گزارش کانون نویسندگان ایران از آزادی بیان در هفته ای که گذشت

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می پردازد.

این کانون گزارشی از وضعیت آزادی بیان در ایران طی هفته اخیر از روز جمعه ۲۶ دی ماه ۱۳۹۹ تا روزپنجشنبه ۲ بهمن ماه ۱۳۹۹، ارائه داده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز یک شنبه ۴ بهمن ماه ۱۳۹۹، کانون نویسندگان ایران گزارشی هفتگی از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز جمعه ۲۶ دی ماه ۱۳۹۹ تا روز پنجشنبه ۲ بهمن ماه ۱۳۹۹، ارائه داد که در این گزارش به وقایع مختلفی ازجمله؛ محکومیت آرش جوهری فعال کارگری به حبس تعزیری، احضار جوانمیر مرادی فعال کارگری، انتقال بهاره سلیمانی به بند زنان زندان اوین، محرومیت سمانه نوروزمرادی از درمان، محرومیت از تحصیل شیما فتاحی میرشکارلو شهروند بهایی، احضار الهه موسوی، روزنامه‌نگار حوزه‌ محیط زیست، برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهام های شهره حسینی، بازداشت محبوبه رضایی جهت تحمل حبس، انتقال محمدرضا رمضان‌زاده، عضو کانون صنفی معلمان خراسان شمالی به زندان بجنورد، محکومیت سوفیا مبینی و نگین تدریسی شهروندان بهایی به حبس تعزیری و … پرداخت.

متن کامل گزارش کانون نویسندگان ایران از روز جمعه ۲۶ دی ماه ۱۳۹۹ تا روز پنجشنبه ۲ بهمن ماه ۱۳۹۹، به این شرح است:

جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۹

– در این روز خبر رسید به دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (کمیته‌ی فیلترینگ) نرم‌افزار سیگنال از فروشگاه‌های آنلاین نرم‌افزار در ایران حذف شده است.

– در این روز خبر رسید که آرش جوهری، فعال کارگری، در دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اداره کردن دسته‌جات غیرقانونی با هدف برهم زدن امنیت کشور» به ۱۰ سال، «اجتماع و تبانی» به ۵ سال، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۱ سال و مجموعا به ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

– سازمان حقوق بشر ایران طی گزارشی در این روز خبر داد: وحید و حبیب، دو برادر نوید افکاری، پس از گذشت چهار ماه همچنان در سلول انفرادی‌ و محروم از تماس تلفنی با خانواده‌شان هستند.

– جوانمیر مرادی، فعال کارگری، با دریافت ابلاغیه‌ای در این روز به دادگاه عمومی و انقلاب کرمانشاه احضار شد.

– در این روز خبر رسید که سید طبیب تقی‌زاده، روزنامه‌نگار، که از تاریخ ۲۶ آذرماه امسال در حال سپری کردن دوران محکومیت ۱ ساله خود است، علی‌رغم ابتلا به بیماری ام‌اس و حمله‌ی این بیماری، از رسیدگی پزشکی و اعزام به بیمارستان محروم مانده است. مسئولان زندان به او اعلام کرده‌اند که به دلیل قیمت بالای داروها باید خود هزینه‌ی درمان را تقبل کند و به بیمارستان خارج از زندان اعزام نخواهد شد.

شنبه ۲۷ دی

– کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی در این روز خبر داد که با گذشت بیش از ۴۰ روز از بازداشت نازنین محمدنژاد، نویسنده و فعال دانشجویی سابق، وی همچنان به صورت بلاتکلیف در بند ۲ الف سپاه پاسداران در زندان اوین به سر می‌برد.

– در این روز خبر رسید که بهاره سلیمانی، با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند دو الف زندان اوین به بند زنان این زندان منتقل شده است.

– در این روز خبر رسید که نوید میهن‌دوست، کارگردان سینما، به دلیل فیلم مستند تاج خار، که از فعالیت‌های مسیح علی‌نژاد ساخته بود، به سه سال و نیم زندان محکوم شده است.

– در این روز خبر رسید که سمانه نوروزمرادی، زندانی سیاسی محبوس در زندان لاکان رشت علیرغم تایید بیماری لوپوس مفصلی و نیاز به بستری جهت تخلیه عفونت سینه و درمان کیست مویی از رسیدگی پزشکی و مرخصی استعلاجی محروم است.

– در این روز خبر رسید مهسا فروهری، برای دهمین سال متوالی پس از ثبت نام در سامانه‌ی سازمان سنجش برای ورود به دانشگاههای بدون کنکور، علیرغم دارا بودن معدل بالای ۱۹ به دلیل داشتن دیانت بهایی با بهانه‌ی نقص پرونده مواجه و از تحصیل محروم شده است.

یکشنبه ۲۸ دی

– شیما فتاحی میرشکارلو، در این روز از دریافت پیغامی در سایت دانشگاه آزاد ارومیه مبنی بر محرومیت از دفاع از پایان‌نامه و ادامه‌ی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به دلیل اعتقاد به آئین بهائی خبر داد.

– رئیس پلیس امنیت عمومی استان کرمانشاه در این روز از بازداشت عوامل ساخت و انتشار یک ویدیوی تبلیغاتی که در آن چند زن اقدام به آواز خواندن می‌کنند، خبر داد. وی ضمن هنجارشکن خطاب کردن این شهروندان گفت که واحد صنفی و دفتر کانون تبلیغاتی آن‌ها نیز پلمب شد.

گفته شده نازنین اتابکی و نسترن یزدانی‌پور از اعضای گروه موسیقی گلاریس، ساعاتی پس از بازداشت با تودیع قرار وثیقه آزاد شده‌اند. علاوه بر این دو تن، سه عضو دیگر این گروه موسیقی نیز بارها به پلیس امنیت کرمانشاه احضار شده و از آن‌ها برای عدم شرکت در کلیپ‌های تبلیغاتی، تعهد کتبی گرفته شده بود.

– کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی در این روز خبر داد که الهه موسوی، روزنامه‌نگار حوزه‌ی محیط زیست، به اتهام «نشر اکاذیب، افترا و توهین به اشخاص عادی در فضای مجازی با شکایت اداره‌ی کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان به دادگاه احضار شده است.

– کمیته‌ی حمایت از روزنامه‌نگاران در این روز از دولت ترکیه خواست از اخراج و اعزام محمد مساعد، روزنامه‌نگار، که پس از خروح از کشور در شهر مرزی وان ترکیه بازداشت شده به ایران جلوگیری کند.

دوشنبه ۲۹ دی

– دادگاه رسیدگی به اتهامات شهره حسینی، مترجم و فعال مدنی، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد به هم زدن امنیت، عضویت در گروه‌های معاند و تبلیغ علیه نظام» در این روز در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

سه شنبه ۳۰ دی

– کانون نویسندگان ایران طی اطلاعیه‌ای در این روز خبر داد که بر اساس اخبار رسیده از زندان اوین، مسئولین زندان به دلیل مخالفت با خواست قانونی رضا خندان (مهابادی) مبنی بر پوشیدن لباس معمولی به جای لباس زندان، از اعزام او به بیمارستان جلوگیری کرده‌اند. رضا خندان (مهابادی)، عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران از بیماری فشار خون، کوچک بودن حجم ریه و آرتروز گردن رنج می‌برد.

– مقامات ترکیه در این روز اعلام کردند محمد مساعد را به ایران بازگشت نمی‌دهند. این روزنامه‌نگار ایرانی فعلاً در شهر وان می‌ماند، تا به تقاضای پناهندگی او از سوی مجامع بین‌المللی رسیدگی شود.

– در این روز محبوبه رضایی، بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان بوشهر منتقل شد. او به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «عضویت در یکی از گروه‌های معاند نظام»، «توهین به رهبر و تبلیغ علیه نظام» مجموعاً به ۱۳ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

– در این روز محمد حاجی رسول‌پور، در محل کارش در بوکان بدون ارائه‌ی حکم قضایی بازداشت شد. نیروهای امنیتی برخی از وسایل شخصی از جمله کامپیوتر، گوشی موبایل و فیلم دوربین مدار بسته محل کارش را ضبط کردند.

علی زلفی، ساکن شهرک فرهنگیان بوکان نیز در این روز بدون اعلام دلیل بازداشت شد.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو در خبری درباره‌ی ادامه‌ی بازداشت شهروندان کرد در شهرستان‌های کردنشین از دستگیری ۹ نفر در آخرین روز دی ماه خبر داد که تنها سه نفر از آنان آزاد شده‌اند و از دلیل بازداشت و محل نگهداری ۶ نفر دیگر اطلاعی در دست نیست.

چهارشنبه ۱ بهمن

– قادر رسول‌پور از زندانیان سیاسی سابق دهه‌ی ۶٠ در این روز در بوکان بازداشت شد. گفته شده نیروهای امنیتی در حین بازداشت ایشان شیشه‌های در و پنجره منزلش را شکسته‌اند.

– در این روز نیما دهناد، نوجوان ۱۷ ساله‌ که با اتهام «تبلیغ علیه نظام» روبه‌روست، با تودیع قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان بهبهان آزاد شد.

– محمدرضا رمضان‌زاده، عضو کانون صنفی معلمان خراسان شمالی، در این روز جهت اجرای حکم چهار سال و نیم حبس خود که به‌دلیل شرکت در تحصن‌های سراسری معلمان در سال‌های ۹۷ و ۹۸ صادر شده، به زندان بجنورد منتقل شد.

– مولود حاجی‌زاده، روزنامه‌نگار، در این روز خبر داد که به‌دلیل نوشتن سوالی درباره‌ی کشتار آبان در توئیتر خود، به یک سال زندان محکوم شده است.

– در این روز خبر رسید مریم ابراهیم‌وند، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده‌ی سینما از حدود یک ماه قبل از داشتن کارت تلفن و تماس با خانواده محروم است. وی با نگارش نامه‌ای به مسئولان زندان اعتراض و اعتصاب غذا کرده است.

– در این روز سعید تقویان، ساکن روستای جولکی از توابع شهرستان آغاری استان خوزستان، به اتهام «توهین به مقدسات و فعالیت تبلیغی علیه نظام، به دلیل فعالیت در شبکه‌ی اینستاگرام اینترنت و انتشار مطالب انتقادی» به سه سال و هشت ماه حبس تعزیری محکوم شد که به علت عدم سابقه کیفری، این حکم به مدت چهار سال به حالت تعلیق درآمد.

– جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات شکیلا منفرد، آرشام رضایی و محمد ابوالحسنی در این روز در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. منفرد پس از اتمام جلسه‌ی دادگاه توسط مأموران اطلاعات سپاه بازداشت و به زندان منتقل شد.

– نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که از ۱۹ دی به مرخصی استعلاجی اعزام شده بود، با پایان ایام مرخصی، در این روز به زندان قرچک ورامین بازگشت.

پنجشنبه ۲ بهمن

– رضا طالشیان جلودارزاده، روزنامه نگار، در این روز بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت سه ساله‌ی خود به اتهامات «تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی» به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

– در این روز خبر رسید که با گذشت بیش از بیست روز از بازداشت تهمینه مفیدی، وی همچنان بلاتکلیف در زندان اوین به سر می‌برد.

– در این روز سوفیا مبینی و نگین تدریسی، به اتهام «اقدام علیه امنیت کشور از طریق اداره‌ی تشکیلات بهائیت و ترویج تعلیمات» به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

– در این روز خبر رسید که ماری (فاطمه) محمدی، نوکیش مسیحی و زندانی عقیدتی سابق با فشار نهادهای امنیتی از ادامه‌ی اشتغال محروم شده است. سال گذشته نیز از ادامه تحصیل محمدی در دانشگاه جلوگیری شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید