فاطمه داوند دست به اعتصاب غذا زد

فاطمه داوند

فاطمه داوند از بازداشت شدگان اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ که دوران محکومیت خود را در زندان ارومیه سپری می‌کند، دست به اعتصاب غذا زده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، فاطمە داوند، فعال مدنی و از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان۹۸ در اعتراض به مخالفت مسئولان با آزادی او با پای‌بند الکترونیکی، از روز گذشته ۲۲ آبان‌ماه دست به اعتصاب غذای خشک زد.

مخالفت با آزادی خانم داوند درحالی صورت گرفته که پیشتر غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در یکی از نشست های خبری از بخشش ۱۵۷ زندانی سیاسی خبر داده بود؛ در آن خبر سخنگوی قوه قضائیه اشاره کرده بود که متهمان اعتراض‌های خیابانی سه سال اخیر جزء زندانیان بخشیده شده‌ هستند.

عفو جدید قوه قضائیه به مناسبت زادروز پیامبر اسلام و امام ششم شیعیان همزمان با سالگرد اعتراضات آبان ۱۳۹۸ انجام شده بود.

به گزارش هه‌نگاو، فاطمه داوند ۴۲ سالە و مادر سە فرزند است، او در ۲۰ آبان ٩٨ در شهر بوکان بازداشت و بە بازداشتگاه ادارە اطلاعات ارومیە منتقل و از آنجا پس از ٢٠ روز بە بند زنان زندان مرکزی ارومیە منتقل شد. مدت چهار ماه را در بازداشت موقت گذراند و پس از آن با وثیقه یک میلیارد تومانی به طور موقت آزاد شد.

فاطمه داوند در ٢٣ اردیبهشت ماه امسال، از سوی شعبه یکم دادگاه انقلاب مهاباد به ریاست قاضی «جواد غلامی» محاکمه و به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به اشد مجازات یعنی پنج سال حبس محکوم شد که پس از تسلیم به رای قاضی این حکم به ۳ سال و ۹ ماه کاهش یافت.

خانم داوند روز چهارشنبە ۱۵ تیر ٩٩ برای سپری کردن دوران محکومیت خود بە زندان مرکزی ارومیە منتقل شد.

اعتراضات به افزایش سه برابری نرخ بنزین در بیشتر شهرها، برخی روستاها و استان‌های کشور از روز جمعه ۲۴ آبان‌ماه آغاز شد و در روزهای پس از آن شدت گرفت.

این اعتراضات از اولین ساعات بامداد روز جمعه ۲۴ آبان که دولت به طور ناگهانی و بدون اعلان قبلی نرخ بنزین سهمیه‌ای را به ۱۵۰۰ و بنزین آزاد را به ۳۰۰۰ تومان افزایش داد در چند شهر آغاز شد، اما مردم در بیشتر شهرهای کشور از صبح روز جمعه ۲۴ آبان‌ماه ۹۸ به خیابان‌ها آمدند.

منابع زیادی تایید کرده‌اند که این اعتراضات سراسری به صورت مسالمت‌آمیز آغاز شد، اما با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده‌شد.

ماموران امنیتی در این اعتراضات با اعمال خشونت و ضرب و جرح توسط باتون یا با شلیک مستقیم گلوله به معترضان پاسخ دادند. همچنین ماموران امنیتی در برخی شهرها با شلیک گازاشک‌آور و استفاده از اسلحه‌های ساچمه‌ای سعی بر متفرق کردن مردم داشتند که منجر به کشته و زخمی شدن صدها شهروند شده‌است.

ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد، نیروهای امنیتی از بالای پشت‌بام‌ها یا حتی هلیکوپتر به معترضان غیر مسلح در خیابان شلیک کرده‌اند.

مقامات حکومت ایران دسترسی شهروندان به اینترنت را از روز شنبه ۲۵ آبان، به دلیل شدت گرفتن اعتراضات قطع کردند، اما گزارش شده‌ که از روز یک‌شنبه ۳ آذر در بیشتر شهرهای کشور وضعیت اینترنت به حالت قبلی بازگشته‌است.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود شمار جان‌باختگان اعتراضات سراسری⁩ آبان‌ماه ۹۸ ایران را بیش از ۳۰۰ نفر اعلام کرد.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید