اعتراضات آبان‌ماه ۹۸: صدور احکام زندان برای کامیار ذوقی، دانشجوی دانشگاه تهران

کامیار ذوقی

یک دانشجوی دانشگاه تهران به خاطر شرکت در اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ طی حکمی از سوی دادگاه انقلاب تهران به احکام زندان محکوم شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کامیار ذوقی دانشجوی رشته انسان شناسی دانشگاه تهران طی حکمی از سوی دادگاه انقلاب تهران به ۴ سال حبس تعلیقی و ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد.

این رای که توسط شعبه ۱۵ دادگاه صادر شده، از بابت اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» بوده است.

کامیار ذوقی روز دوشنبه ۲۷ آبان‌ماه ۹۸ در جریان اعتراضات سراسری‌ آبان‌ماه ۹۸ بازداشت و در تاریخ ۱۶ آذرماه ۹۸ به قید وثیقه موقتا از زندان اوین آزاد شده بود.

اعتراضات به افزایش سه برابری نرخ بنزین در بیشتر شهرها، برخی روستاها و استان‌های کشور از روز جمعه ۲۴ آبان‌ماه آغاز شد و در روزهای پس از آن شدت گرفت.

این اعتراضات از اولین ساعات بامداد روز جمعه ۲۴ آبان که دولت به طور ناگهانی و بدون اعلان قبلی نرخ بنزین سهمیه‌ای را به ۱۵۰۰ و بنزین آزاد را به ۳۰۰۰ تومان افزایش داد در چند شهر آغاز شد، اما مردم در بیشتر شهرهای کشور از صبح روز جمعه ۲۴ آبان‌ماه ۹۸ به خیابان‌ها آمدند.

منابع زیادی تایید کرده‌اند که این اعتراضات سراسری به صورت مسالمت‌آمیز آغاز شد، اما با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده‌شد.

ماموران امنیتی در این اعتراضات با اعمال خشونت و ضرب و جرح توسط باتون یا با شلیک مستقیم گلوله به معترضان پاسخ دادند. همچنین ماموران امنیتی در برخی شهرها با شلیک گازاشک‌آور و استفاده از اسلحه‌های ساچمه‌ای سعی بر متفرق کردن مردم داشتند که منجر به کشته و زخمی شدن صدها شهروند شده‌است.

ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد، نیروهای امنیتی از بالای پشت‌بام‌ها یا حتی هلیکوپتر به معترضان غیر مسلح در خیابان شلیک کرده‌اند.

مقامات حکومت ایران دسترسی شهروندان به اینترنت را از روز شنبه ۲۵ آبان، به دلیل شدت گرفتن اعتراضات قطع کردند، اما گزارش شده‌ که از روز یک‌شنبه ۳ آذر در بیشتر شهرهای کشور وضعیت اینترنت به حالت قبلی بازگشته‌است.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود شمار جان‌باختگان اعتراضات سراسری⁩ آبان‌ماه ۹۸ ایران را بیش از ۳۰۰ نفر اعلام کرد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید