مهرداد گریوانی جهت تحمل حبس به بند ۴ زندان اوین منتقل شد

مهرداد گریوانی، فعال مدنی ساکن تهران جهت تحمل دوران حبس تعزیری به اندرزگاه ۴ زندان اوین منتقل شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، مهرداد گریوانی، فعال مدنی که مهرماه سال گذشته از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزیری محکوم و چند روز پیش در شامگاه شنبه ۱ آذر‌ماه ۱۳۹۹، بازداشت شده بود، جهت تحمل دوران حبس تعزیری به اندرزگاه ۴ زندان اوین منتقل شده است.

این فعال مدنی ساکن تهران، مهر ماه سال گذشته از بابت اتهام «اجتماع و تبانی با روح الله زم به جهت انجام جرم بر ضد امنیت داخلی کشور» از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزیری، ۲ سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروههای سیاسی، ۲ سال محرومیت از فعالیت در فضای مجازی، رسانه و مطبوعات و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده‌ بود.

مهرداد گریوانی، شامگاه شنبه ۱ آذر‌ماه ۱۳۹۹، توسط مأموران گشت کلانتری ۱۴۸ انقلاب، با توقیف خودروی پراید متعلق به «ماهان جلال‌دوست»، به همراه وی در خیابان ولیعصر تهران بازداشت شدند.

مأموران کلانتری ۱۴۸ انقلاب، با احراز هویت این دو فعال مدنی، آنها را به سازمان اطلاعات سپاه تحویل داده اند.

به دلیل کشف مدارکی در خوردوی ماهان جلال‌دوست وی نیز بازداشت شده و احتمال این می رود که جهت انجام امور بازجویی به سلول انفرادی بند ۲ الف سپاه منتقل شده باشد.

بامداد روز یکشنبه ۲ آذر‌ماه ۱۳۹۹، چند ساعت پس از بازداشت مهرداد گریوانی، نیروهای امنیتی با یورش به منزل این فعال مدنی، ضمن تفتیش آنجا برخی اقلام شخصی متعلق به وی را ضبط کرده‌اند.

پیشتر در روز شنبه ۲۰ مهرماه ۱۳۹۸، مهرداد گریوانی، در پی ابلاغ شفاهی از حکم صادره شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران مطلع شده بود.

وی با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:

این  فعال مدنی در این خصوص به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی گفته بود: «قاضی صلواتی این حکم را به استناد ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی برای من صادر کرده است، هر چند این حکم قطعی نیست و قابلیت رسیدگی مجدد در دادگاه تجدیدنظر را دارد، اما هنوز تصمیمی برای اعتراض به رای صادره نگرفتم.»

کمپین پیش‌تر از احضار این فعال مدنی برای ابلاغ رای خبر داده‌بود.

جلسه دادگاه مهرداد گریوانی روز سه‌شنبه ۱ مردادماه ۹۸ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده‌بود.

در آن‌روز آقای گریوانی به اجتماع و تبانی با یکی از مدیران تلگرامی خارج کشور به قصد انجام جرم بر ضد امنیت داخل و خارج کشور متهم شد و در پاسخ دفاعیات خود گفته‌ بود که «دفاع کردن را در محکمه ای که شاکی در آن خود امر قضاوت را نیز بر عهده دارد، امری مهمل و بیهوده میدانم! لذا دفاعی ندارم!»

مهرداد گریوانی پیش‌تر به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه، احضار شده‌بود که پس از بررسی و صدور کیفرخواست، پرونده وی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران ارجاع شد.

این فعال مدنی پیش از این در صفحه توییتر خود و پس از حضورش در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب از اتهام “اجتماع و تبانی جهت انجام جرم بر ضد امنیت داخلی یا خارجی کشور” خبر داده‌بود.

رسانه‌های وابسته به سپاه، در دی‌ماه ۱۳۹۵ با انتشار خبری در رابطه با «مهرداد گریوانی»، عنوان کرده‌بودند که “با برخی رسانه‌ها همکاری داشته است.”

هر چند این فعال مدنی و دانشجویی، چندی بعد با صدور تکذیبیه‌ای عنوان کرد: “با هیچ رسانه‌ای همکاری ندارد”، اما بازداشت این دانشجوی اهل قم در دستور کار نیروهای امنیتی سپاه قرار گرفت و در ۷ بهمن ۱۳۹۵ از سوی اطلاعات سپاه بازداشت و به بند دو-الف زندان اوین منتقل شد.

وی روز ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ به بند ۲۴۱ زندان اوین انتقال یافت و پس از ۱۶۰ روز انفرادی در ۱۱ مرداد ۱۳۹۶، با قید وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

نیروهای امنیتی سپاه، در زمان بازداشت، وسایل شخصی او از جمله تلفن همراه، لپ تاپ، هارد اکسترنال و… را ضبط کردند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید