انجمن جهانی قلم خواستار آزادی سه عضو کانون نویسندگان ایران شد

انجمن جهانی قلم (PEN International) در واکنش به اجرای حکم زندان سه عضو کانون نویسندگان ایران با انتشار فراخوانی خواستار اقدام فوری و آزادی بون قید و شرط آنها شد.

این انجمن جهانی، اتهام های انتسابی علیه رضا خندان مهابادی، بکتاش آبتین و کیوان باژن سه عضو کانون نویسندگان ایران، که در مجموع به بیش از ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده اند را «نقض حق آزادی بیان» عنوان کرد و از مقامات ایرانی خواهان آزادی فوری این سه عضو کانون شد.

در این فراخوان سلیل تریپاتی (Salil Tripathi)، رئیس کمیته‌ی نویسندگان دربندِ انجمن بین‌المللی قلم، می‌گوید: «بکتاش آبتین، رضا خندان (مهابادی) و کیوان باژن هرگز نمی‌بایست محاکمه و محکوم می‌شدند و خاصه در شرایط کنونی که کووید ۱۹ در ایران شایع شده است به هیچ وجه نباید زندانی شوند. این نویسندگان صرفاً به دلیل نقد مستمر دولت‌های وقت در ایران تحت تعقیب و آزار قرار گرفته‌اند. شگفت آن که یکی از اتهام‌های این نویسندگان حضور بر سر مزار نویسندگان مخالف است. در زمان شیوع عالمگیر ویروسی که تأثیری جدی بر اوضاع ایران گذاشته است، اولویت دولت ایران باید حفظ سلامت عمومی باشد نه مرعوب ساختن و به زندان افکندن نویسندگان.»

بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن، سه عضو کانون نویسندگان ایران، جهت اجرای حکم حبس تعزیری  به شعبه ۱ اجرای احکام دادسرای زندان اوین مراجعه کرده و برای تحمل حبس بازداشت شدند.

سه عضو کانون نویسندگان ایران، روز شنبه ۵ مهر ماه ۱۳۹۹،  پس از حضور در شعبه ۱ واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت به زندان اوین منتقل شدند. «کیوان باژن» عضو سابق هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران به ۳ سال و ۶ ماه حبس محکوم شده، همچنین «رضا خندان (مهابادی)» و «بکتاش آبتین» از اعضای هیئت دبیران کانون هر یک به ۶ سال زندان محکوم شده اند.

پیشتر در روز شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹، اجرای احکام زندان «رضا خندان (مهابادی)»، «بکتاش آبتین» و «کیوان باژن»، سه عضو کانون نویسندگان ایران، را برای اجرای حکم زندان به شعبه یک دایره اجرای احکام فراخوانده بود اما به دلیل شیوع بیماری کرونا در زندانها، اجرای حکم به مدت سه ماه به تعویق افتاده و آنها می بایست پنجم مهر سال جاری در دایره اجرای احکام حاضر شوند.

«کانون نویسندگان ایران» روز یکشنبه ۱ تیر ماه ۱۳۹۹، در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی نوشته بود: «امروز، یکشنبه یکم تیر ماه، سه نویسنده به همراه وکلای خود، ناصر زرافشان و راضیه زیدی، در دادسرای اوین حاضر شدند. جمعی از اعضای کانون نویسندگان ایران و شماری از خانواده‌ها نیز در حمایت از سه نویسنده نزدیک ساختمان دادسرای اوین حضور یافته بودند. پس از ساعت‌ها معطلی سرانجام به سه نویسنده اعلام شد که اجرای حکم‌های آنها به مدت سه ماه به تعویق می‌افتد و آنها باید پنجم مهر سال جاری در دایره اجرای احکام حاضر شوند.»

پیش‌تر شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب در تهران، سه تن از اعضای کانون نویسندگان ایران را در مجموع به ۱۸ سال زندان محکوم کرده‌بود.

در اواخر سال گذشته، پرونده‌ این سه نویسنده عضو کانون، «رضا خندان (مهابادی)»، «بکتاش آبتین» و «کیوان باژن» به دایره اجرای احکام فرستاده شده بود. این سه نویسنده در دادگاه بدوی که اردیبهشت ماه سال گذشته برگزار شد، هر یک به شش سال زندان محکوم شده بودند. چندی بعد احکام صادره در دادگاه تجدید نظر با اندکی کاهش در محکومیت «کیوان باژن» تأیید و در اوایل دی ماه سال گذشته به وکلای آنها ابلاغ شد. به این ترتیب حکم شش سال زندان «رضا خندان» و «بکتاش آبتین» تأیید شد و حکم «کیوان باژن» به دلیل نداشتن سابقه‌ کیفری به سه سال و شش ماه زندان کاهش یافت.

در بهار سال گذشته، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با ریاست قاضی مقیسه، هر کدام از سه عضو کانون نویسندگان ایران، «رضا خندان (مهابادی)»، «کیوان باژن» و «بکتاش آبتین»، را با اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک‌سال و با اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به ۵ سال زندان محکوم کرد. این رای روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۸ به «ناصر زرافشان» و «راضیه زیدی» وکلای مدافع این سه عضو کانون ابلاغ شده‌بود.

دادگاه تجدیدنظر بدون حضور این سه عضو کانون نویسندگان ایران و وکلای آن‌ها در شعبه‌ ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران با ریاست قاضی زرگر برگزار شد.بر اساس این حکم، شش سال حبس تعزیری دادگاه بدوی، برای دو عضو کانون «رضا خندان مهابادی» و «بکتاش آبتین» عینا تایید شده‌بود و حکم زندان «کیوان باژن» که او نیز در دادگاه بدوی به ۶ سال حبس محکوم شده‌بود، به دلیل نداشتن سابقه کیفری به سه سال و نیم کاهش یافته‌بود.

«رضا خندان(مهابادی)» و «بکتاش آبتین» از اعضای هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران هستند. «کیوان باژن» نیز در دوره‌ی قبل عضو هیئت دبیران بود. پرونده‌ی آنها با شکایت وزارت اطلاعات و به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «انتشار نشریه غیر قانونی» در سال ۱۳۹۴ گشوده شد. این سه نویسنده بارها در ساختمان مرکزی وزارت اطلاعات پیرامون فعالیت‌شان در کانون بازجویی شدند و سرانجام در مرداد سال جاری بازپرس شعبه‌ هفت دادسرای اوین ایشان را احضار و اتهام “تبلیغ علیه نظام” را به آنها تفهیم کرد. با تامین قرار صادر شده که کفالت پنجاه میلیون تومانی بود هر سه آزاد شدند؛ ولی دو ماه بعد مجددا بازپرس پرونده آنها را احضار کرد. این بار سه اتهام به آنها منتسب شد: «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» و «تشویق بانوان کشور به فساد و فحشا». میزان قرار کفالت نیز به یکصد میلیون تومان برای هر یک افزایش یافت که با تامین آن تا برگزاری دادگاه آزاد شدند؛ اما در کیفرخواستی که در دادگاه روز دوم بهمن قرائت شد اتهام سوم برداشته شده بود.

مصداق این اتهام‌ها بنا بر کیفرخواست، کتاب «پنجاه سال کانون نویسندگان ایران» است که در چهار جلد تدوین شده و مربوط به فعالیت‌های کانون طی پنجاه سال تاسیس آن است. این کتاب انتشار عام نداشت و سی دوره برای اعضا چاپ شده بود. در خرداد ماه ۹۷ ماموران وزارت اطلاعات همه‌ی نسخه‌ها را زمانی که قرار بود به یکی از اعضای کانون تحویل شود، توقیف کردند و با خود بردند.

کانون نویسندگان ایران در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۴۷ از جمله با هدف مبارزه با سانسور اعلام موجودیت کرد. اعضای این کانون در برهه‌های مختلفی از تاریخ ایران، چه در دوران پهلوی و چه در زمان جمهوری اسلامی و به‌ویژه در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ با سرکوب و اعدام و قتل روبرو بوده‌اند.

«محمدجعفر پوینده» و «محمد مختاری» که در قتل‌های زنجیره‌ای وزارت اطلاعات در دهه ۷۰ جان خود را از دست دادند از اعضای این کانون بودند. اعضای این کانون را نویسندگان، مترجمان و ویراستاران تشکیل می‌دهند. از جمله اعضای نام‌آشنای کانون می‌توان به «سیمین دانشور»، «نادر ابراهیمی»، «بهرام بیضایی»، «داریوش آشوری»، «محمدعلی سپانلو»، «محمود اعتمادزاده» (م.ا. به‌آذین)، «سیاوش کسرایی»، «اسماعیل خویی» و «احمد شاملو» اشاره کرد.

متن کامل فراخوان انجمن جهانی قلم در حمایت از سه عضو زندانی کانون نویسندگان ایران به این شرح است:

« در ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۰ سه نویسنده‌ی ایرانی، بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن به خاطر نوشته‌های انتقادی‌شان برای تحمل احکام زندان خود، روانه‌ی اوین شدند. انجمن جهانی قلم بر این باور است که اتهامات علیه این سه نویسنده، نقض حق آزادی بیان است و به این ترتیب خواهان آزادی آن‌ها از مقامات ایرانی شده است.

سلیل تریپاتی (Salil Tripathi)، رئیس کمیته‌ی نویسندگان دربندِ انجمن بین‌المللی قلم، در این‌باره می‌گوید: «بکتاش آبتین، رضا خندان (مهابادی) و کیوان باژن هرگز نمی‌بایست محاکمه و محکوم می‌شدند و خاصه در شرایط کنونی که کووید ۱۹ در ایران شایع شده است به هیچ وجه نباید زندانی شوند. این نویسندگان صرفاً به دلیل نقد مستمر دولت‌های وقت در ایران تحت تعقیب و آزارقرارگرفته‌اند. شگفت آن که یکی از اتهام‌های این نویسندگان حضور بر سر مزار نویسندگان مخالف است. در زمان شیوع عالمگیر ویروسی که تأثیری جدی بر اوضاع ایران گذاشته است، اولویت دولت ایران باید حفظ سلامت عمومی باشد نه مرعوب ساختن و به زندان افکندن نویسندگان.»

لطفاً اقدام کنید و با عنایت به نکات زیر لغو احکام زندان نویسندگان نام برده را درخواست کنید:

● واداشتن مقامات ایران به فسخ اتهامات علیه نویسندگان، بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن. این محکومیت‌ها، تخلف آشکار از ماده‌ی ۱۰ میثاق بین‌الملل حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR) است که ایران یکی از اعضای آن است؛

فراخوان برای آزادی فوری و بی قید و شرط آنها؛

● از مقامات دولت ایران بخواهید به سوءِ ‌استفاده از نظام قضایی برای اذیت و آزار نویسندگان پایان دهند و تمام کسانی که صرفاً برای استفاده از حق آزادی عقیده و بیان به زندان افکنده شده‌اند را بی درنگ آزاد کنند. درخواست‌های خود را برای مقامات زیر در ایران بفرستید:

• رئیس قوه‌ی قضائیه‌ی جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام ابراهیم رئیسی

نشانی: ایران، تهران، خیابان ولی عصر، بن بست عزیزی، شماره ۴، روابط عمومی قوه‌ی قضائیه جمهوری اسلامی ایران

ایمیل: iran@un.int

توییتر: @Iran_UN (انگلیسی)

• رئیس جمهوری اسلامی ایران، حسن روحانی

نشانی: ایران، تهران، میدان پاستور، خیابان پاستور، دفتر رئیس جمهوری اسلامی ایران

ایمیل: media@rouhani.ir

توییتر: @HassanRouhani (انگلیسی) و @Rouhani_ir (فارسی)

لطفا رونوشت درخواست‌ها را به سفارت ایران در کشور خودتان ارسال کنید: https://embassy.goabroad.com/embassies-of/iran

خواهشمندیم انجمن بین‌المللی قلم را از هر یک از اقدامات خود و پاسخ‌هایی که دریافت کردید، مطلع کنید.

همچنین از اعضای انجمن جهانی قلم دعوت می‌شود که هرگونه اطلاعات خود را از بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن و کارزارهای مبارزاتی مراکز خود را از طریق رسانه‌های جمعی به اشتراک بگذارند.

اعضا دعوت می‌شوند به:

● انتشار مقاله و نظرها در مطبوعات ملی یا محلی با تأکید بر پرونده‌ی بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن و مورد آزادی بیان در ایران؛

● به اشتراک گذاری اطلاعات درباره‌ی بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن و فعالیت‌های کارزاری خود از طریق رسانه‌های اجتماعی.

 

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید