گزارشی از وضعیت خسرو صادقی بروجنی زندانی سیاسی محروم از درمان

خسرو صادقی بروجنی، روزنامه نگار محبوس در زندان اوین در شرایط جسمانی نامناسبی به سر می برد و از دسترسی به خدمات پزشکی محروم است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، خسرو صادقی بروجنی، نویسنده محبوس در زندان اوین که در حال حاضر دوران محکومیت ۵ سال حبس تعزیری را پشت سر می گذارد، در شرایطی که بیماری دیسک کمر و وخامت اوضاع جسمانی وی به حدی رسیده که توان حرکت از او سلب شده، همچنان با ممانعت مسئولان زندان از رسیدگی پزشکی و دسترسی به درمان محروم مانده است.

بر اساس گزارش های دریافتی، علی رغم نامه نگاری هایی که این روزنامه نگار زندانی با مقامات زندان داشته است، کماکان از اعطای مرخصی استعلاجی و اعزام وی به بیمارستان ممانعت می شود.

خسرو صادقی بروجنی، نویسنده و از متهمان پرونده نیشکر هفت تپه، روز شنبه ۲۴ خردادماه ۱۳۹۹، بر اساس حکمی توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ریاست قاضی زرگر به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

وی روز چهارشنبه ۱۹ شهریورماه ۱۳۹۹، پس از ۳ هفته بازداشت در استان آذربایجان غربی جهت تحمل حکم حبس تعزیری به زندان اوین منتقل شد.

خسرو صادقی بروجنی، کارشناس جامعه شناسی، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی زرگر به ۷ سال زندان محکوم شد که براساس ماده۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۵ سال آن قابل اجراست.

بر اساس حکمی که روز شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به پیام ابوطالبی زنوزی وکیل مدافع خسرو صادقی بروجردی ابلاغ شده بود، وی از بابت اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت» به ۵ سال حبس و از بابت اتهام «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی» به ۲ سال حبس و در مجموع به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد.

این روزنامه نگار، در دادگاه بدوی توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

وی به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی داخلی و خارجی» به ۵ سال حبس، از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۱ سال حبس و با اتهام «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی» به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات خسرو صادقی بروجنی روز دوشنبه ۶ مردادماه ۱۳۹۹ و در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه برگزار شده بود.

خسرو صادقی بروجنی ضمن تایید این خبر در صفحه شخصی خود در فیس بوک نوشته بود:

«به ۸ سال زندان محکوم شدم.
شعبه دوم دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه من را به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی/خارجی (۵سال)، فعالیت تبلیغی علیه نظام (یک سال) و توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی (دو سال) مجموعاً به هشت سال حبس تعزیری محکوم کرد.»

آقای بروجنی در ۱۸ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸، بعد از احضار به شعبه ۲ دادسرای اوین بازداشت شد و پس از تفهیم اتهام مورد بازجویی قرار گرفت.

قرار بازداشت ایشان تبدیل به قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی شد و نهایتا در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸،
با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شده بود.

خسرو صادقی بروجنی کارشناس جامعه شناسی، ضمن پژوهش در حوزه‌ی نئولیبرالیسم و اقتصاد سیاسی ایران، مقالاتی را در این زمینه نوشته است. کتاب “نئولیبرالیسم در بوته نقد” و ”جهانی‌سازی و نابرابری” از جمله کتاب های منتشر شده به قلم  او هستند.

سازمان گزارشگران بدون مرز در اواخر خردادماه سالجاری با انتشار بیانیه ای، صدور احکام زندان علیه سه روزنامه‌نگار ایرانی را محکوم کرد که خسرو صادقی بروجنی یکی از آنان بود.

سازمان گزارشگران بدون مرز ضمن محکوم کردن صدور احکام زندان علیه «شهرام صفری»، «خسرو صادقی بروجنی» و «کیوان صمیمی بهبهانی»، که به ترتیب به ۹۱ روز، ۷ سال و۳ سال حبس محکوم شده اند، صدور این احکام را «نظام‌مند» خوانده بود.

نویسنده
رحیم الیاسی

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید