تعیین شعبه دادرسی پرونده علی یونسی و امیرحسین مرادی،دانشجویان بازداشتی دانشگاه شریف

پرونده علی یونسی و امیر حسین مرادی دو دانشجوی محبوس در زندان اوین به شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی علی مظلوم ارجاع داده شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، پرونده علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف، در حالی که قرار قضایی پرونده آنها همچنان بر بازداشت است، روز پنجشنبه ۸ آبان ماه ۱۳۹۹، جهت انجام مراحل محاکمه به شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی علی مظلوم ارجاع داده شده است.

بر اساس اعلام مصطفی نیلی وکیل این دو دانشجوی زندانی، همزمان با انتشار این خبر نوشت: «علی یونسی در آخرین تماسی که با خانواده داشته اعلام کرده از جمعه هفته گذشته، دچار تب و لرز شده و فعلا تحت مداوا است.»

این وکیل دادگستری، در صفحه شخصی خود در خصوص وضعیت پرونده علی یونسی و امیرحسین مرادی افزود: «پرونده علی یونسی و امیرحسین مرادی، به شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب ارجاع شده است. هفته گذشته اقدامات اولیه برای امضای وکالتنامه و اعلام وکالت در پرونده را انجام دادیم و امیدواریم هفته آینده بتوانیم در پرونده ورود کنیم. علی یونسی در آخرین تماسی که با خانواده داشته اعلام کرده از جمعه هفته گذشته، دچار تب و لرز شده و فعلا تحت مداوا است.»

پیشتر نیز رضا یونسی، برادر علی یونسی دانشجوی بازداشتی، روز پنج شنبه ۲۲ خرداد ماه ۱۳۹۹، در حساب توییتر از ابتلای برادرش به کرونا در زندان خبر داد و نوشت: «روز گذشته و بعد از بیش از دو و نیم هفته تلفن زد و گفت به دلیل ابتلا به کرونا و حال جسمی نامساعد هفته پیش نتوانسته بوده تلفن بزند (با وجود اینکه اجازه تلفن داشته).»

شامگاه ۲۲ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲ مأمور امنیتی لباس شخصی «علی یونسی» را، که به دانشگاه رفته بود، دست‌بسته به خانه‌اش در تهران بردند. پیشانی او شکاف برداشته بود و خون روی تمام صورت او را گرفته بود و در سایر نقاط بدن هم جراحت‌های خونین داشت؛ در نتیجه این نگرانی وجود دارد که این زندانی مورد شکنجه قرار گرفته باشد. مأموران امنیتی منزل مسکونی علی یونسی را مورد تفتیش قرار دادند و پدر و مادر او را برای بازجویی به مکان نامعلومی منتقل کرده و پس از چند ساعت آزاد کردند. مأموران امنیتی خود را معرفی نکرده و حکم دستگیری یا حکم تفتیش ارائه نکرده بودند.

علی یونسی و امیر حسین مرادی دو دانشجوی نخبه دانشگاه صنعتی شریف، روز جمعه۲۲ فروردین ماه ۱۳۹۹، توسط مأموران لباس شخصی، بدون ارائه حکم و با ضرب و شتم بازداشت شده‌اند.

علی یونسی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم سال ۹۵ و مدال طلای المپیاد نجوم سال ۹۶ و «امیرحسین مرادی»، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۶ است. همچنین، علی یونسی دارای مدال طلا در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک که در چین برگزار شد می باشد.

پیشتر دیده بان حقوق بشر، از مقامات ایران خواست، دو دانشجوی دانشگاه شریف تهران، «علی یونسی» و «امیرحسین مرادی» را که به مدت حدود دو ماه در سلول انفرادی نگه داشته شده اند، فوراً آزاد کنند مگر این که بتوانند آنها را متهم به جرمی مشخص، یا با شفاف‌سازی اتهام آنها، تمام حقوق دادرسی عادلانه‌‌شان را تضمین کنند.

همچنین سازمان عفو بین‌الملل مستقر در لندن با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی بی‌قید و شرط علی یونسی، دانشجوی زندانی شد.

عفو بین‌الملل گفته بود: آقای یونسی به همراه یک دانشجوی دیگر که همان در یک روز بازداشت شده‌اند، به صورت علنی به داشتن ارتباط با گروه‌های «ضدانقلاب» و در اختیار داشتن «مواد منفجره» در منازل‌شان متهم شده‌اند که این اقدام ناقض حق این دو زندانی برای بی‌گناه شمرده شدن تا پیش از اثبات جرم‌شان بوده و موجب نگرانی‌های جدی در مورد تأمین سلامت‌شان می‌شود. این دو زندانی در معرض خطر شکنجه یا سایر بدرفتاری‌ها قرار دارند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید