صبا کردافشاری، فعال مدنی به مرخصی اعزام شد

صبا کُرد افشاری، فعال مدنی مخالف حجاب اجباری از زندان قرچک ورامین به مرخصی یک هفته ای اعزام شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، صبا کُرد افشاری، فعال مدنی محبوسی در زندان قرچک ورامین، امروز شنبه ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۰، با تودیع قرار وثیقه به مرخصی یک هفته ای اعزام شده است.

بر اساس این گزارش، اعزام به مرخصی این فعال مدنی، ظهرگاه امروز شنبه ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۰، با تودیع قرار وثیقه به مبلغ ۲ میلیارد و دویست میلیون تومان صورت گرفته است.

صبا کُردافشاری، در حالی به مرخصی اعزام شد که روز یکشنبه ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۹، تست کرونای این فعال مدنی محبوس در زندان قرچک ورامین شش روز پس از بروز علائم بیماری مثبت اعلام شده و به بند قرنطینه این زندان منتقل شده بود.

گفته شده بود علائم مشکوک ابتلا به کرونا در بسیاری از زندانیان بند ۶ زندان قرچک ورامین مشاهده شده بود.

بر اساس گزارش های دریافتی، این همه گیری در زندان قرچک به دلیل انتقال زندانیان جدید بدون رعایت غربالگری و طی کردن دوره قرنطینه رخ داده بود.

صبا کُرد افشاری، فعال مدنی مخالف حجاب اجباری پیشتر از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۲۴ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

او در حال تحمل دوران محکومیت حبس در بند زنان زندان اوین بود، که روز چهارشنبه ۱۹ آذر ماه ۱۳۹۹، بدون اطلاع قبلی به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

انتقال صبا کرد افشاری در حالی صورت گرفته بود که راحله اصل احمدی، مادر این فعال مدنی زندانی که از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۲ سال ۷ ماه  زندان محکوم شده است، در بند زنان زنان اوین دوران محکومیت حبس را پشت سر می گذارد.

پیشتر در اواسط آبان ماه ۱۳۹۹، شعبه ۲۸ دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی وکلای صبا کُردافشاری، فعال مدنی محبوس در بند زنان زندان اوین را رد و حکم ۲۴ سال حبس تعزیری وی را تایید کرده بود.

صباکردافشاری فعال مدنی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، با ریاست قاضی ایمان افشاری به اتهام «تشویق به فساد و فحشا» به ۱۵ سال حبس، با اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به ۷ سال و نیم حبس و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۱ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده است.

این فعال مدنی زندانی، روز شنبه ۱۱ خرداد ماه ۱۳۹۸، در منزل پدری خود بازداشت و به بازداشتگاه وزرا منتقل شده بود.

وی پس از ۱۱ روز بازجویی و فشار برای اعتراف تلویزیونی روز سه شنبه ۲۱ خردادماه ۱۳۹۸، به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

در تفهیم اتهام اولیه به «صبا کردافشاری»، اتهام «تبلیغ علیه نظام از طریق گروهک معاند و طرح براندازی نرم، اشاعه فساد و فحشا و پیاده روی بدون حجاب، اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی از طریق ارتباط با مسیح علی‌نژاد و خبرگزاری هرانا را ابلاغ کرده‌ بودند.

«صبا کردافشاری» پیش از بازداشت در خصوص مسایل حقوق بشری همچون زندانیان سیاسی گمنام، اقلیت‌های مذهبی و زنان فعالیت می‌کرد.

وی پیشتر در تاریخ ۱۱ مرداد ماه سال ۱۳۹۷ در جریان اعتراضات مردمی به موج گرانی‌ها نیز بازداشت شده بود.

این فعال مدنی مخالف حجاب اجباری، که در جریان این پرونده به یک سال زندان محکوم شده بود، در تاریخ ۲۵ بهمن ماه سال ۱۳۹۷ و در پی موج آزادی زودهنگام زندانیان سیاسی، بدون اینکه درخواست عفو داده باشد از زندان آزاد شد.

راحله اصل احمدی، مادر صبا کرد افشاری که از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۲ سال ۷ ماه  زندان محکوم شده بود، ۲۶ بهمن ۱۳۹۸، پس از معرفی خود به شعبه سوم اجرای احکام کیفری  دادسرای امنیت تهران بازداشت و به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

خانم اصل احمدی، روز شنبه ۱۹ تیرماه۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شد.

وی در روز  یکشنبه ۲۳ تیرماه ۱۳۹۸، با تأمین وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت و تا اتمام مراحل دادرسی از زندان قرچک ورامین آزاد شد.

خانم احمدی، مادر صبا کرد افشاری نیز بابت اتهامات« اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور از طریق همکاری با شبکه مسیح علی نژاد» و «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی»، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به ۴ سال و دو ماه حبس تعزیری محکوم‌شده بود.

این حکم پس از عدم اعتراض ایشان و همچنین بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد به ۳۱ ماه زندان تبدیل و کاهش یافت.

بر اساس احضاریه ای که در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۹۸، از طریق سامانه الکترونیکی قوه قضاییه به راحله احمدی ابلاغ‌شده‌بود، وی به شعبه سوم اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۸  تهران جهت تحمل محکومیت فراخوانده شده‌بود.

در این احضاریه آمده‌بود که خانم احمدی پس از گذشت ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ حکم می‌بایست خود را جهت اجرای حکم به دادسرای ناحیه ۳۸ تهران معرفی کند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید