سازمان دیده‌بان حقوق بشر؛ بازداشت ناهید تقوی، شهروند دو تابعیتی همچنان ادامه دارد

سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار بیانیه ای در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی ناهید تقوی، شهروند دو تابعیتی، اعلام کرد مقامات ایرانی علاوه بر سرکوب بی وقفه علیه فعالان جامعه مدنی و مدافعان حقوق بشر، همچنان شهروندان خارجی و دو تابعیتی را هدف قرار می‌دهند.

این سازمان جهانی در خصوص وضعیت ناهید تقوی، شهروند دو تابعیتی اشاره کرد: «طبق گفته عفو بین الملل، ایران ناهید تقوی ۶۶ ساله و شهروند دو تابعیتی آلمانی-ایرانی از اکتبر سال ۲۰۲۰ به ‌صورت خودسرانه بازداشت و در زندان اوین نگه‌داشته شده است.»

دیده‌بان حقوق بشر در ادامه افزود: «دادستانی ایران همچنین اجازه دسترسی به وکیل انتخابی را به وی نداده و گفته است که وی تنها می‌تواند از بین یک لیست وکلایی که قبلا توسط دولت تایید شده‌اند وکیل خود را انتخاب کند. طبق گفته عفو بین الملل، تقوی از چندین مشکل جسمی، از جمله دیابت رنج میبرد و اگر به کوید-۱۹ مبتلا شود، با خطرات جدی روبرو می‌شود.»

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی پیشتر طی گزارش هایی به وضعیت ناهید تقوی، شهروند ایرانی-آلمانی در زندان اوین و بازداشت خودسرانه و بلاتکلیفی این شهروند دوتابعیتی پرداخته بود.

ناهید تقوی، شهروند ایرانی-آلمانی محبوس در زندان اوین، با گذشت حدود چهار ماه از بازداشت همچنان در سلول انفرادی و تحت بازجویی است.

ناهید تقوی شهروند دو تابعیتی که روز جمعه ۲۵ مهرماه ۱۳۹۹، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، با گذشت سه ماه کماکان در سلولی انفرادی در زندان اوین تحت بازجویی قرار دارد.

مریم کلارن، دختر خانم تقوی با اشاره به اینکه مادرش در وضعیت جسمانی نامناسب به سر می برد، تاکید کرد که فشار روانی و شکنجه باعث شده فشار و قند خون مادرش که سالها تحت کنترل بوده، دوباره عود کند.

پیشتر دختر خانم تقوی با درخواست شفاف‌سازی و آزادی مادرش خواستار مداخله دولت آلمان در این زمینه شده بود.

مریم کلارن دختر ناهید تقوی گفته بود وکیلی هم که برای پیگیری بازداشت مادرش گرفته شده تاکنون امکان دسترسی به وی را نداشته است.

هنوز از اتها های انتسابی علیه ناهید تقوی اطلاعی در دست نیست.

به گفته خانم کلارن، مادرش بازنشسته است و سابقه سیاسی نداشته، اما به عنوان یک انسان در مسائل حقوق زنان و حقوق بشر کمک‌هایی کرده است.

ناهید تقوی شهروند ۶۶ ساله ایرانی-آلمانی است وی در حوزه معماری مشغول به کار بوده و بیش از ۳۵ سال در شهر کلن آلمان اقامت داشته است.

عفو بین الملل پیشتر خواستار دسترسی بی درنگ ناهید تقوی به خانواده، وکیل و خدمات درمانی شد و از مقامات ایران خواست که امکان مشاوره کنسولی مقامات آلمانی با این شهروند دو تابعیتی زندانی را فراهم کنند.

این سازمان همچنین ضمن هشدار در خصوص احتمال شکنجه و بدرفتاری با ناهید تقوی و ابراز نگرانی از شیوع ویروس کرونا در کشور، خواهان آزادی این شهروند دو تابعیتی شد.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید