سه فعال مدنی تُرک (آذربایجانی) با تودیع وثیقه آزاد شدند

سه فعال مدنی تُرک (آذربایجانی) پس از پایان مراحل بازجویی با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت از زندان مرکزی تبریز آزاد شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، رسول رضوی، حسین محمدیان و حسین امیر هجری سه فعال مدنی تُرک (آذربایجانی) که روز شنبه ۲۶ مهرماه ۱۳۹۹، در جریان تجمعات اعتراضی شهرهای تُرک نشین شمال غرب کشور در حمایت از عملیات آزاد سازی «قره باغ»، بازداشت شده بودند، روز شنبه ۱۰ آبان ماه ۱۳۹۹، پس از پایان مراحل بازجویی و تفهیم اتهام هریک با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی، به صورت موقت و تا اتمام مراحل دادرسی از زندان مرکزی تبریز آزاد شدند.

این شهروندان تُرک (آذربایجانی)، روز شنبه ۲۶ مهرماه ۱۳۹۹، در جریان تجمع اعتراضی در حمایت از عملیات آزاد سازی «قره‌باغ» و ارتش جمهوری آذربایجان در تبریز بازداشت شده بودند.

این سه فعال مدنی، پس از بازداشت جهت انجام امور بازجویی و تفیه اتهام به بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز منتقل شده بودند.

رسول رضوی روز شنبه ۳ آبان ماه ۱۳۹۹، پس از اتمام بازجویی و تفهیم اتهام در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز به بند قرنطینه زندان مرکزی این شهر منتقل شده بود.

حسین محمدیان و حسین امیرهجری دو فعال مدنی دیگر نیز روز سه شنبه ۶ آبان ماه ۱۳۹۹، از بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز به زندان مرکزی این شهر منتقل شدند.

پس از انتشار فراخوانی از سوی فعالان مدنی تُرک و به دنبال تجمعات شهروندان اردبیلی دست‌کم ۲۰ فعال مدنی در اردبیل بازداشت شدند.

معترضان در اعتراض به آن‌چه «صدور مجوز استفاده روسیه از حریم هوایی و زمینی ایران برای انتقال سلاح به ارمنستان» و «حمایت از جمهوری آذربایجان برای آزادسازی قره‌باغ» عنوان‌ شده است، دست به تجمع زده بودند.

شهروندان اردبیلی با حضور در پارک جیرال محله شهریار اردبیل در کنار اعتراض به سیاست خارجی جمهوری اسلامی در قبال مناقشه قره‌باغ، حمایت خود را از جمهوری آذربایجان اعلام کردند.

گزارش شده بود، جمعی از تظاهرکنندگانی که در پارک جیرال اردبیل بازداشت شده بودند پس از تفهیم اتهام در شعبه ۱۰ بازپرسی به ریاست قاضی نونهال به زندان اردبیل منتقل شدند.

این خبر در تماس تلفنی برخی فعالین بازداشت شده با خانواده‌‌هایشان تأییدشده بود.

عسگر اکبر زاده، مهدی هوشمند، سجاد جولانی، حسین بالاخانی، مجتبی پروین، مصطفی پروین، محمد جولانی، حامد حیدری باریس، بهمن خیرجو، پرویز سیابی و مرتضی پروین و سبحان بخشی ۱۲ فعال مدنی بازداشت‌شده‌ای بودند که هویت آنها تایید و برای هر یک از آنها قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی صادر شده بود.

عسگر اکبرزاده، میثم جولانی، بهمن خیرجو، علی خیرجو، مجتبی پروین، مرتضی پروین، مصطفی پروین و مهدی هوشمند، در مجموع با تودیع قرار وثیقه هایی به مبلغ کل ۴۰ میلیارد ریال صورت گرفته است.

اتهام تظاهر کنندگان «توهین به رهبری»، «اخلال در نظم و سلب آسایش عمومی»، «تمرد از مامورین دولت»، «اقدام علیه امنیت ملی از طریق مشارکت در ایجاد تجمع» عنوان شده است.

از میان این افراد عسگر اکبرزاده، مجتبی پروین، مهدی هوشمند، مرتضی پروین، محمد جولانی و سجاد جولانی پیش‌ از این نیز به دلیل فعالیت‌های مدنی و سیاسی خود سابقه احضار، بازداشت یا محکومیت دارند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید