حکم اعدام جاوید دهقان ‌‌خلد، زندانی سیاسی بلوچ اجرا شد

حکم اعدام جاوید دهقان خلد، زندانی سیاسی بلوچ محکوم به اعدام، در زندان مرکزی زاهدان اجرا شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، رسانه های داخلی امروز شنبه ۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۹، از اعدام جاوید دهقان زندانی سیاسی بلوچ  که خرداد ماه ۱۳۹۸ به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شده بود، خبر داده‌اند.

مصطفی نیلی، وکیل مدافع جاوید دهقان خلد روز پنجشنبه ۹ بهمن ماه ۱۳۹۹، اعلام کرده بود که  این زندانی سیاسی بلوچ جهت اجرای حکم اعدام به قرنطینه زندان زاهدان منتقل شده است.

این وکیل دادگستری همچنین افزوده بود:سه روز قبل رد اعاده دادرسی در سیستم ثبت شده و او قصد داشته که امروز شنبه ۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۹، تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ را ثبت کند.

روز پنجشنبه ۹ بهمن ماه ۱۳۹۹، وکیل مدافع این زندانی در خصوص اتهام های انتسابی علیه جاوید دهقان خلد گفته بود: «وی در کیفرخواست به محاربه و عضویت و همکاری موثر با گروه های ضد نظام متهم شده و بر این اساس حکم اعدام برای آقای دهقان‌خلد صادر شده است.»

جاوید دهقان در ۱۵ خرداد ماه ۱۳۹۴ توسط نیروهای امنیتی در ایرانشهر دستگیر شده بود.

این زندانی سیاسی بلوچ، در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ از بابت اتهام «محاربه» توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب زاهدان به اعدام محکوم شد.

اتهام های انتسابی علیه این زندانی سیاسی «عضویت در یک گروه مخالف نظام» و «مشارکت در یک حمله مسلحانه» منتهی به مرگ دو مامور سپاه پاسداران اعلام شده بود.

جاوید دهقان پس از اطلاع از صدور حکم اعدام درخواست تجدیدنظر کرد.

اما دیوان عالی کشور در تاریخ ۷ مردادماه ۱۳۹۶، در پی صدور رأی اعلام کرده بود که لایحه تجدیدنظرخواهی برای جاوید دهقان دریافت نکرده است.

سازمان عفو بین الملل روز پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹، با صدور بیانیه ای با اشاره به کاستی‌های جدی در روند دادرسی و محاکمه جاوید دهقان، خواهان انجام محاکمه‌ای عادلانه برای او شده بود.

عفو بین الملل تاکید کرده بود:‌ «پرونده جاوید دهقان دارای مجموعه تکان دهنده‌ا ی از موارد نقض اصول دادرسی عادلانه در مراحل تحقیق، محاکمه بدوی و تجدیدنظر است. این حکم باید فورا متوقف شود.»

همچنین دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از مقام‌های ایرانی خواسته بود که اعدام جاوید دهقان را متوقف کنند.

این کمیساریا اعلام کرده است که در یک ماه و نیم گذشته «دست‌کم ۲۸ مورد» اعدام در ایران انجام شده است که «از جمله شامل گروه‌های اقلیت می‌شود».

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید