کاهش محکومیت زینب اسماعیلی، فعال مدنی پس از درخواست واخواهی

زینب اسماعیلی از اعضای مادران صلح که پیشتر به احکام زندان محکوم شده بود، پس از درخواست واخواهی با کاهش محکومیت روبه رو شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، زینب اسماعیلی عضو گروه مادران آشتی پس از درخواست واخواهی در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج با کاهش محکومیت به یک سال زندان تعلیقی محکوم شد.

زینب اسماعیلی از اعضای مادران صلح، روز شنبه ۱ آذر ماه ۱۳۹۹، توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی از بابت اتهام های «اجتماع و تبانی از طریق عضویت در یکی از احزاب کُرد مخالف نظام» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» محاکمه شد.

این فعال مدنی کُرد اهل شهرستان دهگلان، پیش تر به صورت غیابی به اتهام «عضویت در یکی از احزاب کُرد مخالف نظام» به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به تحمل ۱ سال و در مجموع به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

خانواده زینب اسماعیلی پس از اطلاع از صدور حکم ۶ سال حبس تعزیری، اقدام به ثبت دادخواست واخواهی کردند.

با پذیرش دادخواست واخواهی، روز شنبه ۱ آذر ماه ۱۳۹۹، جلسه دادگاه زینب اسماعیلی، توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی که دادگاه صادر کننده حکم غیابی بود برگزار شد.

زینب اسماعیلی روز پنج‌شنبه هشتم اسفندماه سال ۱۳۹۸ توسط نیروهای اداره اطلاعات دهگلان بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در شهر سنندج منتقل شده بود.

ماموران امنیتی در هنگام بازداشت، ضمن تفتیش منزل برخی وسایل شخصی زینب اسماعیلی را نیز ضبط کردند.

این عضو ماداران آشتی روزانه جهت بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل و شب‌ها به کانون اصلاح و تربیت سنندج بازگردانده می‌شد.

روز پنج شنبه ۷ فروردین‌ماه ۱۳۹۹، زینب اسماعیلی، با پایان مراحل بازجویی و تفهیم اتهام پس از یک ماه بازداشت در بازداشتگاه ادارە اطلاعات سنندج، تا پایان مراحل دادرسی  با قید وثیقە به صورت موقت آزاد شد.

زینب اسماعیلی مادر «محمدامین امیری» با نام سازمانی «هاوری لیلاخ» از اعضای یگان‌های مدافع خلق است. محمدامین امیری در سال ۲۰۱۴ در جریان دفاع یگان‌های مدافع خلق از شهر کوبانی در مقابل حمله نیروهای داعش جان باخته بود.

ماداران آشتی کُردستان از سوی جمعی از مادران جانباختگان و زندانیان سیاسی اعدام شده کُرد تاسیس شده است. این مادران هدف خویش را کمک به برقراری صلح و حق‌دادخواهی اعلام کرده‌اند.

در سال‌های گذشته فشار نهادهای امنیتی از طریق احضارهای مکرر مادران آشتی به ویژه در شهرهای سنندج، مریوان و دهگلان افزایش یافته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل