علی خیرجو کنشگر تُرک (آذربایجانی) به اداره اطلاعات اردبیل احضار شد / سند

علی خیرجو، کنشگر تُرک (آذربایجانی) توسط شعبه ۱۰ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل، به اداره اطلاعات این شهر فراخوانده شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، علی خیرجو فعال مدنی در پی دریافت ابلاغیه ای الکترونیکی در روز دوشنبه ۴ اسفندماه ۱۳۹۹، توسط شعبه ۱۰ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل، به اداره اطلاعات این شهر احضار شده است.

بر اساس این احضاریه، آقای خیرجو می بایست ظرف مدت ۵ روز از تاریخ درج ابلاغیه در سامانه ثنا جهت اخذ توضیح در اداره اطلاعات اردبیل حاضر شود.

علی خیرجو و میثم جولانی دو کنشگر مدنی تُرک ساکن اردبیل پیشتر نیز از بابت اتهام «مشارکت در اخلال در نظم عمومی از طریق ایجاد هیاهو و جنجال» از سوی شعبه ۱۱۰ دادگاه کیفری دو اردبیل به ریاست قاضی سجاد حبیبی هر یک به ۴ ماه حبس تعزیری و ۴۰ ضربه شلاق محکوم شده بودند.

این فعالان مدنی، در این بخش از پرونده از بابت اتهام «مشارکت در اخلال در نظم عمومی از طریق ایجاد هیاهو و جنجال» محاکمه شده بودند.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام های این شهروندان، روز سه شنبه ۱۱ آذرماه ۱۳۹۹، در شعبه ۱۱۰ دادگاه کیفری دو شهرستان اردبیل برگزار شده بود.

این دو کنشگر مدنی پیشتر در روز پنج شنبه ۱۰ مهرماه ۱۳۹۹، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

آنها به همراه سایر بازداشت شدگان پارک جیرال اردبیل هر یک با تودیع قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از بازداشتگاه زندان اردبیل آزاد شده بودند.

در زمان بازداشت هر کدام از این دو فعال مدنی با سه عنوان اتهامی جداگانه مواجه شده بودند که دو اتهام دیگر  برای رسیدگی به دادگاه انقلاب ارسال شده بود.

تصاویر منتشر شده در صفحات اجتماعی حاکی‌ است، ماموران امنیتی و انتظامی بدون ارائه حکم بازداشت و با بالا رفتن از دیوار خانه به منزل علی خیرجو یورش برده بودند.

گفته شده است که نیروهای امنیتی در زمان بازداشت علی خیرجو اقدام به ضرب و شتم وی، خانواده و همسایگان او کرده‌اند.

بر اساس گزارش ها، با مراجعه همسر علی خیرجو و جمعی از مادران بازداشت شدگان پارک جیرال به بازپرسی شعبه ۱۰ اردبیل برای پیگیری وضعیت بستگان شان، با هتاکی و ناسزاگویی قاضی نونهال مواجه شده بودند.

افسانه اکبرزاده همسر علی خیرجو پس از اعتراض به عدم قانونی بودن دستگیری این فعالان، روند غیرقانونی رسیدگی به پرونده و هتاکی قاضی نونهال با حکم مستقیم وی دستگیر و پس از ۲۴ ساعت بازداشت آزاد شد.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید