درخواست اعاده دادرسی ناصر نورد گل‌تپه، نوکیش مسیحی رد شد

دیوان عالی کشور درخواست دادرسی ناصر نورد گل تپه نوکیش مسیحی محبوس در بند هشت زندان اوین را رد کرد.

درخواست اعاده دادرسی ناصر نورد گل تپه، که توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب از بابت اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و راه‌اندازی تشکیلات غیرقانونی کلیسای خانگی» به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، از سوی دیوان عالی کشور رد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از ماده ۱۸، درخواست اعاده دادرسی ناصر نورد گل‌تپه در روز دوشنبه ۲۴ شهریور ماه ۱۳۹۹، از سوی دیوان عالی کشور رد شده است.

این نوکیش مسیحی، پیشتر از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست ماشاالله احمدزاده به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده و حکم دادگاه بدوی در آبان ماه ۱۳۹۶، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تهران عیناً تأیید شد.

وی در دی‌ماه ۱۳۹۶، جهت اجرای حکم بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.

ناصر نورد، به همراه سه شهروند کشور آذربایجان در تاریخ ۴ تیر ماه ۱۳۹۵ در یک گردهمایی خصوصی بازداشت شدند. «الدر قربانوف، ‌یوسف فرهادوف و بهرام نسیبوف» از اعضای کلیسایی به نام «کلمهٔ حیات» در باکو بودند که هر چهار مسیحی بازداشت شده به مدت دو ماه در زندان انفرادی تحت بازجویی قرار گرفتند و سرانجام به «اجتماع و تبانی در فعالیت‌های تبشیری» متهم شدند.

پس از گذشت چهار ماه زندان این افراد با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به طور موقت از زندان آزاد شدند. سه شهروند آذربایجان پس از آزادی به کشور و نزد خانواده خود بازگشتند.

از دیگر نوکیشان مسیحی محبوس در زندان اوین می‌توان به یوسف ندر خانی، صاحب فدایی معروف به زمان، مجید سوزنچی معروف به دیوید و محمد رضا امیدی معروف به یوهان، اشاره کرد که با اتهاماتی مشابه در حال سپری کردن دوران محکومیت خود هستند.

در ماده ۲۵ منشور حقوق شهروندی حسن روحانی آمده است: «شهروندان از حق آزادی اندیشه برخوردارند. تفتیش عقاید ممنوع است و هیچکس را نمی‌­توان به صرف داشتن عقیده‌­ای مورد تعرض و مؤاخذه قرار داد.» با این حال بازداشت نوکیشان مسیحی و هجوم به کلیساهای خانگی مداوم از سوی ماموران امنیتی صورت می‌گیرد.

در حال حاضر تمام کلیساهای فارسی‌زبان در ایران تعطیل شده‌اند و نوکیشان مسیحی اجازه شرکت در کلیساهای آشوری و ارمنی که به زبان غیرفارسی است، ندارند. کیارش عالی‌پور در این خصوص گفته بود: «به ما گزارش شده که گاهی ماموران امنیتی در کلیساهای دیگر با لباس شخصی حضور دارند و نوکیشان مسیحی را شناسایی می‌کنند یا از کلیساها لیست شرکت‌کنندگان در مراسم را می‌خواهند. به این شکل نوکیشان مسیحی فقط می‌توانند در کلیساهای خانگی شرکت کنند که آن هم با بازداشت، حکم‌های سنگین و تهدید مواجه است.»

براساس تحقیق سازمان «درهای باز» که یک سازمان غیردولتی است سال گذشته ایران در رتبه دهم جهان در خصوص آزار و اذیت مسیحیان قرار داشت.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید