گزارش حقوق بشر ۲۰۲۰ وزارت خارجه آمریکا؛ نقض گسترده حقوق بشر توسط حکومت ایران ادامه دارد

وزیر خارجه آمریکا در چهل و پنجمین گزارش سالانه حقوق بشر که در روز سه‌شنبه ۱۰ فروردین ماه ۱۴۰۰، منتشر کرد به وضعیت حقوق بشر در ۲۰۰ کشور مختلف جهان از جمله ایران در سال ۲۰۲۰ پرداخته است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، وزارت خارجه آمریکا در این گزارش سالانه با اشاره به تداوم  نقض گسترده حقوق بشر توسط حکومت ایران تاکید کرد که نقض حقوق بشر بخشی از سیاست جمهوری اسلامی است.

در این گزارش مواردی از قبیل سرکوب اعتراضات مردم به سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران، تایید حکم اعدام پژوهشگر ایرانی-سوئدی، سرکوب اعتراضات هفت تپه، ربودن و اعدام موسس آمد نیوز، اعدام نوید افکاری با استناد به اعترافات اجباری، دستگیری اعضای خانواده پویا بختیاری و سرکوب جامعه بهائیان و محرومیت آنها از تحصیلات عالیه بررسی شده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: «دولت برای بررسی، پیگرد قانونی و مجازات مقاماتی که مسئول موارد نقض حقوق بشر هستند هیچ اقدامی نکرده و برخی از موارد نقض حقوق بشر به عنوان بخشی از سیاست حکومت رخ داده است.»

در این گزارش همچنین اشاره شده است: «مقامات جمهوری اسلامی نه تنها به طور مستقیم در نقض حقوق مردم ایران نقش داشته‌اند، بلکه با حمایت خود از رژیم بشار اسد، حزب‌الله لبنان، گروه‌های شبه‌نظامی در عراق و حوثی‌های یمن، به نقض حقوق بشر در این کشور‌ها دامن زده‌اند.»

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید