تشکیل دادگاه بین‌المللی مردمی برای رسیدگی به پرونده جان‌باختگان آبان‌ماه ۹۸

هم‌زمان با سالگرد اعتراضات آبان‌ماه ۱۳۹۸، جمعی از سازمان های حقوق بشر اعلام کردند که در بهمن‌ماه امسال یک دادگاه بین‌المللی مردمی در لاهه برای رسیدگی به پرونده قربانیان سرکوب آبان‌ ماه سال گذشته برگزار می‌شود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، به درخواست سازمان‌های بین‌المللی قرار است در بهمن‌ماه ۹۹ یک دادگاه بین‌المللی مردمی به پرونده جان‌باختگان اعتراضات آبان ماه سال ۱۳۹۸ رسیدگی و برای مسببان آن رای صادر کند.

برگزارکنندگان دادگاه بین‌المللی مردمی آبان گفته اند که در پایان سه روز جلسه رسیدگی و شنیدن شواهد، دادگاه رای خود را صادر خواهد کرد بر این اساس که آیا مقام‌های جمهوری اسلامی در جریان اعتراضات مرتکب “جنایت‌های بین‌المللی” شده‌اند و اگر آری، کدام یک از مقام‌ها مسئول ارتکاب آنها هستند.

این خبر را سازمان های “با هم علیه اعدام”، “عدالت برای ایران” و “حقوق بشر ایران” اعلام کرده‌اند.

اعتراضات به افزایش سه برابری نرخ بنزین در بیشتر شهرها، برخی روستاها و استان‌های کشور از روز جمعه ۲۴ آبان‌ماه آغاز شد و در روزهای پس از آن شدت گرفت.

این اعتراضات از اولین ساعات بامداد روز جمعه ۲۴ آبان که دولت به طور ناگهانی و بدون اعلان قبلی نرخ بنزین سهمیه‌ای را به ۱۵۰۰ و بنزین آزاد را به ۳۰۰۰ تومان افزایش داد در چند شهر آغاز شد، اما مردم در بیشتر شهرهای کشور از صبح روز جمعه ۲۴ آبان‌ماه ۹۸ به خیابان‌ها آمدند.

منابع زیادی تایید کرده‌اند که این اعتراضات سراسری به صورت مسالمت‌آمیز آغاز شد، اما با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده‌شد.

ماموران امنیتی در این اعتراضات با اعمال خشونت و ضرب و جرح توسط باتون یا با شلیک مستقیم گلوله به معترضان پاسخ دادند. همچنین ماموران امنیتی در برخی شهرها با شلیک گازاشک‌آور و استفاده از اسلحه‌های ساچمه‌ای سعی بر متفرق کردن مردم داشتند که منجر به کشته و زخمی شدن صدها شهروند شده‌است.

ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد، نیروهای امنیتی از بالای پشت‌بام‌ها یا حتی هلیکوپتر به معترضان غیر مسلح در خیابان شلیک کرده‌اند.

مقامات حکومت ایران دسترسی شهروندان به اینترنت را از روز شنبه ۲۵ آبان، به دلیل شدت گرفتن اعتراضات قطع کردند، اما گزارش شده‌ که از روز یک‌شنبه ۳ آذر در بیشتر شهرهای کشور وضعیت اینترنت به حالت قبلی بازگشته‌است.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود شمار جان‌باختگان اعتراضات سراسری⁩ آبان‌ماه ۹۸ ایران را بیش از ۳۰۰ نفر اعلام کرد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید