وضعیت جسمانی نسرین ستوده به مرحله بحرانی رسیده است

وضعیت جسمانی نسرین ستوده، وکیل و مدافع حقوق بشر محبوس در زندان قرچک ورامین رو به وخامت نهاده و به مرحله بحرانی رسیده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، نسرین ستوده، زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین، طی چند روز اخیر با درد در ناحیه چپ سینه و احساس کشیدگی از قلب تا گردن که می تواند علایم گرفتگی عروق و حمله قلبی باشد، دست و پنجه نرم می کند. بروز این عوارض در حالی است که این وکیل زندانی چندی پیش ۴۵ روز اعتصاب غذا را پشت سر گذاشته و به دلیل وخامت حال جسمانی و مشکل قلبی عروقی، به اعتصاب غذا پایان داده بود.

رضا خندان، همسر نسرین ستوده با اعلام این خبر تاکید کرد که به تشخیص پزشک متخصص زندان این زندانی سیاسی با مشکل قلبی بسیار خطرناکی مواجه شده با این حال مسئولان زندان در انتقال فوری خانم ستوده به بیمارستان سهل‌انگاری می‌کنند.

آقای خندان همچنین در مورد خطر جدی وقوع حمله قلبی در صورت عدم انتقال این وکیل زندانی به بیمارستان هشدار داد و تاکید کرد که مسئولان زندان باید به دلیل سهل انگاری و  جلوگیری از اعزام این زندانی سیاسی به بیمارستان پاسخگو باشند.

نسرین ستوده، زندانی سیاسی که از روز سه‌شنبه ۲۱ مردادماه ۱۳۹۹، در اعتراض به برخوردهای فراقانونی و بی‌اعتنایی متولیان امر به حق آزادی مشروط زندانیان، اعتصاب غذا کرده بود، روز جمعه ۴ مهرماه ۱۳۹۹، پس از ۴۵ روز به دلیل وخامت حال جسمانی و مشکل قلبی عروقی، پایان اعتصاب غذای خود را اعلام کرد.

پیشتر رضا خندان درباره وضعیت وخیم جسمانی همسرش و  اعلام پایان اعتصاب غذای وی این چنین گفته بود: «نسرین از بیمارستان طالقانی، بدون رسیدگی پزشکی به زندان اوین منتقل شده بود و این در حالی بود که کمیسیون پزشکی در بیمارستان اعلام کرده بود که عروق قلبی نسرین بسته شده و باید آنژیوگرافی بشود اما مسئولان زندان بدون توجه به وخامت وضعیت جسمانی ایشان را به زندان اوین بازگرداندند که منجر به افزایش بیماری قلبی و عروقی ایشان شد و به اعتصاب غذای خود پایان داد.»

این فعال حقوق بشر در حالی اعتصاب غذا را اپایان داده بود که طبق اظهارات همسرش رضا خندان، سابقهٔ بیهوشی در دومین روز از اعتصاب، سابقهٔ انتقال به بهداری بر اثر وخامت حال در نهمین روز اعتصاب، عوارض گوارشی‌، ضعف مفرط جسمانی در ناحیهٔ پا (احتمال اُفتادن بر زمین)، سرگیجه، نوسان فشار و قند خون، تهوع و ناتوانی در مصرف مایعات و قند(همانند اعتصاب غذای خشک)، انتقال به بهداری در پی افت قند و نوسان فشار خون، ناتوانی در راه رفتن، کم‌سویی چشم و تار‌بینی و سردردهای شدید، مشکل قلبی عروقی و نیاز به آنژیوگرافی داشت.

رضا خندان، فعال مدنی و همسر نسرین ستوده، با انتشار مطلبی در این خصوص گفته بود: « ۳۵ روز از اعتصاب غذای نسرین می‌گذرد. دیروز روز ملاقات بود. با وجود این که ۴ هفته است نسرین ملاقات‌هایش را قطع کرده است به سالن ملاقات رفتم. با همسر رضوانه که با او ملاقات کرده بود صحبت کردم. از صحبت‌های او فهمیدم، وضع نسرین به طرز نگران کننده‌ای بد است. بسیار بدتر از چیزی که خودش، در روزهای گذشته پشت تلفن سعی داشت نشان بدهد.»

این وکیل زندانی  روز ۲۱ مردادماه امسال، همزمان با شروع اعتصاب غذا، از بند زنان زندان اوین بیانیه ای منتشر کرد که رضا خندان همسر وی این بیانیه را در صفحه فیس بوک خود انتشار داده بود.

نسرین ستوده، در بخشی از این بیانیه، با یادآوری دخالت نهادهای اطلاعاتی و امنیتی در احکام صادره علیه متهمان، «ادامه حبس در دوران همه‌گیری کرونا و شرایط حاکم بر زندان‌ها را غیرممکن خوانده بود».

وی با اشاره به روند ناعادلانه دادرسی و دادگاهی پرونده محکومان سیاسی گفته بود: «پرونده‌محکومان سیاسی با اتهام‌های غیرقابل باور جاسوسی، افساد فی‌الارض، اقدام علیه امنیت کشور، فساد و فحشا و تشکیل گروه غیرقانونی کانال تلگرامی که می‌توانند تا ده سال حبس و یا حکم اعدام به همراه داشته باشد تشکیل می‌شود. بسیاری از متهمان از بدو تشکیل پرونده تا پایان صدور حکم، از داشتن وکیل مستقل یا ارتباط آزادانه با وکیل خود محروم باقی می‌مانند. قضات دادگاه انقلاب بی پروا و مکررا به متهمان سیاسی اظهار می‌دارند که صرفا برپایه‌ گزارش نهادهای اطلاعاتی و امنیتی حکم صادر می‌کنند و بازجو در بدو دستگیری متهمان پیشاپیش حکم قضایی را به آنان می‌گوید».

این فعال حقوق بشر، در  قسمتی از بیانیه یادآوری می‌کند که حقوق زندانیان از جمله دادگاه تجدید نظر، آزادی مشروط، تعلیق مجازات، تعویق اجرای حکم و صدور حداقل حکم طبق قانون جدید، همه و همه به نظر بازجوها بستگی دارد.

نسرین ستوده پیشتر نیز در روز دوشنبه ٢۶ اسفندماه ۱۳۹۸، با انتشار بیانیه ای، در اعتراض به جلوگیری از آزادی زندانیان سیاسی دست به اعتصاب غذا زده بود.

خانم ستوده در بخشی از این بیانیه نوشته بود: «این یک ضرورت ملی است که بسیاری از بندهای زندانهای کشور از جمله بند زنان زندان اوین تعطیل شود و این یک ضرورت ملی است که حکومت از در آشتی با دنیا درآید تا از مزایای دانش و تکنولوژی برای مقابله با بیماری کرونا بهره‌مند گردد».

این وکیل زندانی در پایان این نوشتار اعلام کرد:«از آنجا که کلیه مکاتبات حقوقی و قضایی جهت یادآوری ضرورت آزادی زندانیان بی‌پاسخ مانده است اینجانب با اقدام به اعتصاب غذا به عنوان آخرین راه چاره یک زندانی، درخواست خود را مبنی بر آزادی زندانیان سیاسی مجددا اعلام می دارم.»

نسرین ستوده روز ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ در منزلش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. او با اتهاماتی از جمله «تبانی علیه امنیت کشور»، «نشر اکاذیب»، «تشویش اذهان عمومی» و «اهانت به مقام‌های حکومت» به ۳۳ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده که ۱۲ سال از آن اجرا می‌شود.

بعدتر به او گفته شد دلیل بازداشتش گذراندن حکم پنج سال حبس برای پرونده‌‌ای است که سال ۹۵ به صورت غیابی برایش صادر شده است. حکمی که به اتهام اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور و به استناد تحصن در مقابل کانون وکلای دادگستری صادر شده بود.

در پرونده جدید نسرین ستوده ۷ اتهام، قید شده‌، او به اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور” به هفت‌سال و نیم، “عضویت در کمپین لگام” به هفت سال‌و نیم، “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به یک‌سال و نیم، “تشویق به فساد و فحشاء” به ۱۲ سال، “ظاهر شدن بدون حجاب شرعی” به ۷۴ ضربه شلاق، “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” به ۳ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و با اتهام “اخلال در نظم و آسایش عمومی” به ۲ سال زندان محکوم شده است.

با احتساب حکم ۵ سال حبس غیابی که سال ۱۳۹۵ برای وی صادر شده بود، در مجموع احکام صادره علیه خانم ستوده به ۳۸ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق می رسد.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، پیش‌ از این در سیزدهم شهریور ۱۳۸۹ بازداشت و به اتهامات اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر به ۱۱ سال حبس تعزیری،۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود.

این حکم در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ۶ سال حبس تعزیری و ۱۰ سال محرومیت از حرفه وکالت تقلیل یافت. این وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، پس از تقریبا ۳ سال حبس در روز ۲۷ شهریور ماه ۱۳۹۲ از زندان اوین آزاد شد.

تا کنون شمار زیادی از شهروندان ایرانی و غیرایرانی از سراسر جهان؛ نهادهای حقوق بشری و سازمان‌های بین المللی به محکومیت سنگین خانم ستوده اعتراض کرده‌اند.

روز جمعه ۳ خرداد ۱۳۹۸ برابر با ۲۴ ماه مه ۲۰۱۹، کانون وکلای بروکسل، در حضور اعضای کانون وکلای این شهر، چند تن از مقامات بلژیکی و شماری از ایرانیان حاضر در سالن کاخ دادگستری بلژیک، بزرگ‌ترین جایزه حقوق بشر کانون وکلای بروکسل را در حالی به نسرین ستوده اعطا کرده‌بود.

عفو بین‌الملل پیش‌تر بازداشت نسرین ستوده مدافع حقوق بشر را ظالمانه خوانده و در بیانیه‌ای خواستار فشار اروپا برای آزادی نسرین ستوده شده‌بود.

شهردار پاریس پیش از این با صدور بیانیه‌ای از اعطای شهروندی افتخاری پاریس به نسرین ستوده وکیل دادگستری زندانی در ایران، به علت نقش‌اش در دفاع از حقوق بشر در ایران خبر داده و روز دوشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ با بیان اینکه استقامت نسرین ستوده در دفاع از آزادی های اساسی و حقوق زنان برای همه الهام بخش است، اعطای شهروندی افتخاری به خانم ستوده را دفاع از فعالیت های او و پیامی برای آزادی او از زندان ذکر کرد.

همچنین روز پنج‌شنبه ۲۹ فروردین‌ ۲۰۰ تن از وکلای دادگستری میلان در حمایت از نسرین ستوده، در مقابل کنسولگری ایران در این شهر تجمع کردند.

رئیس کانون وکلای شهر میلان در سخنرانی خود در این روز گفت: «نسرین‌ستوده به حکم خیلی سنگینی محکوم شده است به یک دلیل مشخص؛ که از اشخاصی که نباید، دفاع کرده است».

انجمن قلم سوئد، نیز جایزه ویژه سال ۲۰۱۸ خود را به نسرین ستوده اهدا کرده و در متنی که در سایت رسمی این انجمن منتشر شده آمده است: «جایزه امسال کورت توخولسکی پن سوئد، به نسرین ستوده، وکیل حقوق بشری و نویسنده، به خاطر دلیری او و مبارزه بی‌وقفهاش در راه دفاع از صداهایی که در خطر سانسور و خاموشی در ایران قرار دارند، داده می‌شود.»

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید