان محکوم شده بود و از سوی دیگر مژگان کشاورز بابت اتهام «توهین به مقدسات» نیز به هفت سال و شش ماه زندان محکوم شده بود.

یاسمن آریانی فعال مدنی، در روز ۲۱ فروردین‌ماه ۱۳۹۸، در منزل پدری خود بازداشت شده بود.

مادر او منیره عربشاهی نیز یک‌ روز پس از آن در حالی‌که برای پیگیری وضعیت فرزندش به بازداشت‌گاه وزرا در تهران مراجعه کرده‌بود بازداشت شد.

یاسمن آریانی از مخالفان حجاب اجباری به دلیل انتشار ویدئویی که در روز جهانی زن از او که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌بود، از سوی ماموران امنیتی در روز  ۲۱ فروردین‌ماه ۱۳۹۸، در منزل پدری خود بازداشت شد.

این فعال مدنی طی اولین تماس پس از بازداشتش به خانواده‌ خود خبر داده‌ بود که به دلیل شکایت وزارت ارشاد مبنی بر «پخش کردن گل در واگن زنانه مترو در روز جهانی ۸ مارس» بازداشت شده‌است.

این فعال مدنی، پس از بازداشت ابتدا به زندان قرچک منتقل شده و مجددا به بازداشتگاه وزرا بازگردانده می‌شود و به مدت ۹ روز در سلول‌های انفرادی بازداشت‌گاه وزرا، تحت بازجویی و اعمال فشار و تهدید، جهت اخذ اعترافات اجباری قرار گرفت.

یاسمن آریانی، با اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد از طریق تبلیغ و کشف حجاب» به دلیل فعالیت‌های مدنی در خصوص حجاب اجباری و حضور بدون حجاب در واگن زنانه مترو و پخش گل، در بازداشت‌گاه وزرا تحت بازجویی بوده است.

منیره عربشاهی و یاسمن آریانی هم اکنون در بند ۵ زندان قرچک ورامین که محل نگه‌داری مجرمان اتباع خارجی است، به‌سر می‌برند.

روز چهارشنبه ۲۱ فروردین‌ماه ۱۳۹۸، ماموران امنیتی با همراه داشتن حکم جلب یاسمن آریانی و مادرش به منزل آن‌ها در کرج رفته و پس از بازداشت یاسمن آریانی در تفتیش منزل تعدادی از وسایل شخصی وی از جمله تلفن همراه او را ضبط کردند.

گفته شده‌بود ماموران قصد بازداشت مادر یاسمن آریانی را نیز داشتند که به دلیل عدم حضور وی در منزل موفق به بازداشت او نشدند.

منبع مطلعی در این خصوص گفته بود:‌ «مادر یاسمن برای یاری رسانی به مناطق سیل‌زده معمولان در لرستان رفته بود که پس از اطلاع از بازداشت دخترش به تهران بازگشت و به بازداشت‌گاه وزرا برای پیگیری وضعیت دخترش مراجعه کرد. ماموران انتظامی او را هم بازداشت و به همراه دخترش به دادسرای مقدسی اوین منتقل می‌کنند».

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای از مقامات ایرانی خواسته‌اند که به آزار، تهدید، بازداشت و حبس مدافعان حقوق زنانی که به صورت مسالمت‌آمیز نسبت به قوانین تحقیرآمیز و تبعیض‌آمیز حجاب اجباری اعتراض کرده‌اند پایان دهند و مدافعان حقوق زنانی که بر این اساس بازداشت شده‌اند، را فورا و بدون قید شرط آزاد کنند.

در بیانیه روز جمعه ۳۰ فروردین ماه ۱۳۹۸ این سازمان به نام‌های یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و ویدا موحد که به دلیل اعتراض به حجاب اجباری بازداشت‌شده‌اند، اشاره‌شده‌است.

ویدا موحد که از او به عنوان «اولین دختر خیابان انقلاب» یاد می‌شود، از سوی شعبه ۱۰۹۱ مجتمع قضایی ارشاد به اتهام «تشویق مردم به فساد و فحشا از طریق کشف حجاب» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

یاسمن آریانی به همراه سید محمد فلاح چای، صبا کردافشاری، سامان زندیان، آذر حیدری و فرشید رستمی از جمله افرادی بودند که مردادماه ۹۷ در اعتراضات خیابانی تهران مقابل تئاتر شهر بازداشت شده‌بودند.

پس از آن یاسمن آریانی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اخلال در نظم عمومی» به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

او به همراه سیده آذر حیدری و صبا کردافشاری روز چهارشنبه ۲۴ بهمن‌ماه ۹۷ مشمول عفو ۲۲ بهمن شده و از زندان آزاد شده‌بود.

روز دوشنبه، ۱۴ آبان ماه ۹۷ سازمان دیده‌بان حقوق بشر خبر محکومیت بیش از ۲۴ تن از افرادی که در اعتراضات مرداد بازداشت شده‌بودند، را منتشر کرده‌بود.

زندان قرچک یا زندان قرچک ورامین یکی از زندان‌های ایران است که مخصوص نگهداری زندانیان زن با جرایم عمومی است.

در میان این زندانیان، زنانی هستند که حامله‌اند یا همراه با کودکان خود، دوره محکومیت‌شان را سپری می‌کنند.

ندامتگاه شهر ری (زندان قرچک) از لحاظ امکانات رفاهی، مسائل بهداشتی، دسترسی زندانیان به درمان مناسب و حتی آب آشامیدنی یکی از بدترین زندان‌های استان تهران به حساب می‌آید.

زنان زندانی زندان قرچک ورامین، به دلیل مشکلات عدیده‌ای چون عدم دسترسی زندانیان به آب گرم، ازدحام بیش از اندازه زنان زندانی در بندهای زندان، جیره غذایی نامناسب و گرانی بیش از حد اجناس فروشگاه، در وضعیت نامناسبی بسر می‌برند.

زندان شهر ری (که به زندان قرچک نیز معروف است) سابقا یک مرغداری بوده است و در آنجا صدها زن که به جرایم خشن محکوم شده‌اند، در شرایط پرازدحام و غیر بهداشتی و بدون دسترسی به آب آشامیدنی سالم، غذای مناسب، دارو و هوای تازه نگهداری می‌شوند. گزارش‌های دریافتی از این زندان حاکی از شیوع گسترده بیماری‌های عفونی، مصرف مواد مخدر و سطح بالای خشونت هم در بین زندانیان و هم توسط ماموران علیه زندانیان است.

این زندان در بیابان‌های حوالی شرق تهران واقع شده که موقعیت جغرافیایی این زندان، شرایط را عملاً برای ملاقات خانواده‌های زندانیان با آن‌ها دشوار می‌سازد.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی پیشتر مستندی را با عنوان «سرطان پیشرفته»، منتشر کرده‌بود که در خصوص وضعیت زنان در ندامتگاه شهر ری که به زندان قرچک ورامین مشهور است، پرداخته است.

«سرطان پیشرفته»، مستندی در خصوص وضعیت زنان زندانی در زندان قرچک

نگارش: شتاو معزی

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید