فریده ویسی و سیروس عباسی دو فعال مدنی کُرد به حبس محکوم شدند

فریده ویسی و سیروس عباسی دو فعال مدنی کُرد اهل دهگلان از سوی شعبە اول دادگاە انقلاب سنندج بە ۲ سال حبس تعلیقی محکوم شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، فریده ویسی و سیروس عباسی فعالان مدنی کُرد که پیشتر توسط شعبە اول دادگاە انقلاب سنندج از بابت اتهام های «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «اقدام علیه امنیت ملی» و «تشویش اذهان عمومی» محاکمه شده بودند بە ۲ سال حبس با تعلیق به مدت۳ سال محکوم شده اند.

در این پرونده آزاد عباسی برادر سیروس عباسی از سوی دادگاه انقلاب سنندج به دلیل  نبود ادله تبرئه شده است.

مصادیق اتهام های انتسابی « پیاده روی و فیلم برداری از نه گفتن به حکم اعدام مرحوم رامین حسین پناهی»، «راه اندازی تجمع اعتراضی در دهگلان در مخالفت با حمله ترکیه به ڕۆژاوای کوردستان» و «مشارکت در تجمع مقابل دادگستری سنندج در اعتراض به بازداشت خانم زارا محمدی مدرس زبان کردی» عنوان شده است.

احکام صادره روز سەشنبە ۲۳ دی ماه ۱۳۹۹، بە این سە فعال مدنی کُرد اهل دهگلان استان کردستان ابلاغ شدە است.

فریده ویسی و سیروس عباسی دو فعال مدنی کُرد پس از ممانعت از حضور در جلسه دادگاهی با صدور حکم جلب بازداشت و توسط شعبه‌ اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی محاکمه شدند.

این دو فعال مدنی کُرد جهت حضور در جلسه دادگاهی بازداشت و پس از برگزاری جلسه آزاد شده اند.

بر اساس گزارش دریافتی، اتهام انتسابی علیه این در فعال مدنی، «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «اقدام علیه امنیت ملی» و «تشویش اذهان عمومی» عنوان شده است.

عصر روز سه شنبه ۲۴ دی ماه ۱۳۹۸، سیروس عباسی به همراه برادرش، آزاد عباسی و همسرش فریده ویسی در محل کار خود موسسه آموزشی زانست، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بودند.

روز شنبه ۱۷ اسفندماه ۱۳۹۸، آزاد عباسی، که پیش‌تر همراه برادرش و خانم ویسی بازداشت شده‌بود پس از پایان دوران بازجویی با تودیع قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.

همچنین روز یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸، فریده ویسی فعال مدنی اهل دهگلان که از روز ۱۹ اسفندماه سال جاری در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی در بند زنان کانون اصلاح و تربیت سنندج دست به اعتصاب غذا زده بود، با تودیع قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی از این زندان آزاد شد.

سیروس عباسی پیش تر نیز  در تاریخ ۱۸ مردادماه ۱۳۹۸، به دلیل حمایتش از درخواست چهارده فعال مدنی جهت استعفای علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی  و همچنین برگزاری رفراندوم آزاد، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و روز دوشنبه ۲۱ مرداد ماه ۱۳۹۸، با تامین وثیقه به صورت موقت از زندان قروه آزاد شده بود.

آقای عباسی در این پرونده از سوی شعبه اول دادیار عمومی و انقلاب دهگلان به ریاست امید مرادی از بابت «تشویش اذهان عمومی» تفهمیم اتهام شده بود.

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید