مستند «آمنه، اقبال و زانیار» درباره آمنه قادری و اقبال مرادی مادر و پدر زانیار مرادی

مستند «آمنه، اقبال و زانیار» درباره آمنه قادری و اقبال مرادی مادر و پدر زانیار مرادی، در بهار سال ۱۳۹۴ توسط نعمت ملا، مدافع حقوق بشر و روزنامه‌نگار کُرد تهیه شده و برای اولین بار است که منتشر می شود.

اقبال مرادی، فعال سیاسی، مدافع حقوق بشر و پدر زانیار مرادی زندانی سیاسی کُرد اعدام شده، روز چهارشنبه ۲۷ تیرماه ۱۳۹۷، در منطقه پینجوین ترور شد.

آمنه قادری، همسر اقبال مرادی و مادر زانیار مرادی، زندانی سیاسی کُرد اعدام شده است.

دو ماه پس از ترور اقبال مرادی، روز شنبه ۱۷ شهریورماه ۱۳۹۷، پسرش زانیار به همراه لقمان مرادی و رامین حسین پناهی اعدام شدند.

اقبال مرادی، از فعالان سرشناس سیاسی کُرد و از مدافعان حقوق بشر مخالف اعدام، ساکن پنجوین کردستان عراق تیرماه ۱۳۹۷، در حمله تروریستی افراد ناشناس بر اثر شلیک سه گلوله جان خود را از دست داد.

پیکر بی‌جان این فعال سیاسی اهل مریوان، بامداد روز چهارشنبه ۲۷ تیرماه ۱۳۹۷، در اطراف رودخانه پینجوین در نزدیکی روستای عالی‌آباد در حالی کشف شد که به گفته شاهدان عینی «بر روی بدن او اثر سه گلوله دیده می‌شد».

حکومت جمهوری اسلامی، دوماه بعد‌ از قتل اقبال مرادی، فرزندش زانیار را سحرگاه روز شنبه ۱۷ شهریورماه  ۱۳۹۷ به همراه رامین حسین‌پناهی و  لقمان مرادی دو زندانی سیاسی دیگر اعدام کرد.

اقبال مرادی، فعالیت‌های حقوق بشری موثری در رابطه با لغو مجازات اعدام و حمایت از زندانیان سیاسی را در کارنامه فعالیت‌های خود داشت و از فعالان خوش‌نام در کردستان عراق به‌شمار می‌رفت.

نعمت ملا، مدافع حقوق بشر و روزنامه‌نگار کُرد ایرانی سازنده مستند «آمنه، اقبال و زانیار»، دلیل ساخت آن را رنج‌هایی که خودش متحمل شده و همچنین مشکلاتی که خانواده مرادی با آن روبرو‌ بوده اند ابراز کرد.

این روزنامه‌نگار کُرد ایرانی در مصاحبه با کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی در رابطه با انگیزه ساخت این مستند گفت: «متاسفانه رخداد‌های تمام سال‌های بعد از انقلاب آنچه نبود که مردم می‌پنداشتند.این حکومت برای خانواده ترس و رعب، اعدام به همراه داشت. آنان که خواستار آزادی بودند و به ناچار ایران را ترک کردند، یا ترور شدند یا با شیوه‌های گوناگون توسط مقامات ایرانی به گروگان و ربوده شده، به ایران بازگردانده شدند.کماکان که در تمام این سال‌ها شاهد آن بودیم.»

نعمت ملا در خصوص نحوه آشنایی با اقبال مرادی اینچنین می گوید: « در سال ۱۳۹۲ برای اولین بار با اقبال مرادی در نهاد کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی آشنا شدم.ایشان یکی از اعضای فعال در حوضه حقوق بشر و مخصوصا دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی بودند. آن روزها را به خوبی به یاد دارم، روزهایی بود که تازه وارد این نهاد شده و به عنوان روزنامه‌نگار و مدافع حقوق بشر مشغول فعالیت بودم.»

نعمت در مورد ارتباط با زانیار و لقمان مرادی گفت: «همیشه با همدیگر در ارتباط بودیم. بارها از ایشان خواستم که روزی بنشینند و در مورد وضعیت خودشان نیز مصاحبه‌ای انجام دهند. هربار با این جمله که دیگران از من مقدم‌تر هستند از انجام مصاحبه سرباز میزدند.»

نعمت ملا در اولین روزهای بهار سال ۱۳۹۴ زمانی که تصمیم به ترک اقلیم کردستان عراق گرفته چند روزی مهمان  خانواده اقبال مرادی بوده و با آنها مصاحبه ای انجام داده بود.

او در این خصوص می گوید:« این مستند یکی از ۸ مستند ضبط شده مربوط به زندانیان سیاسی و ترور‌های برون مرزی حکومت ایران می‌باشد که برای اولین بار پخش می‌شود.»

نعمت بعد از مشکلات زیادی که در اروپا با آنها مواجه شده بارها سعی کرده بود مستند‌ها را منتشر کند اما به گفته خودش باز فشار‌های حکومت ایران بر خانواده و عزیزانش او را از این امر دور کرده بود.

او می گوید: «بعد از ترور قادر قادری یکی از دوستان بسیار نزدیک به خودم، تصمیم گرفتم مستند‌ها را تمام کنم ولی خبر‌دار شدم که آقای اقبال مرادی نیز ترور شدند.»

نعمت در ادامه می افزاید: «۲۷ تیرماه ۱۳۹۷ بود که اقبال مرادی در اقلیم کردستان عراق ترور شد. بعد از گذشت نزدیک به دو ماه این بار زانیار و لقمان مرادی همراه با یک زندانی دیگر به نام رامین حسین‌پناهی‌ نیز اعدام شدند.»

این روزنامه نگار کُرد در مورد شرایط تهیه مستند گفت: «برای من و خانواده مرادی شرایط فیلمبرداری و مصاحبه خیلی سخت بود. بارها این خانواده در مسیر ترور و شکنجه قرار گرفته بودند. نمی شد که مستند را آسان ضبط و  پخش کرد. خانه کوچک آنها پر از مهر و دوست داشتن بود‌. خانه‌ای که در منزل آن همیشه باز بود به امید آنکه روزی زانیار و لقمان وارد خانه شوند.»

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی مراسم یادمان زانیار مرادی، لقمان مرادی، رامین حسین‌پناهی و اقبال مرادی را در روز شنبه ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۸ مصادف با ۲۴ شهریورماه ۱۳۹۷، در سالن عمومی کتابخانه هگارد در شهر پلینو، ایالت تگزاس آمریکا برگزار کرد.

این مراسم با شعار «نه به اعدام، آری به زندگی» و «به یاد جان‌باختگان راه آزادی زانیار مرادی، لقمان مرادی و رامین حسین‌پناهی» و با بزرگداشت یاد و خدمات «اقبال مرادی» عضو ترور شده کمپین، برگزار شد.

مراسم با حضور جمعی از مدافعان حقوق بشر، فعالان سیاسی، زندانیان سیاسی سابق و جمعی از شهروندان ایرانی ساکن دالاس برگزار شده بود.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید