عفو بین الملل؛ مقامات ایران باید فعالان محیط زیست را بدون قید و شرط آزاد کنند

سازمان عفو بین الملل از مقامات ایرانی خواست زندانیان محیط زیستی را بی درنگ و بدون قید و شرط  ازاد کنند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سازمان عفو بین الملل روند دادرسی پرونده های سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و مراد طاهباز، فعالان محیط زیستی زندانی را ناعادلانه خوانده و تأکید کرد مقامات ایران باید این دوستداران محیط زیست را بی‌درنگ و بدون قید و شرط آزاد کنند و مسببین شکنجه و سایر بدرفتاری با آن‌ها را بای پاسخگو باشند.

این سازمان بین المللی اشاره کرد این فعالان محیط زیست در حال حاضر ۱۰۰۰ روز است که تنها به خاطر فعالیت‌های صلح آمیزشان در حفاظت از محیط زیست‌ زندانی‌ هستند و هیچ‌ تحقیق مستقلی در خصوص شکایات مرتبط با شکنجه و بدرفتاری در طول دوران بازداشت این زندانیان صورت نگرفته است.

پیشتر غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه از صدور رای نهایی ۵۸ سال زندان برای هشت تن از فعالان محیط زیستی که بیش از دو سال در زندان اوین و در بازداشت به سر می برند خبر داده بود.

روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۸ ، سخنگوی قوه قضائیه در یک نشست خبری از تایید و نهایی شدن احکام فعالان محیط زیستی به نام های، مرادطاهباز، نیلوفر بیانی هومن جوکار، طاهر قدیریان، سام رجبی تبریز، حمیده کاشانی پور، امیرحسین خالقی حمیدی و  عبدالرضا کوهپایه خبر داد.

به گفته سخنگوی قوه قضائیه، مراد طاهباز و نیلوفر بیانی با اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» هر کدام به ۱۰ سال زندان و «رد وجوه دریافتی»، هومن جوکار و طاهر قدیریان به اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» هرکدام به ۸ سال زندان و سام رجبی تبریز و حمیده کاشانی پور نیز با همین اتهامات به ۶ سال زندان محکوم شدند.

در این پرونده همچنین امیرحسین خالقی حمیدی با اتهام «جاسوسی» به ۶ سال زندان و عبدالرضا کوهپایه به جرم «اجماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به ۴ سال زندان محکوم شدند.

 آخرین جلسه دادگاه فعالین محیط زیست در تاریخ ۳۰ مهرماه ۱۳۹۸ در دادگاه انقلاب تهران برگزار شده‌بود.

سام رجبی و عبدالرضا کوهپایه آخرین نفراتی از این پرونده گروهی بودند که در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شدند. پیشتر نیز اعضای دیگر این پرونده در جلسه های جداگانه در همین شعبه دادگاه محاکمه شده بودند.

بر اساس حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب سام رجبی به ۶ سال زندان و عبدالرضا کوهپایه نیز به ۴ سال زندان محکوم شده‌بودند.

پیش‌تر حکم شش نفر از فعالان محیط زیست بازداشتی صادر و در زندان اوین به آن‌ها ابلاغ شده‌بود.

این ۶ نفر مراد طاهباز، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان، هومن جوکار، امیرحسین خالقی و سپیده کاشانی بودند که در دادگاه بدوی در مجموع به ۴۸ سال زندان محکوم شدند.

بر اساس این حکم ،مراد طاهباز و نیلوفر بیانی هر کدام به ۱۰ سال حبس، طاهر قدیریان و هومن جوکار هر کدام به هشت سال حبس، امیرحسین خالقی، سپیده کاشانی و سام رجبی هر کدام به شش سال حبس و عبدالرضا کوهپایه به ۴ سال زندان محکوم شده‌اند.

سام رجبی، هومن جوکار، نیلوفر بیانی، مراد طاهباز، سپیده کاشانی، عبدالرضا کوهپایه، طاهر قدیریان، امیرحسین خالقی و کاووس سیدامامی اعضای این پرونده گروهی هستند که همگی در بهمن ماه ۱۳۹۶ توسط اطلاعات سپاه ثارالله به اتهام «جاسوسی» بازداشت شدند و تاکنون در بند ۲-الف سپاه ثارالله در زندان اوین بسر میبرند.

پیشتر نیز سه تن از اعضای این پرونده به نام‌های هومن جوکار، مراد طاهباز و نیلوفر بیانی به «فساد فی الارض» متهم شده بودند ولی پس از مدتی از بابت این اتهام قرار منع تعقیب برای ایشان صادر شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل