۸ کنشگر تُرک (آذربایجانی) با تودیع وثیقه از زندان اردبیل آزاد شدند

۸  کنشگر مدنی تُرک (آذربایجانی) که در جریان تجمعات اعتراضی پارک جیرال اردبیل بازداشت شده بودند، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امروز پنجشنبه ۸ آبان ماه ۱۳۹۹، عسگر اکبرزاده، میثم جولانی، بهمن خیرجو، علی خیرجو، مجتبی پروین، مرتضی پروین، مصطفی پروین و مهدی هوشمند، ۸ تن از کنشگران مدنی تُرک (آذربایجانی)، که اوایل مهرماه ۱۳۹۹، در جریان تجمعات اعتراضی پارک جیرال اردبیل بازداشت شده بودند، پس از پایان مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی به صورت موقت از زندان مرکزی اردبیل آزاد شدند.

پیشتر کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طی گزارشی به وضعیت تظاهرکنندگان بازداشت شده در اردبیل پرداخته بود.

پس از انتشار فراخوانی از سوی فعالان مدنی تُرک و به دنبال تجمعات شهروندان اردبیلی دست‌کم ۲۰ فعال مدنی در اردبیل بازداشت شدند.

معترضان در اعتراض به آن‌چه «صدور مجوز استفاده روسیه از حریم هوایی و زمینی ایران برای انتقال سلاح به ارمنستان» و «حمایت از جمهوری آذربایجان برای آزادسازی قره‌باغ» عنوان‌ شده است، دست به تجمع زده بودند.

شهروندان اردبیلی با حضور در پارک جیرال محله شهریار اردبیل در کنار اعتراض به سیاست خارجی جمهوری اسلامی در قبال مناقشه قره‌باغ، حمایت خود را از جمهوری آذربایجان اعلام کردند.

گزارش شده بود، جمعی از تظاهرکنندگانی که در پارک جیرال اردبیل بازداشت شده بودند پس از تفهیم اتهام در شعبه ۱۰ بازپرسی به ریاست قاضی نونهال به زندان اردبیل منتقل شدند.

این خبر در تماس تلفنی برخی فعالین بازداشت شده با خانواده‌‌هایشان تأییدشده بود.

عسگر اکبر زاده، مهدی هوشمند، سجاد جولانی، حسین بالاخانی، مجتبی پروین، مصطفی پروین، محمد جولانی، حامد حیدری باریس، بهمن خیرجو، پرویز سیابی و مرتضی پروین و سبحان بخشی ۱۲ فعال مدنی بازداشت‌شده‌ای بودند که هویت آنها تایید و برای هر یک از آنها قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی صادر شده بود.

عسگر اکبرزاده، میثم جولانی، بهمن خیرجو، علی خیرجو، مجتبی پروین، مرتضی پروین، مصطفی پروین و مهدی هوشمند، در مجموع با تودیع قرار وثیقه هایی به مبلغ کل ۴۰ میلیارد ریال صورت گرفته است.

اتهام تظاهر کنندگان «توهین به رهبری»، «اخلال در نظم و سلب آسایش عمومی»، «تمرد از مامورین دولت»، «اقدام علیه امنیت ملی از طریق مشارکت در ایجاد تجمع» عنوان شده است.

از میان این افراد عسگر اکبرزاده، مجتبی پروین، مهدی هوشمند، مرتضی پروین، محمد جولانی و سجاد جولانی پیش‌ از این نیز به دلیل فعالیت‌های مدنی و سیاسی خود سابقه احضار، بازداشت یا محکومیت دارند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید