سیامک میرزایی، جهت اجرای حکم حبس بازداشت و روانه زندان شد

سیامک میرزایی نویسنده، شاعر و فعال مدنی تُرک توسط نیروهای امنیتی در اردبیل بازداشت و جهت اجرای حکم حبس به تهران منتقل شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سیامک میرزایی، فعال مدنی تُرک که روز دوشنبه ۸ دی ماه ۱۳۹۹، توسط نیروهای امنیتی در اردبیل بازداشت شده بود، صبح امروز سه شنبه ۹ دی ماه ۱۳۹۹، طی تماس تلفنی با خانواده از انتقالش به تهران جهت اجرای حکم حبس ۱ سال و ۱۰ روز حبس تعزیری خبر داده است.

این فعال مدنی روز دوشنبه ۸ دی ماه ۱۳۹۹، در هنگام ورود به محوطه آپارتمان محل سکونتش توسط نیروهای امنیتی در اردبیل بازداشت شده بود.

سیامک میرزایی، روز شنبه ۲۴ خردادماه ۱۳۹۹، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ۱ سال و ۱۰ روز زندان و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور و عضویت در احزاب، گروه‌ها و دستجات سیاسی یا اجتماعی محکوم شده بود.

این حکم به صورت غیابی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ایمان افشاری، بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» صادر شده بود.

جلسه رسیدگی به اتهامات آقای میرزایی که پس از ۳ سال حبس در زندان اوین به شهر قائن تبعید شده بود، روز یکشنبه ۱۰ آذرماه ۱۳۹۸، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری بدون حضور وی برگزار شد.

در دادنامه صادره پس از واخواهی وکیل آقای میرزایی در اعتراض به تکرار مستندات پرونده قبلی که این فعال سیاسی در حال سپری کردن آن است، عنوان شده :”…نظر به اینکه دفاع وکیل متهم تزلزلی در دلایل ایجاد نخواهد کرد چرا که در محبوس بودن موجب عدم توانایی بر ارتکاب بزه مذبور نخواهد بود حتی فقط این مورد نیست موارد مشابه در زندان وجود دارد، ثانیا در فرض پذیرش یکی بودن برخی از موارد اعلامی با پرونده قبلی نامه لکن مطالب مربوط به نامه نگاری با دادستان و اعتصاب غذای متهم فقط و فقط در رسانه های معاند که فلسفه وجودی آنها فقط تخریب چهره نظام است انتشار یافته و متن نامه به صورت دقیق در شبکه های اجتماعی منعکس شده و نمی توان خاستگاه چنین عملی را شخصی غیر از متهم دانست…”

این فعال سیاسی علیرغم این که روز جمعه ۷ تیر ماه ۱۳۹۸، دوران محکومیت سه ساله اش به‌پایان رسیده بود، روز چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸، در شعبه ششم دادسرای اوین، با اتهام تازه «تبلیغ علیه نظام» روبرو شد.

مصادیق اتهامی آقای میرزایی در این پرونده، «نگارش نامه‌ای سرگشاده برای دادستان شهرستان بهارستان تهران مبنی بر تعدی و تخلفات ضابطین امنیتی از وظایف قانونی و عدم اختیارات مسئولین قضایی در برابر کارشکنی و اعمال خودسرانه ضابطین امنیتی، تماس تلفنی متهم با آقای عباس لسانی، نگارش مقالاتی در ارتباط با حقوق اتنیک های ایران و حمایت از آموزش به زبان مادری، اعلام حمایت سازمان عفو بین‌الملل از ایشان، اعلام حمایت رسانه‌های ترکی، فارسی و حقوق بشری از ایشان، اعتصاب غذای در زندان عنوان‌شده است.»

آقای میرزایی عصر روز یکشنبه ۶ مرداد ۹۸، از زندان اوین به کلانتری ۱۱ سلطان آباد شهرستان بهارستان برای تصمیم‌گیری به‌حکم تبعیدش در شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر منتقل شده بود و روز سه شنبه ۸ مرداد ۹۸، جهت گذران حکم یکسال تبعید خود به شهر قائن منتقل شد.

این زندانی سیاسی با دستور مستقیم مراجع قضایی-امنیتی و با تغییر محل تبعید از طبس به قائن منتقل شد.

آقای میرزایی در تاریخ ۲۴ تیرماه ۹۵ ، توسط ماموران اداره اطلاعان در شهرستان پارس آبادمغان اردبیل بازداشت و جهت بازجویی به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات مستقر در زندان اوین منتقل شد.

این زندانی سیاسی پس از گذراندن ۱۲۰ بازجویی در بند ۲۰۹، در تاریخ ۲۲ آبان همان سال به بند عمومی زندان اوین منتقل شد.

او در سال ۹۵ پس از اتمام دوره ۴ ماهه بازداشت خود نیز در حالی که آماده تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی جهت آزادی موقت بود به دستور کارشناسان امنیتی اوین، از این حق قانونی خود محروم شده‌بود.

میرزایی پس از انتقال به بازداشتگاه اوین تهران به “تبلیغ علیه نظام” تفهیم اتهام شد، او بعدها به اتهام “تشکیل گروه و جمعیت به قصد برهم زدن امنیت کشور” در دادگاه انقلاب بهارستان به ریاست قاضی حسنی طی دادنامه‌ای ۶ صفحه‌ای به ۱۰ سال زندان و دو سال تبعید به شهرستان طبس محکوم شد.

شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ریاست قاضی طباطبایی با مقارن ندانستن مجازات به اتهام انتسابی حکم بدوی را به سه سال حبس تعزیری و یک سال تبعید به شهر طبس تقلیل داد.

آقای میرزایی متولد ۱۳۵۹ در مغان فارغ التحصیل مهندسی تولیدات دامی و از دانشجویان ستاره داری است که درسال ۸۹ جهت ورود به مقطع فوق‌لیسانس منع تحصیل شده است.

وی پیش از این در سال‌های ۸۵، ۸۶، ۸۹ و ۹۰ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در مراجع قضایی مربوطه چندین نوبت مورد محاکمه قرار گرفته است.

آقای میرزایی در سال ۹۰ با طرح دو شکایت جداگانه‌ و در مجموع  به ۵ سال حبس محکوم شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید