سها مرتضایی، دانشجوی محروم از تحصیل به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد

سها مرتضایی، دبیر اسبق شورای صنفی دانشگاه تهران، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سها مرتضایی دانشجوی ستاره دار محروم از تحصیل، که روز چهارشنبه ۱۹ شهریورماه ۱۳۹۹، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور» توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی محاکمه شده بود، با صدور دادنامه ای به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.

این دانشجوی ستاره دار محروم از تحصیل، که روز یک‌شنبه ۲۶ آبان‌ماه ۱۳۹۸، در جریان اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و روز چهارشنبه۲ بهمن ۱۳۹۸، با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان قرچک ورامین آزاد شده بود.

دبیر اسبق شورای صنفی دانشگاه تهران، روز چهارشنبه ۱۹ شهریورماه ۱۳۹۹، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور» توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی محاکمه شد.

قاضی دادگاه در خصوص صدور رای در جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سها مرتضایی که با حضور وکلای مدافع، مصطفی نیلی و محمدهادی عرفانیان کاسب برگزار شد، گفته است که به زودی رای خود را اعلام خواهد کرد.

این فعال دانشجویی سابق، در حالی که با رتبه ۱۰ در آزمون سراسری برای ورود به مقطع دکترای علوم سیاسی پذیرفته شده بود به دلیل فعالیتهای دانشجویی و صنفی از حق ادامه تحصیل محروم شد.

سها مرتضایی دانشجوی ستاره دار محروم از تحصیل دانشگاه تهران، روز یک‌شنبه ۲۶ آبان‌ماه ۱۳۹۸، در نوزدهمین روز از تحصن اعتراضی خود در خوابگاه دانشگاه تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

مقامات امنیتی در زمان بازادشت خانم مرتضایی با فشار به خانواده وی تهدید کرده‌ بودند که او را «بیمارستان روانی» منتقل می‌کنند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در این خصوص، رئیس حراست دانشگاه تهران پس از حضور مادر سها مرتضایی در جلسه دانشگاه تهران ضمن تهدید افزایش حکم سابق این دانشجوی ستاره دار از شش سال به ۸ سال و شش ماه، به مادر خانم مرتضایی می‌گوید که می‌تواند برگه‌ انتقال به «بیمارستان روانی» را امضا کند تا با انتقال به بیمارستان به او «شوک الکتریکی» داده شود تا «دست از این کارهایش بر دارد!»

این دانشجو از اول دی ماه بدلیل آنچه بی عدالتی و تبعیض از سوی وی عنوان شده بود، دست به اعتصاب غذا زده و روز یکشنبه ۲۲ دی ماه به اعتصاب غذای خود پایان داد.

خانم مرتضایی  در این رابطه و در نامه‌ای به بازپرس دادسرای اوین به ناعدالتی در پرونده خود اعتراض کرده و نوشته‌ بود: «وقتی منِ زندانی توان تامین وثیقه ندارم موظفید مرا به قید تعهد آزاد کنید. آنچه من اکنون شاهدش هستم همان بی عدالتی و تبعیضی است که برای آن زندانی شده ام. چون توان مالی تامین وثیقه را ندارم باید در زندان بمانم. در اعتراض به این روند ناعادلانه تا زمان تعیین تکلیف دست به اعتصاب غذا می زنم.»

گزارش شده است که این دانشجو در تاریخ ۱۰ دی ماه در دهمین روز اعتصاب خود، از زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود.

پرونده خانم مرتضایی در تاریخ ۱۷ دی ماه از شعبه سوم بازپرسی دادسرای اوین به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران جهت رسیدگی ارجاع داده شد.

وی پس از شصت و شش روز بازداشت غیرقانونی، روز چهارشنبه۲ بهمن ۱۳۹۸، با قید وثیقه  ۵٠٠ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان شهرری آزاد شد.

این فعال دانشجویی در مرحله بدوی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی وقت ماشالله احمدزاده از بابت اتهام اجتماع و تبانی به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

سها مرتضایی، در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست احمد زرگر از بابت بازداشت این فعال صنفی دانشجویان در جریان اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ به تحمل ۱ سال حبس تعزیری و ۲ سال محرومیت از فعالیت در احزاب و دسته‌جات سیاسی و صنفی و رسانه‌ای محکوم شد.

سها مرتضایی، پیش از این از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده مجموعا به تحمل شش سال حبس تعزیری و دوسال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی محکوم شده بود.

در اعتراضات آبان سال گذشته سها مرتضایی به همراه ده ها دانشجویی دیگر در شهرهای مختلف ایران  توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید