انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران خواستار دسترسی ویدا ربانی به وکیل شد

انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران در واکنش به بازداشت ویدا ربانی، خواستار «تعیین تکلیف سریع و قانونی و دسترسی فوری به وکیل» برای این روزنامه‌نگار شد.

در قسمتی از این اطلاعیه آمده است «از آن‌جا که متاسفانه اطلاعات کافی درباره دلیل یا دلایل این بازداشت منتشر نشده است، هیئت‌مدیره انتظار دارد در این خصوص اطلاعاتی متقن، از جمله دلایل بازداشت از سوی نهادهای مربوط منتشر شود. همچنین انجمن خواستار تعیین تکلیف سریع و قانونی و دسترسی فوری به وکیل برای این روزنامه‌نگار است.»

ویدا ربانی، روزنامه نگار و عضو حزب اتحاد ملت ایران، روز یکشنبه ۲ آذرماه ۱۳۹۹، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد.

وی پس از بازداشت جهت انجام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام به سلول انفرادی بند امنیتی ۲۰۹ وزارت اطلاعات در زندان اوین منتقل شده است.

این روزنامه نگار و فعال سیاسی پس از گذشت دو هفته از زمان بازداشت همچنان به صورت بلاتکلیف در سلول انفرادی بند امنیتی ۲۰۹ وزارت اطلاعات نگهداری شده و از حق دسترسی به وکیل محروم است.

ویدا ربانی از روز دوشنبه ۱۰ آذرماه ۱۳۹۹، در اعتصاب غذا به سر می برد.

بر اساس گزارش ها، با اعمال تبصره ماده ۴۷ آئین دادرسی کیفری، از زمان بازداشت این روزنامه نگار از ورود وکیل به پرونده اش جلوگیری شده است.

خانم ربانی پیشتر نیز در دی‌ماه ۱۳۹۸ به دلیل انتشار مطالبی در فضای مجازی در خصوص سقوط هواپیمای اوکراینی بازداشت شده بود.

دلیل بازداشت اخیر این روزنامه نگار، بر اساس اظهارات نزدیکان وی انتشار مطالبی در شبکه اجتماعی توییتر در خصوص سالگرد اعتراضات آبان ماه ۱۳۹۸ بوده است.

ویدا ربانی سابقه کار خبرنگاری در روزنامه شرق را نیز داشته و پیش از بازداشت در هفته نامه صدا مشغول به کار بوده است.

همچنین آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) نیز در واکنش به دستگیری این روزنامه‌نگار خواستار آزادی فوری وی شده است.

این نهاد در بیانیه ای که منتشر کرده است، بازداشت ویدا ربانی را «یک نمونه دیگر از چگونگی سوءاستفاده حکومت ایران از سیستم حقوقی برای سرکوب صداهای انتقادی در کشور» دانسته است.

آقای بلانگر، بازداشت این روزنامه نگار را «آزار و اذیت سیستماتیک کارکنان رسانه‌ها از سوی رژیم ایران» عنوان و آن را محکوم کرده است.

تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ اطلاع دقیقی از دلیل بازداشت و اتهام های انتسابی علیه این روزنامه نگار در دست نیست.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید