فرانک جمشیدی، فعال محیط زیستی کُرد با تودیع وثیقه آزاد شد

با گذشت بیش از چهار ماه بازداشت، فرانک جمشیدی، فعال محیط زیستی کُرد با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شد.

این فعال محیط زیستی که صبح روز یکشنبه ۸ تیرماه ۱۳۹۹، توسط نیروهای اداره اطلاعات سنندج در منزل شخصی‌اش بازداشت شده و قرار بازداشت وی برای چهار بار متوالی تمدید شده بود، با پایان مراحل بازجویی و تفهیم اتهام تا اتمام مراحل دادرسی با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت از کانون اصلاح و تربیت زندان مرکزی سنندج موسوم به بند زنان زندان این شهر آزاد شد.

صبح روز یکشنبه ۸ تیرماه ۱۳۹۹، نیروهای اداره اطلاعات سنندج «فرانک جمشیدی»، عضو جمعیت سبز کردستان را در منزل شخصی‌اش بازداشت کردند.

به گفته نزدیکان خانم جمشیدی، ماموران لباس شخصی ضمن تفتیش منزل، برخی از وسایل شخصی او مثل کامپیوتر و گوش تلفن همراه را نیز با خود برده‌ بودند.

فرانک جمشیدی، فعال محیط زیستی کُرد محبوس در کانون اصلاح و تربیت زندان مرکزی سنندج، در تمام طول بازداشت از حق دسترسی به وکیل محروم بوده و فقط دو بار توانسته بود با خانواده اش تماس تلفنی داشته باشد.

قرار بازداشت این فعال محیط زیستی کُرد برای چندین بار متوالی از سوی شعبه دوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب سنندج تمدید شده بود.

روز دوشنبه ۷ مهرماه ۱۳۹۹، شعبه ۲ بازپرسی دادگاه عمومی و انقلاب سنندج به ریاست قاضی شاه گلدی قرار بازداشت فرانک جمشیدی، فعال محیط زیستی کُرد را برای سومین بار متوالی تمدید کرده بود.

تمدید قرار بازداشت این فعال بازداشتی در حالی صورت گرفته که پیشتر به خانواده وی اعلام شده بود که در ۸ مهر قرار بازداشت او تبدیل به قرار وثیقه خواهد شد.

همچنین بازپرس شعبه ۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب سنندج، موسی شاه گلدی آقا باقر، با دستور اداره اطلاعات سنندج و تحت عنوان عدم تکمیل مراحل بازجویی، قرار بازداشت فرانک جمشیدی را روز دوشنبه ۷ آبان ماه ۱۳۹۹، برای چهارمین بار متوالی تمدید کرد.

فرانک جمشیدی پیشتر در پاییز ۱۳۹۷ در جریان بازداشت گسترده و جمعی فعالان محیط زیست و اعضای شاخه کردستان حزب وحدت ملی چندین بار توسط نهادهای امنیتی احضار و در مورد فعالیت‌های خود و همسرش آرمین اسپرلوس که آن زمان در بازداشت بود، مورد بازجویی قرار گرفت.

بر اساس گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، بازداشت خانم جمشیدی همزمان با دستگیری افشین شیخ‌الاسلامی، فعال مدنی توسط ماموران اداره اطلاعات در سنندج صورت گرفته بود.او از جمله فعالانی بود که پاییز سال ۱۳۹۷ به مدت یک ماه بازداشت شد.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید