احضار حمید ادیب شفق و عیسی عزیزی دو کنشگر ترک به مراجع امنیتی

دو کنشگر مدنی ترک ساکن اردبیل به اداره اطلاعات این شهرستان احضار شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، منابع خبری از ایران گزارش داده‌اند که حمید ادیب شفق و عیسی عزیزی دو کنشگر مدنی ترک روز دوشنبه ۱۲ آبان ماه ۹۹ توسط ستاد خبری اداره کل اطلاعات اردبیل احضار شدند.

گزارش شده نیروهای امنیتی اداره اطلاعات این دو کنشگر ترک را به مدت دو ساعت مورد بازجویی قرار دادند.

حمید ادیب شفق و عیسی عزیزی پیش از این نیز به دلیل فعالیت های مدنی و مسالمت آمیز بارها از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و مورد تهدید قرار گرفته بودند.

در مهرماه امسال ترک های ایران به دنبال انتشار فراخوانی از سوی احزاب و فعالان مدنی آذربایجان ایران، برای سومین بار در چند ماه گذشته تجمع‌های اعتراضی در شهرهای ترک‌نشین ایران برگزار کردند.

تجمع‌کنندگان به آنچه «حمایت لجستیکی ایران از ارمنستان و استفاده روسیه از حریم هوایی و زمینی ایران برای انتقال سلاح به ارمنستان» عنوان کرده‌اند اعتراض کرده و خواستار بسته شدن گمرک مرزی «نوردوز» شدند.

گمرک نوردوز در ۶۵ کیلومتری شهر جلفا در استان آذربایجان شرقی و تنها کریدور ارتباطی ایران و ارمنستان است.

نیروهای امنیتی اردبیل نیز در واکنش به این تجمع با استفاده از گاز اشک‌آور، باتوم و شوکر، پس از ضرب و شتم تجمع‌کنندگان اقدام به بازداشت ده‌ها تن از تجمع‌کنندگان کردند.

در تیرماه امسال نیز پس از انتشار فراخوانی در شبکه‌های اجتماعی در حمایت از جمهوری آذربایجان و اعتراض به سیاست‌های جمهوری اسلامی و روسیه در حمایت از ارمنستان در تنش اخیر بین دو کشور، در جریان تجمعات اعتراضی مشابه در شهرهای تهران، تبریز، اردبیل، ارومیه، زنجان، نقده، مراغه و برخی دیگر از شهرهای تُرک‌نشین ایران، حداقل ۴۰ نفر از فعالان مدنی تُرک بازداشت و یا به محاکم قضایی احضار شده بودند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید