رستم ارکیا زندانی سیاسی کُرد به مرخصی اعزام شد

رستم ارکیا، زندانی سیاسی کُرد که دوران محکومیت ۲۰ سال حبس تعزیری را در زندان مرکزی یزد پشت سر می گذارد به مرخصی اعزام شد.

این زندانی سیاسی کُرد اهل شهر ماکو واقع در استان آذربایجان غربی، که دوازدهمین سال حبس تعزیری را در بند آزاد زندان مرکزی یزد می گذراند، طی هفته گذشته از زندان به مرخصی اعزام شده است.

اواسط آبان ماه ۱۳۹۹، این زندانی در پی ابتلا به ویروس کرونا و علی رغم وضعیت وخیم جسمانی با مخالفت مسئولان زندان یزد از اعزام به بیمارستان و اعطای مرخصی محروم مانده بود.

این زندانی سیاسی به مدت ده سال از حق مرخصی محروم و در دی ماه ۱۳۹۷، برای اولین بار پس از ده سال به مرخصی اعزام شده بود.

رستم ارکیا، تابستان سال ۱۳۸۷ در تهران از سوی نیروهای امنیتی سپاه بازداشت و به بازداشتگاه حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران در شهر ارومیه منتقل ‌شده بود.

رستم ارکیا در بازداشت‌گاه حفاظت اطلاعات سپاه، از سوی بازجویان این نهاد امنیتی، تحت شدیدترین فشارها و شکنجه‌ها جهت اخذ اعتراف قرار گرفت.

این زندانی سیاسی که در طول مراحل قضایی از حق داشتن وکیل محروم بود در روز ۵ آذرماه ۱۳۸۷ در دادگاه انقلاب شهرستان خوی به ریاست قاضی نوروزی به اتهام «محاربه از طریق همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف حکومت» به اعدام محکوم شد.

این حکم در روز ۷ بهمن‌ماه سال ۱۳۸۸ در دادگاه تجدید‌نظر در ارومیه از سوی شعبه‌ یکم دادگاه انقلاب به ۱۰ سال زندان همراه با تبعید به زندان یزد تقلیل یافت.

نهایتاً نماینده‌ دادستان ارومیه، پس از صدور حکم ۱۰ سال حبس، به این حکم اعتراض کرده و خواستار تشدید حکم ‌شد.

در نتیجه در روز ۲۷ اسفندماه ۱۳۸۸، حکم این زندانی از ۱۰ سال به ۲۰ سال زندان افزایش یافت.

رستم ارکیا، در خردادماه سال ۱۳۸۹ به زندان یزد تبعید شد.

او در روز ۱ آذرماه ۱۳۹۰ به علت عدم تفکیک زندانیان سیاسی از زندانیان عادی، به همراه تعدادی از زندانیان در زندان یزد دست به اعتصاب غذا زدند.

پس از شش روز اعتصاب با موافقت مقامات برای تفکیک زندانیان سیاسی از زندانیان عادی، این اعتصاب پایان یافت.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از ماف نیوز رستم ارکیا در حال حاضر دوران محکومیت حبس را در بند آزاد زندان مرکزی یزد پشت سر می گذارد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید