یاور سلطانی فعال مدنی تُرک بازداشت و به زندان ماکو منتقل شد

یاور سلطانی، فعال مدنی تُرک اهل ماکو جهت تحمل دوران محکومیت حبس بازداشت و به زندان ماکو منتقل شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، یاور سلطانی، خبرنگار و کنشگر مدنی تُرک که توسط دادگاه کیفری ماکو به ۱ سال حبس تعزیری محکوم و در مرحله تجدیدنظر ۸ ماه از محکومیت حبس به مدت ۲ سال به حالت تعلیق درآمده است، روز دوشنبه ۱۷ آذرماه ۱۳۹۹، جهت تحمل ۴ ماه حبس تعزیری بازداشت و به زندان ماکو منتقل شد.

یاور سلطانی خبرنگار و مدیر صفحه اینستاگرامی «ماکو تایمز» روز شنبه ۱ شهریورماه ۱۳۹۹، از سوی شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ ماکو به ریاست قاضی عرفانی به اتهام «دعوت به تجمع با هدف کشتار و قتال طبق ماده ۵۱۲»   به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

این خبرنگار تُرک در تیرماه ۱۳۹۹، با انتشار ویدئویی در صفحه‌ اینستاگرام «ماکو تایمز» ضمن اشاره به تظاهرات علیه نژادپرستی در نقاط مختلف جهان بعد از مرگ جورج فلوید و نیز ذکر برچیده شدن مجسمه‌های نژادپرستانه در انگلستان، آمریکا و … ، ابراز امیدواری کرده بود مجسمه‌ی برچیده شده ابولقاسم فردوسی از میدان «هفته فلکه‌سی» ماکو دیگر به این میدان باز نگردد.

یاور سلطانی، چند روز پس از انتشار این ویدئو  توسط ماموران سازمان اطلاعات سپاه در ماکو دستگیر شد.

در کیفرخواست صادره سه نهاد اداره‌ی اطلاعات، اطلاعات پلیس و سازمان اطلاعات سپاه به صورت همزمان علیه مدیرمسئول ماکوتایمز اعلام جرم کرده بودند.

یک روز بعد کیوان پورعظیم قاضی بازپرس با تبدیل قرار‌ بازداشت به قرار وثیقه و قرار تعویق مبنی بر محرومیت از فعالیت در فضای مجازی دستور آزادی موقت یاور سلطانی را صادر کرد.

با اعلام جرم دادستانی ماکو علیه یاشار سلطانی، قاضی بازپرس با استناد به ماده ۵۱۲ قانون مجازات اسلامی که دایر بر دعوت و تحریک به جنگ و کشتار به قصد برهم زدن امنیت است، موجب شگفتی آنهایی شده که ویدئوی مذکور را مشاهده کرده اند.

اتهامی که در نهایت توسط قاضی عرفانی رئیس شعبه ۱۰۱ کیفری ۲ ماکو تایید و حکم یکسال حبس برای یاور سلطانی صادر شد.
یاور سلطانی دانش‌آموخته‌ی مکانیک سیالات و فعال دانشجویی سابق دانشگاه اورمیه و دانشجوی فعلی دانشگاه آزاد ماکو است. وی طی ۴ سال گذشته مدیریت صفحه اجتماعی ماکوتایمز را برعهده داشته است.

این صفحه طی این مدت در کنار دیدگاهی انتقادی در بررسی مسائل اجتماعی و فرهنگی شهر ماکو، فعالیت گسترده‌ای در کمک به دانش‌آموزان کم بضاعت، حضور در مناطق سیل‌زده، ایجاد کمپین‌هایی در جهت کمک به مبارزه با بیماری کرونا و نیز فعالیت‌هایی در راستای حفظ زبان ترکی و زبان مادری داشته است.

در این پرونده فرید محمدنژاد ادمین صفحه‌ی یورت تی‌وی نیز با اتهاماتی مشابه به یکسال حبس محکوم شده است.

مستندات علیه آقای محمدنژاد علاوه بر ویدئو در خصوص ابولقاسم فردوسی، ویدئوی دیگری در مورد تصرف زمین‌ توسط افراد غیربومی عنوان شده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید