آزادی نازنین زاغری همزمان با احضار به دادگاه جهت رسیدگی به پرونده دوم

نازنین زاغری رتکلیف، شهروند دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی با پایان دوران محکومیت، آزاد شد.

هچنین خانم زاغری می بایست روز یکشنبه ٢۴ اسفندماه ۱۳۹۹، در دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام پرونده دوم در شعبه ١۵ دادگاه انقلاب تهران جهت ارائه آخرین دفاعیات حاضر شود.

حجت کرمانی، وکیل نازنین زاغری رتکلیف گفته است امروز یکشنبه ۱۷ اسفندماه ۱۳۹۹، حکم آزادی این شهروند دوتابعیتی با پایان ۵ سال مجازات حبس به زندان اوین ابلاغ و پابند الکترونیک او باز شده است.

نازنین زاغری، پیشتر در روز دوشنبه ۱۵ آبان ماه ۱۳۹۹، از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی محاکمه شده بود.

روز دوشنبه ۱۵ آبان ماه ۱۳۹۹، این شهروند دو تابعیتی به همراه حجت کرمانی، وکیل مدافعش دفاعیات خود را از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» از طریق شرکت در تجمع مقابل سفارت ایران در لندن در سال ۱۳۸۸ و مصاحبه با شبکه بی بی سی فارسی به دادگاه ارائه داده و نهایتاً ادامه رسیدگی به جلسه آتی موکول شد.

این جلسه دادگاهی در حالی برگزار شد که روز جمعه ۱۶ خرداد ماه ۱۳۹۹، محمود بهزادی راد، وکیل مدافع نازنین زاغری، شهروند دو تابعیتی ایرانی – انگلیسی اعلام کرده بود که با توجه به بخشنامه عفو تخفیف در مجازات محکومان امنیتی و سیاسی، احتمال عفو و آزادی مشروط موکلش دور از ذهن نیست.

در واپسین اظهارنظرهای محمود بهزادی راد، وکیل دادگستری در خصوص وضعیت پرونده نازنین زاغری گفته بود:«با توجه به دستورالعملی که از سوی رئیس قوه قضاییه ابلاغ شد، کسانی که ۵ سال محکومیت داشته باشند و ۱ سوم مجموع این محکومیت را گذرانده باشند، عفو شامل حالشان خواهد شد و ما امیدواریم که این دستورالعمل شامل حال نازنین زاغری بشود.»

حجت کرمانی، وکیل مدافع نازنین زاغری در خصوص چگونگی برگزاری جلسه دادگاه روز دوشنبه ۱۵ آبان ماه ۱۳۹۹، در گفتگو با امتداد گفته بود: «بر اساس کیفر خواست صادره در ۱۳۹۶/۷/۱۹، نازنین زاغری متهم به «فعالیت تبلیغی علیه نظام» از طریق شرکت در تجمع مقابل سفارت ایران در لندن در سال ۱۳۸۸ و مصاحبه با شبکه بی بی سی فارسی است. در این جلسه، در ابتدا کیفر خواست صادره توسط نماینده دادستان قرائت گردید و سپس دفاعیات خانم زاغری درخصوص اتهام مذکور از سوی دادگاه گرفته شد. با اخذ دفاعیات نازنین زاغری درخصوص اتهام وارده و دفاع وی مبنی بر اینکه پیش از این و‌ در پرونده قبلی به این اتهام رسیدگی شده است، سوال و جواب درخصوص اتهام وارده از ایشان صورت پذیرفت و نهایتاً ادامه رسیدگی به جلسه آتی موکول شد. زمان جلسه بعدی رسیدگی، متعاقباً از سوی دادگاه تعیین و به متهم و وکیل ابلاغ خواهد شد.»

نازنین زاغری در ایام حصر خانگی به سر می‌برد، این زندانی سیاسی در ۲۷ اسفندماه سال گذشته هم‌زمان با افزایش بحران کرونا در زندان‌ها، با پابند به مرخصی اعزام شده بود.

خانم زاغری در این دوران اجاره ندارد بیش از سیصد متر از محل سکونتش فاصله بگیرد.

خانم زاغری روز سه‌شنبه اول مهرماه ۱۳۹۹، به دادستانی تهران اطلاع داده بود که شماری از اعضای سپاه پاسداران به منزل والدین او وارد شده‌اند و او را متهم کرده‌اند که فاصله سیصد متری از منزل را رعایت نکرده است.

این اقدام سپاه پاسداران بدون اطلاع مراجع قضایی صورت گرفته و خانم زاغری در یک تماس تلفنی به دادستانی تهران اعلام کرده است که تنها مسئولان زندان اوین حق رسیدگی به این اتهام را دارند که او محدوده سیصد متری را ترک کرده یا نکرده. در این تماس تلفنی خانم زاغری از امین وزیری، مقام دادستانی که مسئول ارتباط زندانیان با خانواده‌هایشان است درخواست کرده تا «شهامت» داشته باشد و مستقیماً با خود او صحبت کند و نه آنکه خود را پشت سپاه پاسداران مخفی کند.
دادستانی در پاسخ به زاغری گفته است به زودی در ملاقات حضوری درباره این موضوع با او گفت‌وگو می‌کند. زاغری هم اعلام کرد که وکیل او می‌بایست در این ملاقات حضور داشته باشد.

دادستانی احتمال داده که به سبب یک مشکل فنی در پابند کژتابی‌هایی پیش آمده باشد. خانواده زاغری اما از توضیحات دادستان قانع نشدند.

شکایت زاغری از سپاه پاسداران از مجراهای دیپلماتیک به وزارت خارجه بریتانیا ابلاغ شده است.

«نازنین زاغری» تبعه ایرانی ــ انگلیسی است که ۱۵ فروردین سال ۱۳۹۵ توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه کرمان در فرودگاه امام خمینی بازداشت و به کرمان منتقل شد. سپاه ثارالله کرمان ۲۶ خرداد سال ۹۵ طی اطلاعیه‌ای از این دستگیری به عنوان “یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان که مأموریت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام” انجام داده بود، یاد کرد و مدعی شد: «وی با عضویت در شرکت‌ها و مؤسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته است. نامبرده یکی از سرشبکه‌های اصلی مؤسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه فعالیت‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است.»

پرونده زاغری برای ادامه رسیدگی‌ها به دادستانی تهران انتقال یافت و پس از انجام تحقیقات با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب ارسال شد و شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، زاغری را به پنج سال حبس محکوم کرد که این محکومیت در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد.

۲۵ مهر سال ۹۶ عباس جعفری دولت آبادی در خصوص «نازنین زاغری» گفت: شوهر وی تبعه انگلیس و خود وی نیز دارای تابعیت مضاعف از انگلیس بوده و در سیستم آن کشور فعالیت می‌کرده است. وی مسئول آموزش خبرنگاری آنلاین بی بی سی فارسی بوده که با هدف جذب و آموزش افرادی برای فعالیت تبلیغی علیه ایران اقدام کرده است. چگونگی استفاده از ایمیل‌ مستعار، پسوردهای پیچیده و طولانی، ذخیره سازی پسوردها و استفاده از نرم‌افزارهای رمزنگاری مطالب و اطلاعات، از جمله مواردی است که در این آموزش‌ها لحاظ می‌شده است و اساتید این دوره، افرادی همچون مهدی یحیی‌نژاد (مدیر سایت بالاترین)، اردوان روزبه (رادیو کوچه) و محمود عنایت (مدیر گروه اسمال مدیا) هستند.

جعفری دولت‌آبادی ارسال نامه از سوی دیوید کامرون، نخست وزیر سابق انگلیس برای نازنین زاغری را موید ارتباط وی با دولت انگلیس و اهمیت این متهم برای آن کشور دانست.
خرداد سال گذشته، مسئولان قضایی از مفتوح بودن بخش دوم پرونده زاغری خبر دادند.

برخی معتقدند که جمهوری اسلامی از بازداشت دوتابعیتی‌ها هدفی دارد و از آن‌ها به نوعی به عنوان گروگان برای رسیدن به اهداف سیاسی خود استفاده می‌کند.

در سال‌های کنونی شهروندان دوتابعیتی دیگری هم‌چون، عباس عدالت، ارس امیری، سیامک نمازی، نازنین زاغری، احمدرضا جلالی، امید کوکبی، کمال فروغی و حمید بابایی بازداشت شده و با اتهام‌هایی نظیر جاسوسی به احکام زندان مواجه شده‌اند. در تازه‌ترین مورد می‌توان به بازداشت فریبا عادل‌خواه شهروند ایرانی-فرانسوی در تهران اشاره کرد که مدتی پس از بازگشت به ایران، در روز ۱۷ خردادماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شد.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید