گزارشی از آخرین وضعیت عباس لسانی، کنشگر مدنی محروم از درمان

عباس لسانی کنشگر مدنی ترک این روزها درحالی دوران محکومیت خود را در زندان سپری می‌کند که علیرغم وخامت حال از حق درمان و اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان محروم مانده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، پزشکان زندان گفته‌اند که عباس لسانی باید فورا به مراکز درمانی خارج از زندان منتقل شود.

یوسف‌کاری فعال مدنی و همبندی عباس‌لسانی زندانی سیاسی ترک در تماسی که امروز دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ با آشنایانش داشته خبر داده؛ آقای لسانی دیشب و امروز صبح به جهت مشکل حاد ریوی، سرفه های شدید و بی وقفه، تنگی نفس و تنفس سخت، تب بالا، درد شدید و گرفتگی عضلات در بهداری زندان اردبیل تحت مراقبت درمانی قرار گرفته و پزشکان بهداری نیز تنها با تجویز شربت برم هگزین، قرص استامینوفن و اسپری تنفسی به وی گفته‌اند که در گزارشاتشان نظر قطعی مبنی بر اعزام ایشان به مراکز درمانی خارج از زندان را به مسئولین مربوطه مخابره کرده‌اند.

مسئولین بهداری همچنین گفته‌اند؛ امکانات درمانی بهداری زندان جوابگوی پیشروی وخامت حال عباس لسانی نبوده و امیدوارند مسئولین تصمیم‌گیر در پرونده ایشان با جدی گرفتن این موضوع شرایط درمان جدی وی را سریعتر فراهم کنند.

یوسف کاری یک‌ هفته پیش در تماسی تلفنی و از زبان مسئولین بهداری زندان اردبیل خبر از شیوع علائم کرونا در بند هفت (محل نگهداری وی و آقای عباس‌لسانی) و بندهای چهار و پنج این زندان داده و اعلام کرد به افراد مشکوک به کرونا اعطای مرخصی شده ولی علی‌رغم حاد بودن شرایط خود و آقای لسانی، مسئولین زندان اعطای مرخصی به این دو فعال مدنی را مشروط به صدور دستور و موافقت دادستانی این شهر کرده‌اند.

دو روز بعد نیز علی و رضا واثقی دو برادر و زندانی سیاسی آذربایجانی محبوس در بند دو زندان اردبیل در تماسی وضعیت کرونا در بندشان را قرمز خوانده و خواستار صدور مرخصی قبل از سرایت این ویروس به بدنشان شدند. با اینحال علی واثقی در آخرین تماس خود اعلام کرده که دمای بدن وی به ۳۹ درجه رسیده تب شدید وی به همراه درد که همه جای بدنش را فرا گرفته است، وضعیت جسمانی وی را وخیم کرده است.

معلوم نیست مسئولین قضایی امنیتی اردبیل به چه دلیل از اعطای مرخصی و یا اعزام عباس لسانی به مراکز درمانی مجهز در خارج از محیط زندان ممانعت می‌کند، در حالیکه با مخاطرات جدی جسمی و جانی مواجه شده‌اند. در این بین ممنوعیت تماس تلفنی و محدودیت در ملاقات با بستگان درجه یک هم از جمله مشکلات دیگری است که در زندان آقای لسانی با آن روبرو شده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید