پنج کنشگر تُرک (آذربایجانی) به احکام حبس و شلاق محکوم شدند / سند

حکیمه احمدی، یاسمن ظفری، سعدالله ساسانی، رحیم ساسانی و مهدی پورعلی خرمالو از سوی شعبه ۱۱۲ دادگاه کیفری دو شهر تبریز به احکام حبس و شلاق محکوم شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این پنج کنشگر تُرک (آذربایجانی) توسط شعبه ۱۱۲ دادگاه دو کیفری به ریاست قاضی محمد علی پیری از بابت اتهام‌های «اخلال در نظم و آسایش عمومی»، «اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی» و «تمرد به ماموران» هر یک به ۱ سال حبس و ۶۰ ضربه شلاق محکوم شده اند.

احکام صادره از سوی شعبه ۱۱۲ دادگاه کیفری ۲ تبریز به مدت ۴ سال به حالت تعلیق درآمده است.

این احکام در روز دوشنبه ۲۲ دی ماه ۱۳۹۹، صادر و امروز سه‌شنبه ۲۳ دی ماه ۱۳۹۹، به این شهروندان ابلاغ شده است.

 

روز پنج شنبه ۲۶ تیرماه ۱۳۹۹، به دنبال فراخوانی در حمایت از جمهوری آذربایجان تجمعی اعتراضی در مقابل ساختمان کنسولگری جمهوری آذربایجان در تبریز و تجمعاتی مشابه در تهران و ارومیه صورت گرفت.

در پی برگزاری این تجمعات حکیمه احمدی، یاسمن ظفری، سعدالله ساسانی، رحیم ساسانی و مهدی پورعلی خرمالو توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

جلسه بازپرسی و تفهیم اتهام این کنشگران تُرک (آذربایجانی) در شعبه ۱۶ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تبریز به ریاست علی موسوی برگزار شد.

آنها در روز شنبه ۸ مردادماه ۱۳۹۹، با تودیع قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

دو کشور آذربایجان و ارمنستان چندین دهه است که بر سر منطقه قره‌باغ مناقشه ارضی دارند؛

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد طی قطعنامه های ۸۲۲، ۸۵۳، ۸۷۴ و ۸۸۴ که به ترتیب در ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۳۷۲ هجری شمسی (مصادف با ۳۰ آوریل ۱۹۹۳ میلادی)، ۷ مرداد ماه ۱۳۷۲ هجری شمسی (مصادف با ۲۹ جولای ۱۹۹۳ میلادی)، ۲۲ مهر ماه ۱۳۷۲ هجری شمسی (مصادف با ۱۴ اکتبر ۱۹۹۳ میلادی) و ۲۱ آبان ماه ۱۳۷۲هجری شمسی (مصادف با ۱۲ نوامبر ۱۹۹۳ میلادی) صادر شده است، خواستار خروج ارتش ارمنستان از منطقه قره‌باغ و هفت شهر دیگر تحت تصرف این کشور شده است.

در عین حال پارلمان اروپا نیز در قطنامه ای مشابه در سال ۲۰۰۵ حاکمیت آذربایجان را بر منطقه قره‌باغ به رسمیت شناخته است.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید