لطیف حسنی، زندانی سیاسی تُرک (آذربایجانی) از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد

لطیف حسنی، زندانی سیاسی و دبیر حزب «حرکت نو بیداری آذربایجان جنوبی» با پایان دوران محکومیت حبس از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد.

به گزارش کمین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، به دنبال کاهش دوران محکومیت حبس لطیف حسنی از سوی  شعبه ۶ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان‌شرقی، این زندانی سیاسی پس از تحمل بیش از ۷ سال حبس تعزیری، امروز چهارشنبه ۲۴ دی ماه ۱۳۹۹، از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد.

شعبه ۶ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان‌شرقی، روز یکشنبه ۲۱ دی‌ماه ۱۳۹۹،  با ابلاغ دادنامه‌ای، دوران محکومیت حبس لطیف حسنی زندانی سیاسی تُرک (آذربایجانی) را از ۹ سال به ۶ سال و ۸ ماه کاهش داده بود.

بر اساس دادنامه صادره، محکومیت این زندانی سیاسی از بابت اتهام «مشارکت در تشکیل گروه غیر قانونی به قصد بر هم زدن امنیت کشور» از ۸ سال به ۶ سال و از بابت اتهام «مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام» از یک سال به ۸ ماه کاهش یافته است.

این فعال تُرک (آذربایجانی) پیش‌تر در ۱۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۱، در شهر «کرج» به هنگام تدریس، از سوی ماموران امنیتی بازداشت شد.

پس از چند ماه تحمل بازداشت در اداره اطلاعات «تبریز»، قاضی «باقرپور»، رییس شعبه‌ی سوم دادگاه انقلاب «تبریز»، در ۹ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۲، «لطیف حسنی» را به همراه «آیت(یوروش) مهرعلی بیگلو»، «شهرام رادمهر»، «محمود فضلی» و «بهبود قلیزاده» به اتهام تشکیل گروه غیرقانونی به ۸ سال حبس تعزیری و به اتهام “تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران” به ۱ سال حبس تعزیری محکوم کرد.

او در طول دوران حبس خود بارها دست به اعتصاب غذای اعتراضی زد.

این زندانی سیاسی روز ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳، در حمایت از اعتصاب غذای «آیت (یوروش) مهرعلی بیگلو» و در “اعتراض به نقض حقوق زندانیان سیاسی از سوی نهادهای امنیتی و انتقال زندانیان سیاسی به شهر محل سکونت خود”، در زندان مرکزی «تبریز» دست به اعتصاب غذا زد.

در جریان این اعتصاب غذا، این فعال ترک آذربایجانی ابتدا به زندان «اوین» سپس به زندان «رجایی شهر کرج» منتقل شد. «لطیف حسنی» در نهایت، روز سه‌شنبه ۱۷ تیرماه ۱۳۹۳، پس از ۵۲ روز، به اعتصاب غذای خود در زندان «رجایی شهر» پایان داد. پیش از آن نیز «لطیف حسنی» همراه ۴ تن دیگر از فعال آذربایجانی در اعتراض به حکم ۹ سال حبس تعزیری در ۲۲ تیرماه ۱۳۹۲، دست به اعتصاب غذا زده بود.

سازمان «عفو بین‌الملل» در ۱۳ تیرماه ۱۳۹۳، با انتشار بیانیه‌ای از وضعیت سلامتی این فعال آذربایجانی ابراز نگرانی کرده بود.

لطیف حسنی متولد شهرستان «خلخال» است. او تحصیلات خود را در رشته علوم سیاسی گرایش حقوق بین‌الملل، مقطع فوق لیسانس و دکترای خود را در دانشگاه دولتی «باکو» به پایان رسانده است.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک‌زبان هستند که به اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید